wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:51

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. tramwaj NOWY DWÓR
  6. Trasa
tramwaj Skoda we Wrocławiu, zdjęcie ilustracyjne fot. Janusz Krzeszowski
tramwaj Skoda we Wrocławiu, zdjęcie ilustracyjne

Poznaj, jak będzie wyglądać trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór. Najważniejsze informacje o inwestycji postanowiliśmy zawrzeć w 9 fiszkach.

Początek trasy na pl. Orląt Lwowskich

TAT - początek trasy na pl. Orląt Lwowskich, mapa.

Na pl. Orląt Lwowskich tramwaj wjedzie na nową trasę z istniejącego torowiska na Podwalu lub Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego. Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Cała trasa będzie wyposażona w wygodne ścieżki rowerowe, a tam gdzie brakuje, powstaną nowe chodniki, które pozwolą  dojść do przystanków. Przystanek przy Dworcu Świebodzkim ma zapewnić łatwe przesiadanie się z kolei na komunikację miejską.

Planowane przystanki

Na nowej trasie może powstać do 15 par przystanków. W większości przypadków ich lokalizacja będzie zbliżona do obecnych przystanków autobusowych. Szczegółowe ustalenia w tej sprawie zapadną po konsultacjach społecznych. Szczególnie ważna jest opinia mieszkańców w przypadku przystanków wzdłuż ul. Rogowskiej. 

Trasa wzdłuż ul. Robotniczej

Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej.

Nowy wiadukt

TAT, nowy wiadukt - mapa.

Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa na Nowy Dwór wytyczona będzie pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej. Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Będą mogły po nim jeździć tramwaje i autobusy. Istniejący w sąsiedztwie wiadukt dla samochodów pozostanie bez zmian.

Przejazdy pod istniejącymi wiaduktami kolejowymi

Przejazdy pod wiaduktami kolejowymi, zdjęcie z lotu ptaka.

Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie. W rejonie wiaduktu kolejowego przy Obwodnicy Śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami. Obecnie jest tu szeroki pas zieleni.

Wydzielone torowisko na ul. Strzegomskiej

Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową.

Skrzyżowanie na Nowym Dworze [Gubińska, Estońska, Strzegomska]

Od ul. Nowodworskiej do ul. Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Obecne przystanki autobusowe zamienią się na autobusowo-tramwajowe. Z Nowego Dworu, według wstępnych planów, mają kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej i niezależnej trasie. Dzięki temu czas dojazdu do centrum wyniesie poniżej 20 minut. 

Skręt w ul. Rogowską 

Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. W tej części trasy tory mają być wytyczone w jezdni. Przystanki tramwajowe pojawią się najprawdopodobniej tam, gdzie teraz funkcjonują autobusowe. Odcinek trasy Rogowskiej od Strzegomskiej do pętli jest elementem Wrocławskiego Programu Tramwajowego ogłoszonego przez prezydenta Wrocławia jesienią 2016 roku. Podwójna pętla stworzy wygodne połączenie z centrum również dla mieszkańców sąsiednich osiedli: Kuźnik, Żernik i Muchoboru Wielkiego.

Nowy węzeł przesiadkowy

TAT - nowy węzeł przesiadkowy, mapa.

Trasa swój bieg zakończy w miejscu obecnej pętli autobusowej pomiędzy ulicami Rogowską i Żernicką. W ramach inwestycji przewidziany jest również parking. Dokładając do tego jeszcze bliskość stacji kolejowej stworzy się nam atrakcyjny węzeł przesiadkowy.  W pierwszej wersji trasa na Nowy Dwór kończyła się pętlą na skrzyżowaniu ul. Rogowskiej i Strzegomskiej. O przedłużenie trasy do przystanku Nowy Dwór apelowały ruchy miejskie: Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, Wrocławski Ruch Obywatelski i Akcja Miasto, które przekonywały, że to rozwiązanie spowoduje że mieszkańcy blokowiska będą mieli bliżej do tramwaju.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl