Rekomendacje zostały wypracowane na spotkaniu grupy Ambasadorów Dialogu powstałej z inicjatywy Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego. Udział w spotkaniu wzięła Joanna Wajda z Fundacji Dom Pokoju, Magdalena Szymańska z Fundacji Go’and’Act, oraz obecni na spotkaniu nauczyciele i nauczycielki z Wrocławia.
Zapytaj
Zapytaj klasy, jak chce, żeby wyglądały lekcje po powrocie. Czy wolą odpuścić, pracować z materiałem, a może jeszcze inaczej? Dzieci i młodzież naprawdę dobrze wiedzą czego potrzebują! Porozmawiajcie o tym razem.
Informuj
Zdjęcie ilustracyjne, źródło: pixabay
Odpowiedz na wątpliwości, uspokój klasę i dokładnie opowiedz jak będą wyglądały najbliższe tygodnie - to pomoże oswoić się ze zmianą. Zapewnij ich, że nie będzie sprawdzać ich zeszytów czy notatek!
Rozmawiaj
Rozmawiaj i stwórz przestrzeń do integracji, zadbaj o to, żeby każdy miał okazję porozmawiać z każdym. To może być spacer, gra terenowa - wymyślcie coś wspólnie!
Zaskocz
Zdjęcie ilustracyjne, źródło: pixabay
Zaskocz swoich uczniów i zrób coś szalonego co sprawi, że wybijesz klasę z poczucia niepokoju i lęku. Zostaw pod szkołą kredy i wspólnie stwórzcie chodnikowy mural emocji albo przygotuj transparent powitalny!
Obserwuj
Obserwuj nowe przyjaźnie i relacje w klasie. Poznaj nowe układy relacji, zadbaj o to, żeby wszyscy poczuli się zaproszeni! Zwróć uwagę na stan psycho-fizyczny uczniów.
Przygotuj
Zdjęcie ilustracyjne, źródło: pixabay
Przygotuj się na wrzesień. A teraz postaw na konkrety i zadbaj o emocje w klasie. Wspólnie porozmawiajcie o tym jak powinna wyglądać szkoła od września, nie nastawiaj się na wielkie zmiany.
Szukaj
Poszukaj wspólnych doświadczeń związanych z edukacją online. Porozmawiajcie o tym, które elementy powinny zostać na stałe, co było fajne, a co nie. Pochwalcie się nowymi umiejętnościami zdobytymi w trakcie lekcji online!
Przeczytaj również: Informatycy z Microsoft uczą nauczycieli
Pamiętaj
Nie jesteś sam / sama. Możesz liczyć na wsparcie lokalnych organizacji pozarządowych i miejskich instytucji!
Czy dzieci cieszą się z powrotu do szkoły?
Zastanawia się Joanna Wajda z Fundacji Dom Pokoju
– Czy każde dziecko czuje radość z powrotu do budynku szkoły? Pytanie tym bardziej zasadne, że z reguły przestrzeń publiczna zdominowana jest głosem dorosłych. Postanowiłam zatem udać się do źródła – pisze Joanna Wajda z Fundacji Dom Pokoju.
Joanna Wajda, fot. Fundacja Dom Pokoju
- Pierwszym królikiem doświadczalnym był mój syn, który pytanie o zmianę trybu nauczania skwitował “bez sensu, będzie więcej zamieszania niż pożytku”. Pytałam dalej. Z kolejnych rozmów układała się cała paleta emocji, różnorodnych potrzeb i obaw. Refleksja po rozmowach była następująca: poczucie radości korelowało z wiekiem moich rozmówców i rozmówczyń. Im byli starsi, tym tej radości było mniej. Wyraźniej akcentowały się obawy i lęk – zarówno przed “szturmem” nauczycieli do sprawdzania nabytej wiedzy, jak i ponownym wejściem w świat relacji rówieśniczych. Moje rozmowy zbiegły się z petycją uczniowską pod wymownym tytułem “Nie chcemy powrotu do szkoły”, pod którą w tydzień zebrano ponad 450 000 podpisów – opowiada Joanna Wajda.
- (...) Nie oszukujmy się – coś, co zostało tak mocno zdeformowane, nie odbuduje się ot tak i samo z siebie. Pozostały do wakacji czas wykorzystajmy mądrze – na zbudowanie relacji w zespołach klasowych - dodaje.
Cały artykuł Joanny Wajdy przeczytacie na stronie Fundacji Dom Pokoju.