Jak przebiegały prace nad Planem i co on zawiera?
Od momentu rozpoczęcia projektu odbyło się 6 spotkań - dla mieszkańców i interesariuszy, które były kluczową częścią pracy nad dokumentem. Pozwoliły one na zebranie oczekiwań i potrzeb w zakresie przemieszczania się po mieście, potem opracowanie diagnozy stanu istniejącego, a następnie wypracowanie projektu dokumentu, który poddano konsultacji.
Proces partycypacyjny opierał się w głównej mierze na pracy warsztatowej z grupą interesariuszy, w której składzie znaleźli się przedstawiciele różnych środowisk, w tym rad osiedli, rady młodzieżowej, seniorów, Straży Miejskiej czy organizacji pozarządowych – pełny skład opisany jest w dokumencie. Dlatego niezwykle jest dla nas ważny pozytywny aspekt społecznego zaangażowania i współudziału mieszkańców w rozwijaniu miasta.
Plan ten, sporządzony w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, będzie dużym wsparciem, a w niektórych sytuacjach wręcz wymogiem, przy staraniach o pozyskiwanie środków zewnętrznych na działania, które są w nim zawarte. Ale co ważniejsze, to także gotowe narzędzie do podejmowania decyzji, nie tylko budżetowych, z zakresu zarządzania miastem.
Jakie najważniejsze sprawy do rozwiązania wskazali interesariusze i mieszkańcy?
W Planie wytypowane zostały i ustawiamy w kolejności te działania, które wg mieszkańców i grupy interesariuszy są najpilniejsze w perspektywie następnych lat i które mogą dać najwięcej pozytywnych zmian. Działania te pogrupowane są w pakiety tematyczne np. realizacja Wrocławskiego Programu Tramwajowego, podobnie jak obecnie programy w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) np. Program pieszy czy Program rowerowy z kwotą do wydatkowania na zadania inwestycyjne, nie precyzując ich dokładnie miejscowo. Tak więc Plan ma charakter obywatelskiego WPI.
Określenie celów – czyli co, kiedy i jak chcemy osiągnąć?
Ostatecznie plan przyjęto na okres 6-letni – na lata 2019–2024. W pierwszej piątce działań najpilniejszych i najważniejszych znalazły się:
- kontynuacja prac nad rozwojem tras tramwajowych zgodnie z założeniami Wrocławskiego Programu Tramwajowego;
- rozwijanie transportu zbiorowego w powiązaniu z nowymi obszarami zamieszkiwania i pracy – nowe trasy, pętle i przystanki;
- ulepszenia dostępności pieszej w centrum – nowe przejścia;
- uspokojenia ruchu, zieleń i ławki w centrum i śródmieściu;
- rozwijanie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów – tworzenie deptaków itp.;
- poprawa infrastruktury torowej.
Jak podkreśla Biuro Zrównoważonej Mobilności plan jest ważny, ponieważ mamy do czynienia z czymś w rodzaju obywatelskiego WPI, które jest delegacją dla Pana Prezydenta do podejmowania konkretnych działań budżetowych. Niezwykle cenne jest to, że większość zadań, które obecnie są inicjowane lub realizowane wpisują się w ten dokument. Można więc powiedzieć, że realizujemy ustalenia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej wyprzedzająco – intuicyjnie już identyfikując oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Mamy nadzieję, że uchwalenie Planu przez Radę Miejską tylko wzmocni rangę naszych obecnych i przyszłych działań na rzecz transportu i mobilności w mieście. Projekt uchwały przyjmującej Plan Mobilności trafi na sesję Rady Miejskiej 11 kwietnia 2019 roku.
AKTUALIZACJA:
Zapoznaj się z finalnym dokumentem Planu Zrównoważonej Mobilności przyjętym w formie uchwały przez Radę Miejską Wrocławia.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wrocławia został przygotowany przez firmę Trako. Projekty transportowe we współpracy z Instytutem Badawczym IPC, Ekovert oraz Fundacją na Rzecz Studiów Europejskich na zlecenie Gminy Wrocław pod merytorycznym nadzorem Biura Zrównoważonej Mobilności.