wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 19:00

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. KOLEJ na miasto
dworzec kolejowy fot. Przemysław Wronecki - www.wroclaw.pl
dworzec kolejowy

Dziś trudno sobie wyobrazić dojazd w kwadrans w godzinach szczytu z Kleciny do centrum, ale już wkrótce będzie to możliwe – dzięki reaktywacji linii kolejowej Wrocław–Świdnica. UM Wrocławia wraz z dolnośląskim Urzędem Marszałkowskim chce wesprzeć kolejarzy w przygotowaniu dokumentacji przetargowej.

Sprawdź raport

z konsultacji

16 marca rozpoczynamy konsultacje społeczne w sprawie rewitalizacji linii nr 285 Wrocław–Sobótka– Świdnica (odcinek wrocławski). Inwestycja nie rozwiąże kompleksowo problemów komunikacyjnych na południowych osiedlach Wrocławia, ale bez wątpienia będzie alternatywą dla ruchu samochodowego. Aby mieszkańcy mogli sprawniej korzystać z szybkiego połączenia kolejowego, musi powstać dodatkowa infrastruktura (m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, nowe parkingi) czy połączenia komunikacji zbiorowej.

Dlatego ważne jest, aby w sprawie wypowiedzieli się mieszkańcy i zgłosili swoje pomysły. UM Wrocławia i UMWD mają tu głos doradczy, a raport z konsultacji zostanie przekazany inwestorowi rewitalizacji linii nr 285 Wrocław–Świdnica, czyli PKP PLK.

Wrócą pociągi do Sobótki

Od ponad 16 lat trasą kolejową z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę nie jeżdżą już pociągi pasażerskie. Rewitalizacja linii nr 285 ma to zmienić; jej głównym efektem będzie poprawa stanu technicznego połączenia. Dzięki temu dojazd pociągiem z podwrocławskich miejscowości ma być konkurencyjny z uwagi na czas dla dojazdu samochodem. Koszt rewitalizacji to ponad 166 mln zł. W ramach inwestycji PKP chce wyremontować tory, mosty, wiadukty czy przejazdy. Połączenie nie będzie zelektryfikowane ani nie zostanie dobudowany drugi tor. Pojawią się za to nowe stacje i przystanki.

Magistrat będzie rekomendować PKP PLK powstanie pięciu przystanków w granicach miasta:

  • Wrocław Tarnogaj – na przecięciu z ul. Bardzką
  • Wrocław Wojszyce – na przecięciu z ul. Grota-Roweckiego
  • Wrocław Ołtaszyn – pomiędzy ul. Agrestową i Ołtaszyńską (lokalizacja do ustalenia)
  • Wrocław Partynice – na przecięciu z ul. Zwycięską przy ul. Karkonoskiej
  • Wrocław Klecina – w dzisiejszej lokalizacji, tj. przy ul. Kobierzyckiej

Zobacz propozycje lokalizacji na mapie

Przedmiotem konsultacji są opinie:

  • dotyczące aspektów zagospodarowania i funkcjonowania wszystkich planowanych przystanków,
  • lokalizacja przystanku Wrocław Ołtaszyn.

Opinie i pomysły możesz przesłać za pomocą ankiety lub na adres konsultacje(at)um.wroc.pl

Co powinno powstać przy przystankach?

Przy każdym przystanku mają być ustawione wiaty rowerowe, a ich liczba będzie się zwiększać w zależności od potrzeb mieszkańców. Jeżeli będzie ono systematycznie rosło, dostawiane będą nowe zadaszenia.

W przypadku stacji Wrocław Wojszyce powstanie nowy parking dla aut. Jedną z możliwych lokalizacji jest obszar między linią nr 285 a nasypem kolejowym po zachodniej stronie ul. Grota-Roweckiego. Dla stacji Wrocław Partynice powstaną chodniki, które połączą przystanek z istniejącymi już parkingami przy ul. Zwycięskiej i przy salonie samochodowym przy al. Karkonoskiej. W pobliżu stacji Wrocław Ołtaszyn i Wrocław Klecina pojawią się nowe miejsca postojowe. W przypadku pierwszej lokalizacji (Wrocław Tarnogaj), przewiduje się, że mieszkańcy będą dochodzić lub dojeżdżać na pociąg rowerem.

Przystanek Wrocław Ołtaszyn może być zlokalizowany w jednym z trzech miejsc:

  • bezpośrednio przy przecięciu linii z ul. Ołtaszyńską
  • mniej więcej w połowie odcinka pomiędzy ul. Ołtaszyńską i Agrestową
  • bezpośrednio przy przecięciu linii z ul. Agrestową

W żadnym wariancie urzędnicy nie planują odbudowy przejazdu kolejowego dla aut na ul. Agrestowej, a tory bezpiecznie będą mogli pokonać piesi i rowerzyści.

Zobacz, jak dziś wygląda linia 285 Wrocław–Sobótka–Świdnica i potencjalne miejsca nowych przystanków.

Tramwaj na Ołtaszyn

Planowane jest również wydłużenie trasy tramwajowej od ul. Ślężnej (na wysokości pętli Park Południowy) do ul. Zwycięskiej. Lokalizacja przystanków tramwajowych, jak i nowe chodniki będą uwzględniać lokalizację peronów przystanku Wrocław Ołtaszyn, tak by ułatwić przesiadki z pociągu do tramwaju. Zgodnie z Wrocławski Programem Tramwajowym inwestycja planowana jest do realizacji do 2022 r. 

Weź udział!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl