Co dalej z zabytkowymi tramwajami we Wrocławiu?

We Wrocławiu dzieje się ostatnio sporo w temacie zabytków komunikacji miejskiej. O dotychczasowych osiągnięciach oraz planach na najbliższą przyszłość w tym zakresie Wydział Partycypacji Społecznej poinformował w zajezdni przy ulicy Legnickiej.

Do tej pory m.in. zinwentaryzowano kolekcję tramwajów, składającą się z 40 pojazdów, i wpisano ją do rejestru zabytków. Wszystkie zabytkowe pojazdy mają obecnie jednego gospodarza – Wydział Partycypacji Społecznej. Pozyskano również dwie hale na terenie zajezdni Popowice, jako miejsce garażowania zabytkowych tramwajów, zarówno miejskich, jak i należących do organizacji pozarządowych: Towarzystwa Miłośników Wrocławia oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Obecnie wszystkie zabytkowe tramwaje znajdują się właśnie w zajezdni przy ul. Legnickiej. Kolekcję również wyceniono, ubezpieczono oraz wykonano ekspertyzę jej stanu technicznego.

– W ostatnim czasie udało się także wyremontować popularny tramwaj „Baba Jaga”, który przeszedł całkowity remont podwozia, nadwozia oraz wnętrza. Prace zlecone przez użytkownika wagonu – Towarzystwo Miłośników Wrocławia sfinansowano z dotacji Miejskiego Konserwatora Zabytków. Dodatkowo przeprowadzono drugi etap remontu wagonu typu Maximum z 1901 r., polegający na odtworzeniu podwozia. Przed nami jeszcze trzeci etap tego remontu – wylicza Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej UMW.

Fot. UMW

Rozwiązano także kwestię dwóch ostatnich stojących „pod chmurką” zabytkowych wozów typu „N” – zostały one kupione przez NGO: jeden wkrótce wróci na tory, drugi planowany jest na kawiarnię na terenie zabytkowej zajezdni. W ramach konkursu, ogłoszonego przez Miejskiego Konserwatora Zabytków, można uzyskać dotację na remont kolejnych zabytkowych tramwajów.

Wrocław chce ponownie aplikować do URBACT III

Jednym z kolejnych przykładów działań, mających na celu lepsze wykorzystanie zabytkowej infrastruktury transportu zbiorowego, była zakończona sukcesem aplikacja do sieci „City-as-a-Startup” – programu unijnego URBACT III, którą ostatecznie – oprócz Wrocławia – utworzyły miasta: Alba Iulia, Perugia, Bragança, Budafok, Varna, Limerick, Teguise. Ideą, z którą Wrocław wszedł do sieci, było stworzenie jednej wspólnej inicjatywy, która w oparciu o posiadaną historyczną infrastrukturę przyczyni się do jej lepszego wykorzystania oraz powstania przestrzeni, służących jednocześnie mieszkańcom i turystom.

– Niestety, 4 grudnia 2018 r. Komitet Monitorujący Program URBACT zdecydował o likwidacji sieci i nie rekomendował udzielenia jej wsparcia. W związku z tym Wrocław podejmie próbę utworzenia lub dołączenia do kolejnej sieci w ramach nowego naboru wniosków do programu URBACT III. Nabór kończy się 19 kwietnia 2019 r. Jeżeli uda się nam znaleźć siedmiu partnerów wśród europejskich miast, będziemy aplikować – dodaje Sebastian Wolszczak.

W najbliższym czasie miasto będzie również szukać środków na sfinansowanie remontu hal w zajezdni przy ul. Legnickiej. Dodatkowo, kontynuowana będzie opieka nad zabytkową infrastrukturą transportu zbiorowego – corocznie Wydział Partycypacji Społecznej chce remontować dwa, trzy tramwaje.

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć