Strona archiwalna

Treści nieaktualizowane od 23 września 2018r.

Budowa metra

Czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro? Referendum lokalne we Wrocławiu 6 września, godziny głosowania 7.00-21.00.

Odpowiedź „tak” oznaczać będzie zgodę na rozpoczęcie analizy, która pokaże, w jakich warunkach i w jakiej postaci we Wrocławiu będzie zasadne funkcjonowanie metra. Jeżeli wrocławianie odpowiedzą TAK, to władze miasta:

  • przeprowadzą analizy planistyczno-ekonomiczne przebiegu metra we Wrocławiu
  • rozpoczną starania o pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej i budżetu państwa na budowę metra
  • zabezpieczą w miejskich planach tereny pod budowę głównych węzłów przesiadkowych

Eksperci są zgodni, że we Wrocławiu taka inwestycja jest możliwa

Jednak budowa metra to bardzo kosztowne i czasochłonne wyzwanie i poza Warszawą taka inwestycja jest realna tylko w jednym z dużych polskich miast. By tak się stało, konieczne jest wcześniejsze przygotowanie niezbędnych analiz i dokumentacji związanych z budową metra.

Dlatego w referendum władze miasta chcą zapytać o zdanie wrocławian: czy w ogóle warto – jeśli w przyszłości pojawi się szansa na środki z Unii Europejskiej lub budżetu centralnego – starać się o budowę metra we Wrocławiu.

Co się zmieni

  • szybki i wygodny srodek transportu
  • mniej samochodów na ulicach

Czytaj więcej - Metro we Wrocławiu to nie science fiction

 

prof. Krzysztof Stypuła, Politechnika Krakowska:

W każdej dużej aglomeracji dochodzimy do momentu, w którym komunikacja powierzchniowa jest niewydolna. Dalsze zagęszczanie np. sieci tramwajowej nie wpłynie na przepustowość ze względu na jej przepełnienie. Wtedy metro staje się jedynym alternatywnym rozwiązaniem. Plusy są takie, że m.in. można ograniczyć komunikację samochodową poprzez budowę przy stacjach metra parkingów park&ride. Jest to najbardziej ekologiczny środek transportu. Jedyne zagrożenia stanowią drgania, które mogą wpływać na budynki, ale są metody, by ten wpływ nie był odczuwalny na powierzchni. Minusem jest strona ekonomiczna, należy dokładnie przeanalizować, czy jest to możliwe.

 

Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w Urzędzie Miejskim Wrocławia:

Zasada racjonalności w zarządzaniu miastem wymaga, aby decyzje strategiczne podejmowane były na bazie wysokiej jakości analiz techniczno-ekonomicznych. Jednocześnie niezbędne jest otwarcie na wszelkie warianty, mogące rozwiązać występujące problemy. Niewątpliwie jednym z najatrakcyjniejszych wariantów usprawnienia w przyszłości komunikacji miejskiej może być metro – czy będzie optymalnym pokażą dopiero stosowne analizy. Zróbmy je, oby następne pokolenia nie zarzuciły nam, że pod pretekstem niewydania kilku milionów zwyczajnie zabrakło nam odwagi, by powiedzieć: sprawdzam.

 

prof. Cezary Madryas, Politechnika Wrocławska, członek społecznego komitetu poparcia budowy metra Pro-Metro, powołanego przy Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu:

Należy zacząć coś robić, aby stworzyć warunki do budowy metra we Wrocławiu. To nie znaczy, że zaczniemy je budować jutro, ale trzeba zacząć rezerwować tereny, w związku z tym należy to uwzględnić m.in. w planach zagospodarowania przestrzennego. Jestem przekonany, że metro kiedyś we Wrocławiu powstaniem, bo to jest następstwo cywilizacyjne. Jestem za, natomiast, co powiedzą wrocławianie, to nie wiem, ale byłoby dziwne, gdyby nie chcieli mieć metra.

 

 

Maciej Kruszyna, wrocławski naukowiec zajmujący się zagadnieniami transportu oraz infrastruktury transportowej

Moim zdaniem pytanie dotyczące metra jest nieprecyzyjne oraz postawione w niewłaściwym czasie. Obywatele Wrocławia mogliby się wypowiedzieć za lub przeciw konkretnym rozwiązaniom (przebiegi tras, długość linii, lokalizacje stacji), a nie w sprawie ogólnej idei, za którą nie wiadomo, co się kryje (koncepcja BRW, jedna linia północ południe, sieć kolejowa z odcinkami podziemnymi?). Przed referendum powinna powstać koncepcja rozwoju transportu zbiorowego miasta i aglomeracji, która w kilku wariantach pokazywałaby możliwe kierunki oraz konsekwencje realizacji poszczególnych opcji. Jedną z takich opcji mogłoby być metro. Wrocławianom łatwiej byłoby się wypowiedzieć za lub przeciw. Trudniej byłoby też krytykować formę stawianych pytań. Podstawą do oceny opcji powinny być prognozy przewozów w systemie transportu, a dokładniej stopień zapewnienia określonych standardów podróży dla wszystkich mieszkańców. Takie analizy powinno wykonać BRW i na ich podstawie zaprezentować opcje do wyboru.

 

Przemysław Filar, założyciel Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia

– Jestem za tym, by we Wrocławiu rozwijać istniejące rodzaje transportu. Przede wszystkim chodzi o rozbudowę sieci tramwajowej i zintegrowanie jej z koleją. W ten sposób, dzięki mniejszym nakładom można by osiągnąć porównywalny efekt, bo metro jest zbyt drogą inwestycją. W perspektywie naszego pokolenia nie zostanie zrealizowane. Jeżeli mieszkańcy zagłosują przeciwko metru, to trzeba się skupić na rozwoju sieci tramwajowej i kolei miejskiej.

Informacje dla głosujących

Terminy referendum

07.09
Ogłoszenie wyników i frekwencji

Referendum we Wrocławiu
FACEBOOK I TWITTER