wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:45

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Wrocław oferuje know-how i innowacje. Motoryzacyjni giganci w aglomeracji wrocławskiej [INWESTYCJE]
Mężczyzna w kasku i robot produkcyjny, zdjęcie ilustracyjne shutterstock
Mężczyzna w kasku i robot produkcyjny, zdjęcie ilustracyjne

Motoryzacyjny biznes rozwija się na Dolnym Śląsku. Powstanie specjalnych stref ekonomicznych oraz inwestycje znanych marek, takich jak Mercedes-Benz, Toyota czy LG, przyciągają kolejne firmy produkujące auta i podzespoły. Newmark Polska podkreśla – Rynek automotive rośnie we Wrocławiu. Zobaczcie szczegóły, bo te inwestycje to nowe miejsca pracy.

Reklama

Przemysł samochodowy jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Odpowiada aktualnie za 8 proc. PKB. Co więcej, z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie, z wartością eksportu na poziomie 12,3 mld USD.

Analitycy rynku z Newmark Polska odpowiadają na pytanie dlaczego rynek automotive rośnie we Wrocławiu i regionie.

Rozwój przemysłu motoryzacyjnego ma olbrzymi wpływ na rynek powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce - oprócz Górnego Śląska prężnie rozwija się także w województwach dolnośląskim i opolskim. Według obliczeń Newmark Polska, około 10 proc. całkowitego popytu rejestrowanego na Dolnym Śląsku stanowią właśnie firmy z sektora automotive. W rzeczywistości ten udział może być jeszcze większy, ponieważ statystyki nie uwzględniają powierzchni wynajmowanej przez dostawców oraz inne firmy współpracujące pośrednio z branżą motoryzacyjną
Jakub Kurek, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych Newmark Polska.

Wrocław i Dolny Śląsk: działki czekają na inwestorów

Największe transakcje podpisane z najemcami z branży motoryzacyjnej w ostatnich latach na Dolnym Śląsku dotyczyły m.in. takich centrów logistyczno-przemysłowych jak Segro Logistics Park Wrocław (34 200 mkw.), Panattoni BTS Ideal Automotive 2 (27 400 mkw.) i BIK Park Wrocław I (11 250 mkw.).

– Ważnym kryterium przy wyborze lokalizacji na zakład produkcyjny jest dostępność odpowiednich gruntów. Dolny Śląsk nadal dysponuje bankiem dużych, dobrze skomunikowanych terenów, na których można prowadzić działalność produkcyjną, jak i magazynową. W swoich portfolio deweloperzy posiadają przygotowane działki i po podpisaniu umowy w ciągu ok. 10-12 miesięcy są w stanie dostarczyć odpowiedni budynek – wyjaśnia Jakub Kurek.

Aglomeracja Wrocławska. Motoryzacyjni giganci magnesem dla całej branży

Na przestrzeni ostatnich lat rynek automotive w południowo-zachodniej Polsce przeszedł wiele przemian. Dynamiczny rozwój regionu związany jest m.in. z uruchomieniem Specjalnych Stref Ekonomicznych – legnickiej, wałbrzyskiej, kamiennogórskiej i tarnobrzeskiej.

Ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój sektora motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku jest obecność światowej klasy graczy, takich jak Toyota, Gates, Lear czy Faurecia. Znane marki przyczyniły się do zwiększenia konkurencyjności i technologicznego know-how regionu. W ostatnich latach można zaobserwować też zwiększenie potencjału produkcyjnego firm już istniejących w regionie
Małgorzata Zborowska-Stęplewska, współwłaścicielka firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Ekspertka zaznacza, że na rozwój sektora motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku istotnie wpłynęły nowe inwestycje.

Szczególnie wyróżniają się Mercedes-Benz Manufacturing Poland, który zainwestował w produkcję silników i baterii do samochodów elektrycznych oraz LG Energy Solution Wrocław, obecnie największy producent baterii litowo-jonowych dla aut elektrycznych w Europie.

Dolny Śląsk: nowe inwestycje. Mercedes i Jelcz będą budować

Mercedes-Benz na Dolnym Śląsku nie spoczywa na laurach. W grudniu ub. roku koncern ogłosił, że za 1,3 mld euro wybuduje nową fabrykę elektrycznych samochodów dostawczych w Jaworze. Zakład powstanie w pobliżu istniejącej już fabryki Mercedesa. Budowa ma ruszyć w 2024 roku, a docelowo zatrudnienie znajdzie tam ok. 2500 osób.

Planowana jest również rozbudowa przedsiębiorstwa motoryzacyjnego JELCZ Sp. z o.o., które aktualnie należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i jest niekwestionowanym liderem w segmencie dostaw podwozi pod zabudowy specjalistyczne dla Wojska Polskiego. Nowy obiekt, który ma powstać w ramach inwestycji, ma być zdecydowanie większy niż obecna fabryka.

Dla rozwoju rynku automotive na Dolnym Śląsku duże znaczenie ma też obecność Toyoty, która posiada w regionie dwa zakłady produkcyjne – w Wałbrzychu (który w ubiegłym roku obchodził 20-lecie istnienia) i w Jelczu-Laskowicach – oraz fabryki silników samochodowych Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, której początek istnienia datuje się na 1999 rok.

Intel inwestuje w potężny zakład koło Wrocławia

Jedną z głośniejszych inwestycji na Dolnym Śląsku jest, zapowiedziana przez Intel, budowa w Miękini pod Wrocławiem zakładu integracji i testowania półprzewodników. Inwestycja ma kosztować 4,6 mld USD, a w jej efekcie powstanie prawie 2 tys. miejsc pracy.

– Globalny kryzys na rynku półprzewodników uderzył w rynek motoryzacyjny, ale nie tylko. Fabryki musiały wstrzymywać albo ograniczać produkcję, a klienci dużo dłużej czekali na zamówienia. Dlatego budowa zakładu pod Wrocławiem jest decyzją strategiczną, o skali międzynarodowej – komentuje Jakub Kurek.

Wrocław oferuje know-how i innowacje

Anna Domańska codziennie doradza swoim klientom, prezentując powierzchnie przemysłowe i magazynowe na Dolnym Śląsku. Widzi, jak bardzo w ciągu ostatnich lat zmieniło się postrzeganie regionu i Wrocławia.

 – Międzynarodowe korporacje doceniają Wrocław, jego otwartość, przyjazność, doskonałe zaplecze naukowe, z największą w kraju liczbą młodych firm technologicznych. Mówią o nim – Polska Dolina Krzemowa. I coś w tym jest. W centrum miasta działa jeden z największych parków technologicznych w Polsce. W tym roku do grona prawie 200 najemców dołączyła berlińska firma technologiczna IAV, która tworzy technologie automotive m.in. dla takich marek, jak Porsche, Audi czy Bugatti. Co pokazuje, że automotive na Dolnym Śląsku to nie tylko czysta produkcja, ale również rozwój i innowacje – twierdzi ekspertka.

Powierzchnie magazynowe i przemysłowe na Dolnym Śląsku i we Wrocławiu

Jakie możliwości mają firmy szukające powierzchni magazynowej i przemysłowej na Dolnym Śląsku?

– W województwie dolnośląskim na koniec czerwca tego roku na najemców czekało prawie 315 000 mkw. powierzchni dostępnej od ręki. Najwięcej we Wrocławiu (120 000 mkw.), Legnicy (55 000 mkw.) oraz Głogowie (45 000 mkw.). Dodatkowo w planach deweloperzy mają zabezpieczone działki, na których mogą w przyszłości wybudować ponad 2,5 mln mkw. nowoczesnych hal – odpowiada Jakub Kurek.

Atrakcyjne miejsca dla inwestycji związanych z sektorem elektromobilnym. Inwestycje MINTH Group oraz SANHUA Holding Group

Analitycy rynku widzą dobre perspektywy dla wzrostu branży automotive we Wrocławiu. – Planowana fabryka Mercedes-Benz Vans w Jaworze jest przykładem znanej marki, która wybrała Dolny Śląsk, jako miejsce inwestycji.

– Decyzja ta może przyciągnąć uwagę innych firm z branży, które rozważają ekspansję lub relokację swoich zakładów produkcyjnych. Sąsiadując z woj. lubuskim, także Dolny Śląsk staje się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji związanych z sektorem elektromobilnym. Na potencjał i perspektywy rozwoju sektora na tym obszarze wskazują m.in. inwestycje MINTH Group oraz SANHUA Holding Group w Szprotawie – podsumowuje Małgorzata Zborowska-Stęplewska.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl