Jeden z europejskich producentów samochodów klasy premium, postawił przed GlobalLogic zadanie opracowania oprogramowania jednostki Telematic Control Unit (TCU) swojego flagowego modelu. Chodziło o stworzenie systemu zbierającego dane i komunikującego samochód ze światem, który będzie bardziej odporny na błędy, zakłócenia i problemy.
Inżynierowie GlobalLogic
Polscy inżynierowie, ze względu na swoje doświadczenie, zostali wybrani do kluczowych ról projektu: architektów diagnostyki, FOTA (Firmware Over-The-Air) czy SPI. Odpowiadali za stworzenie bezawaryjnych komponentów: systemu informującego służby ratownicze w razie wypadku samochodu (eCall), systemu diagnostycznego czy aktualizacji oprogramowania FOTA.
źródło: GlobalLogic
Specjaliści GlobalLogic przygotowali też oprogramowanie, dzięki któremu mogła zostać uzyskana certyfikacja instytutu TÜV, dotycząca stosu Automotive Ethernet.
– Na potrzeby realizacji założeń projektu powołany został dedykowany zespół ekspertów Automotive, specjalizujący się w obszarze AUTOSAR – tłumaczy Łukasz Rybka, Program Director w GlobalLogic. – Po rozpoczęciu współpracy i zdiagnozowaniu sytuacji powołane zostały zespoły inżynieryjne, które doprowadziły do ustabilizowania sytuacji projektowej w obszarze technicznym i organizacyjnym, a następnie przejęły pełną odpowiedzialność za kluczowe funkcje, w tym zarządzanie rozproszoną grupą programistów, opracowanie architektury kodu, programowanie i testowanie dostarczanych rozwiązań – dodaje
System eCall
Stanowiący obowiązkowy element każdego nowego pojazdu osobowego i dostawczego system automatycznie powiadamia o wypadkach drogowych. Rozwiązanie ma na celu jak najszybsze wezwanie pomocy na miejsce zdarzenia.
W ramach prac inżynierowie oprogramowali kluczowe funkcjonalności systemu, zbierającego informacje na temat liczby pasażerów (w tym dzieci), wystrzelonych poduszek, a także gromadzącego dane z szeregu czujników.
Na tej podstawie system eCall określa np. czy samochód po uderzeniu koziołkował. Zadaniem zespołu GlobalLogic było między innymi oprogramowanie samego systemu i przygotowanie go do certyfikacji. Dodatkowo inżynierowie stworzyli oprogramowanie zarządzające przesyłem danych w samochodzie wraz z kontrolą danych przekazywanych przez system eCall.
Diagnostyka
Zespół GlobalLogic zajął się całkowitą przebudową modułu do wykrywania błędów jednostki zarządzającej systemem. W codziennym użytkowaniu zbiera ona dane z mikrokontrolerów umieszczonych w samochodzie, które następnie (opcjonalnie) są wyświetlane kierowcy.
źródło: GlobalLogic
Taki monitoring obejmuje szeroki wachlarz elementów pojazdu, obserwowanych pod kątem ich funkcjonowania. Odpowiednio zaprogramowane kody błędów, pozwalające rozpoznawać potencjalne problemy i kontrolować stan techniczny samochodu, zostały w całości przygotowane przez polskich ekspertów.
Zakres prac obejmował również personalizację parametrów pojazdu w zależności od rynku, na który kierowany jest dany model.
FOTA (Firmware Over-The-Air)
Automatyczna zdalna aktualizacja oprogramowania ściąga najnowsze wersje z serwerów producenta i weryfikuje ich poprawność, m.in. pod kątem certyfikatów. Kluczowe jest, by cały proces przebiegał stabilnie i bezpiecznie tak dla użytkownika, jak i samego pojazdu.
Zadaniem zespołu GlobalLogic było przystosowanie dotychczasowej procedury, stosowanej do tej pory u producenta, do nowych wersji sprzętowych, które są montowane w innych modelach pojazdów. W praktyce oznaczało to działania prowadzące do zwiększenia stabilności, a także optymalizacji pod kątem prędkości działania i zajętości pamięci.
Zastosowane rozwiązanie pozwoliło uzyskać efekt praktycznie niewidoczny dla użytkownika i zabezpieczony na wypadek utraty połączenia czy innego błędu proces zdalnej aktualizacji.
Rezultaty pracy specjalistów GlobalLogic
Wsparcie GlobalLogic w obszarze developmentu i restrukturyzacji kodu doprowadziło do szeregu usprawnień w projekcie.
– Efektywność pracy całego systemu została znacząco podniesiona. Inżynierowie skrócili czas uruchamiania mikrokontrolera (o 95%) oraz wykonali optymalizację przerwań i zadań systemu operacyjnego. Doprowadzili do zgodności komunikacji LIN z ISO 17987 – mówi Łukasz Rybka. – Zaprojektowali również i wdrożyli system binarnego logowania, który umożliwił zmniejszenie obciążenia mikrokontrolera, pamięci oraz magistral komunikacyjnych. Specjalistyczna wiedza z zakresu zabezpieczeń pozwoliła ekspertom GlobalLogic opracować i zaimplementować także algorytmy wykrywania krytycznych błędów sprzętowych – dodaje.
jr/GL
GlobalLogic Polska we Wrocławiu
Czytaj także:
- Informatycy na rynku pracy: predyspozycje, umiejętności, stereotypy
- Innowacyjne pomysły wrocławskiego GlobalLogic
- Wrocławski GlobalLogic: pierwsze w Europie Laboratorium Naukowego Kanzi
- O planach światowego giganta GlobalLogic Polska we Wrocławiu.
- GLOFace powstaje we Wrocławiu. Zobaczysz go na Made in Wrocław 2019
- GlobalLogic AUTOSAR Academy – szkolenia dla inżynierów
- GlobalLogic z nagrodą ABSL Diamonds