Przebudowa ul. Długiej na finiszu. Wracają autobusy

Blisko dwa lata trwały prace na ulicy Długiej w związku z budową trasy tramwajowej na Popowice. W sobotę, 10 kwietnia, autobusy komunikacji miejskiej siedmiu linii wracają na swoje stałe trasy. Samochody pojadą w obu kierunkach.

  • Remont ul. Długiej na finiszu /fot. Janusz Krzeszowski

    Remont ul. Długiej na finiszu /fot. Janusz Krzeszowski


Zakończyła się budowa pierwszego odcinka tramwaju na Popowice. Odnowienie blisko 850-metrowego fragmentu ul. Długiej od wysokości ul. Młodych Techników do terenów Politechniki Wrocławskiej stał się faktem.

10 kwietnia planowane jest otwarcie skrzyżowania ul. Długiej i Poznańskiej. To oznacza zmiany tras linii autobusowych: C, 103, 104, 122, 127, 128 i kursów nocnych linii 245, które powrócą na swoje stałe trasy przejazdu. Pasażerowie autobusów tych linii będą korzystać z nowych przystanków zlokalizowanych tuż przy samym skrzyżowaniu. Z perspektywy pasażera MPK to największa zmiana. Ponadto przystanek „Długa” na wysokości marketu OBI dla autobusów linii C będzie „na życzenie”.

Czytaj także: Od 10 kwietnia dużo zmian w komunikacji miejskiej

Nowa jezdnia, chodniki i ścieżki rowerowe

Dwa lata temu ul. Długą zamknięto dla ruchu, a ul. Starogroblową zwężono do jednego pasa w każdą stronę. Wytyczono też objazd ul. Starograniczną. Kierowcy jadąc od ul. Wejherowskiej w kierunku ul. Dmowskiego skręcali tuż przed przebudowanym wiaduktem kolejowym.

Przed remontem wiadukt był wąskim gardłem (18,7 m) i uniemożliwiał położenie torowiska tramwajowego. Teraz ma 47 m długości i po dwa pasy jezdni w stronę centrum i Kozanowa. Zbudowano również torowisko.

Łącznie podczas pierwszego etapu inwestycji położono 1134 m bieżącego toru pojedynczego i postawiono 41 słupów trakcyjnych, a także 92 słupy oświetleniowe. Zbudowano też 1,12 km dróg dla rowerów, 8 przejazdów rowerowych, 10 przejść dla pieszych i cztery nowe przystanki komunikacji miejskiej plus 8 nowych sygnalizacji świetlnych. Z kolei kierowcy będą korzystać z ponad 1 km nowej jezdni.

Kabel po kablu

Pracownicy spółki Wrocławskie Inwestycje podkreślają, że największym wyzwaniem była jednak przebudowa podziemnej sieci energetycznej. Położono dokładnie 46,07 km kabli średniego napięcia i 4,11 km kabli niskiego napięcia.

– W tym miejscu ulokowany jest główny punkt zasilania energetycznego miasta. Musieliśmy przenieść kilkadziesiąt kilometrów kabli niskiego i średniego napięcia. To trwało wiele miesięcy. Nie można było jednocześnie przebudować kilkudziesięciu kabli jednego dnia, bo wtedy wiele ulic nie miałoby prądu. Tauron zgadzał się na określone wyłączenia i robiliśmy to kabel po kablu – podkreślał miesiąc wcześniej Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. – Zdaniem wielu doświadczonych pracowników, to jedno z trudniejszych zadań związanych z siecią podziemną, być może najtrudniejsze we Wrocławiu od czasów II wojny światowej – dodaje.

Pod ziemią przebudowano też 721,39 m kanału ogólnospławnego. Nowy wodociąg ma 1100 m długości.

Nowa zieleń

Wykonawca pierwszego etapu Budimex Budownictwo zasadził również 5 klonów oraz tysiące sztuk krzewów: Pęcherznicę kalinlistną (150 szt.), śnieguliczkę (1497 szt.), tawułę japońską (3387 szt.), berberysa thunberga (1086 szt.), rokitnika pospolitego (403 szt.).

Całkowity koszt budowy tramwaju na Popowice to 222,7 mln zł, z czego 75,7 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie budowy planowane jest na 2022 r.



Zgłoś uwagę