Początek zielonego torowiska na ul. Długiej. Tu pojedzie tramwaj na Popowice

W miniony weekend (10-11 kwietnia) otwarta została po przebudowie ul. Długa. Tutaj w przyszłym roku pojadą tramwaje, które skorzystają z zielonego torowiska.

  • Prace nad zielonym torowiskiem na ul. Długiej /fot. Janusz Krzeszowski

    Prace nad zielonym torowiskiem na ul. Długiej /fot. Janusz Krzeszowski


Docelowo tramwaj na Popowice pojedzie po 2 km zielonego torowiska. Na razie zieleń pojawiła się na dwóch odcinkach o łącznej długości 75 m. Jeden z fragmentów położono na odcinku za wiaduktem na ul. Długiej do terenów Politechniki Wrocławskiej na wysokości Młodych Techników. Tutaj zakończył się pierwszy etap inwestycji, za którą odpowiadała firma Budimex. Drugi etap wykona Pro-Tra Building, która dokończy m.in. układanie torów oraz trawnika.

Czytaj także: Przebudowa ul. Długiej na finiszu. Wracają autobusy

– Zielone torowisko stworzyliśmy na bazie nowych technologii. Konstrukcja jest wielowarstwowa. [...] Torowisko wypełniamy najpierw substratem odpowiedniej jakości i nastepnie rozkładamy roslinność przygotowaną w warunkach naturalnych. To roślinność rozchodnikowa, sucholubna, która nie potrzebuje dużej wilgoci. To substrat stworzony na bazie skałki wulkanicznej i sprawdza się w takich zastosowaniach. Dopiero po czterech tygodniach bez deszczu można rozważyć podlewanie – wyjaśnia Maciej Sokolik z firmy Zielone Budownictwo, wykonującej zielone torowisko. – Trawa wymaga dużo wilgoci, obserwacji, nawożenia i koszenia. Trzeba ją aerować i wertykulować. Ponadto, w Poznaniu i Warszawie zdarzało się, że dochodziło do wypadków związanych z potrąceniem pracowników, którzy kosili trawę na torowiskach. Przy koszeniu jest głośno i nie słychać nadjeżdżającego pojazdu. 

Cicho i ekologicznie

Sokolik podkreśla, że substrat ma 15 cm miąższości, co oznacza, że rośliny mają duży zasób wilgoci do wykorzystania. Substrat będzie magazynować wodę opadową. Nadmiar deszczu ma odprowadzić drenaż. 

– Zielone torowisko redukuje hałas i eliminuje wyspy ciepła. Latem w części miasta tworzą się obszary, gdzie jest duże nasłonecznienie i wyższa temperatura. To zwiększa ryzyko chorób krążenia. Redukacja o 1-2 stopnie Celsjusza może to ryzyko zmniejszyć – mówi Sokolik. – Nie wolno też zapominać o kurzu i pyle, który jest „wyłapywany” przez zielone torowisko. 

Nowa, licząca blisko cztery kilometry trasa tramwajowa powstanie na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Dalej zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM. Potem pod wiaduktem na ul. Długiej i dalej ul. Starogroblową na Popowice. Łączny koszt inwestycji to 222,7 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to 75,7 mln zł. 

To kolejny przykład zielonego torowiska we Wrocławiu. Wcześniej zieleń pojawiła się na al. Hallera na odcinku od ul. Mieleckiej do skrzyżowania z Ojca Beyzyma oraz na ul. Żmigrodzkiej. Wcześniej zielone torowisko pojawiło się przy budowie tramwaju na Kozanów przed Euro 2012 (ul. Milenijna i Pilczycka).



Zgłoś uwagę