Most Dmowskiego zostanie wzmocniony. Żeby wytrzymał nowe obciążenia

W przyszłym roku po moście Dmowskiego pojedzie tramwaj przez Popowice. Wcześniej przeprawa zostanie wzmocniona, bo musi wytrzymać ciężar nowych tramwajów.

  • Most Dmowskiego zostanie wzmocniony pod przyszłą trasę tramwajową przez Popowice.


– Most Dmowskiego był projektowany i budowany pod inne obciążenia. Tramwaje sprzed 20 i 30 lat były znacznie lżejsze niż te obecne posiadające wiele systemów elektronicznych czy klimatyzację – mówi Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji. Przykładowo Skoda 16T waży ponad 37 t a Protram 105NWr 16,8 t.

Remont mostu Dmowskiego

Wzmacnianie mostu będzie przebiegać w trzech etapach. Najpierw lewarowanie przeprawy, następnie dospawanie blach wzmacniających a na końcu sprężanie mostu. W czasie wykonywanych prac nie będzie większych utrudnień dla kierowców.

Czytaj więcej: Rozpoczął się remont skrzyżowania ul. Jagiełły i Dmowskiego. Duże zmiany

– Most Dmowskiego składa się z trzech oddzielnych konstrukcji - są dwa pomosty z jezdniami w obu kierunkach oraz pomost środkowy, gdzie pojedzie tramwaj – tłumaczy Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji. – Z tego względu podczas przebudowy nie musimy zamykać całego mostu. Czasem zajmiemy jeden pas jezdni, który wykorzystamy jako przestrzeń roboczą potrzebną np. do rozładunku materiałów czy ustawienia maszyny budowlanej.

Jak będzie przebiegać samo wzmacnianie?

– W trakcie lewarowania wykonamy tymczasowe podpory stalowe, na których oprzemy środkowe przęsło mostu. Środkowa przeprawa zostanie podniesiona z pomocą siłowników hydraulicznych, a istniejące podpory częściowo rozbierzemy i nadbudujemy do wymaganej nowej wysokości. Następnie konstrukcję mostu opuścimy na tak przebudowane podpory – wyjaśnia Kulicki.

Po lewarowaniu konstrukcja przęsła zostanie wzmocniona poprzez dospawanie blach oraz sprężenie przęsła.

– Będziemy wspawywać blachy na dole i górze konstrukcji przęsła, a na koniec zamontujemy stalowe kable sprężające, na spodzie konstrukcji. To jak z gitarą. Gdy naciąga się struny między gryfem i pudłem, to one powodują wygięcie się całego instrumentu. My mniej więcej zrobimy to samo – sprężając przęsło u dołu spowodujemy jego ugięcie ku górze, co pozwoli na przeniesienie większego ciężaru, jaki będzie występował na moście. Chodzi o przejeżdżające tramwaje – dodaje Kulicki.

Czytaj więcej: Od 8 maja duże zmiany przy moście Milenijnym [WIDEO]

Prace przy wzmocnieniu rozpoczną się jeszcze w sierpniu i mają potrwać do wiosny przyszłego roku. Następnie rozpocznie się budowa torowiska.

Tramwajem w 2022 roku

Przebudowa skrzyżowania ul. Dmowskiego/Jagiełły i Mieszczańskiej oraz remont mostu Dmowskiego trwają od drugiej połowy kwietnia. Nawierzchnia oraz torowisko na wspomnianym skrzyżowaniu były w złym stanie technicznym. 

– Przebudowa torowiska, w tym wymiana rozjazdów, jest niezbędna, żeby wprowadzić ruch tramwajowy w ul. Dmowskiego i dalej na Popowice. W trakcie prac przebudujemy też sieci podziemne. To ważna inwestycja dla poprawy obsługi komunikacyjnej dla Kępy Mieszczańskiej – zauważył wiosną Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Tramwaj przez Popowice pojedzie w przyszłym roku. Nowa trasa połączy torowisko przy mostach Mieszczańskich z tym na ul. Milenijnej. Pobiegnie przez ul. Dmowskiego, Długą, Starogroblową, Popowicką. Będzie liczyła blisko 4 kilometry. Inwestycja obejmuje również stworzenie pełnej infrastruktury, prawie 5,5 kilometra przebudowanych dróg i m.in. 21 nowych przystanków.



Zgłoś uwagę