Plan – uratować scenografię
Pomysł, aby zachować oprawę sceniczną do „Dziadów” pojawił się, kiedy media zaalarmowały o ryzyku zlikwidowania wspaniałej scenografii i kostiumów.
– Ponieważ dotarły do nas takie informacje, wystąpiliśmy z ofertą przejęcia scenografii i przechowania jej, by następnie udostępnić autorom spektaklu, kiedy tylko wznowienie przedstawienia Zadary będzie możliwe - tłumaczył w czerwcu Jerzy Pietraszek, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego.
Plan przywrócenia „Dziadów” w pełnej, czternastogodzinnej wersji, którą widzowie obejrzeli w 2016 roku, powstał rok temu. Zakładał solidarne sfinansowanie projektu, w połowie przez Urząd Marszałkowski, w połowie przez Urząd Miejski.– Dyrektor Teatru Polskiego Jacek Gawroński i wicedyrektor Kazimierz Budzanowski poinformowali mnie, że udostępnią dokumentację fotograficzną i spis wszystkich elementów scenografii. To dzieło sztuki, które powinno być zachowane w całości, bo jego ewentualne rozproszenie może stać się inną, trudną do pokonania przeszkodą w realizacji planów - mówił w ubiegłym miesiącu Jerzy Pietraszek.
W czasie drugiego spotkania z dyrekcją Teatru Polskiego uzgodniono zakres i warunki zakupu scenografii (za symboliczną kwotę 1600 zł, czyli 1% wartości księgowej) przez Miasto Wrocław.
Wydział Kultury Urzędu Miejskiego poniesie też koszty transportu oraz załadunku i rozładunku.
Podpisane zostaną dwa dokumenty: umowa kupna-sprzedaży oraz porozumienie o współdziałaniu na rzecz wznowienia spektaklu, bowiem Teatr Polski zgodził się udostępnić także te niezbędne elementy, które należą do stałego wyposażenia instytucji i nie mogą być przedmiotem umowy, jak np. monitory.
Z uwagi na okres urlopowy scenografia zostanie przekazana we wrześniu 2020 roku.
Wznowienie „Dziadów” – w 2021 roku
Transakcja i przejęcie scenografii da autorom możliwość wznowienia wyjątkowej inscenizacji Mickiewiczowskiego arcydzieła, co, prawdopodobnie, nastąpi jesienią 2021 roku. Do tego czasu scenografia będzie przechowywana w magazynie.
Premiera „Dziadów” w całości odbyła się w lutym 2016 r. w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Maraton teatralny, w czasie którego zaprezentowane zostały części I, II, III, IV, wiersz „Upiór” oraz Dziadów części III Ustęp, trwała 14 godzin z siedmioma przerwami, w tym jedną obiadową i jedną kolacyjną. Publiczność weszła do teatru w południe, a wyszła o 2.00 nad ranem. Na scenie wystąpiło 30 aktorów, ale w całość przedstawienia zaangażowanych było ok. 70 osób.