wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

17°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Opera Wrocławska z planami do końca sezonu 2021/2022. Hity Bizeta, Mozarta, Brittena
Kliknij, aby powiększyć
Scena z opery „Don Giovanni” Mozarta, obejrzymy dzieło w Operze Wrocławskiej w czerwcu fot. Krzysztof Bieliński
Scena z opery „Don Giovanni” Mozarta, obejrzymy dzieło w Operze Wrocławskiej w czerwcu

Wprawdzie plany artystyczne Opery Wrocławskiej na sezon 2022/2023 poznamy dopiero w ostatnim tygodniu maja, kiedy rozpoczną pracę nowi dyrektorzy – Tomasz Janczak i Michał Znaniecki, ale do końca obecnego sezonu warto też przyjść do opery na minifestiwal Mozartowski i obejrzeć dwie nowe płyty DVD – nagrane w czasie pandemii utwory brytyjskiego mistrza Benjamina Brittena.

Reklama

Carmen, opery Mozarta do końca sezonu 2021/2022

Spektakle Opery Wrocławskiej melomani będą mogli, przed wakacjami, oglądać jeszcze w maju i czerwcu. 

Obejrzymy m.in. Rossiniowskiego „Kopciuszka” w dowcipnej inscenizacji Iriny Brook z Aleksandrą Opałą (w roli Angeliny, czyli Kociuszka). 

Zaplanowano także wielką gratkę dla tych, którzy kochają opery Wolfganga Amadeusza Mozarta. Podczas minifestiwalu każdego tygodnia obejrzymy po jednej z trzech oper, jakie klasyk z Salzburga  stworzył we współpracy z genialnym librecistą Lorenzem da Ponte. Najpierw zaprezentowana zostanie opera „Così Fan Tutte” (26-28 maja), następnie „Wesele Figara” (9-11 czerwca), wreszcie „Don Giovanni” (16-18 czerwca).

Każda to fascynująca, dowcipna, ale i moralizatorska rozprawa o ludzkich przywarach. W „Così Fan Tutte” uczucie dwóch sióstr do ich narzeczonych zostaje wystawione na próbę, kiedy kawalerowie postanawiają sprawdzić ich wierność.

W „Weselu Figara” sprytny służący próbuje chronić żonę przed zakusami lubieżnego hrabiego, a przy okazji ujawnia hipokryzję w wyższych sferach i, nieoczekiwanie, na nowo rozpala miłosny ogień u hrabiego i hrabiny. W „Don Giovannim”, operze określanej często mianem najwybitniejszego dzieła w historii tego gatunku, rozpustny tytułowy bohater uwodzi, oszukuje, morduje i dostaje nauczkę, a 

Trzy Mozartowskie tytuły wyreżyserował André Heller Lopes, a kierownictwo muzyczne objął Adam Banaszak.  

– Wierzymy, że będzie to okazja nie tylko do spotkania z Mozartowskimi arcydziełami, ale również do prześledzenia korespondencji i nawiązań pomiędzy poszczególnymi utworami. Da Ponte w iście Szekspirowski sposób oddał pewnego rodzaju kwintesencję ludzkich charakterów, dążeń, emocji. Oglądanie tydzień po tygodniu tych spektakli to szansa, by zobaczyć, czy przypadkiem Don Giovanni nie ma czegoś wspólnego z hrabią z „Wesela Figara”, który być może ma pewne cechy wspólne z Don Alfonsem z „Così Fan Tutte” – tłumaczy dyrygent Adam Banasiak, który poprowadzi Mozartowskie spektakle.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Opera Wrocławska, scena z opery &bdquo;Cosi fan tutte&rdquo;</p> fot. Marta Niedziałkowska
Opera Wrocławska, scena z opery „Cosi fan tutte”

Płyty DVD z dziełami Benjamina Brittena

Dobrą muzykę możemy też z Opery Wrocławskiej zabrać do domu. Nakładem Opery Wrocławskiej ukazały się niedawno dwie płyty DVD z pierwszą w Polsce rejestracją dwóch utworów scenicznych Benjamina Brittena, wybitnego brytyjskiego kompozytora.

To przypowieść kościelna „Rzeka krzyczących ptaków” i misterium „Piekielny piec ognisty” (znane też pod innym tytułem „Młodziankowie w piecu ognistym”) – to spore wydarzenie.

Obydwa spektakle nagrane na DVD wyreżyserował Michał Znaniecki (który już pod koniec maja obejmie funkcję dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej), a od strony muzycznej projekt wziął pod swoje skrzydła Adam Banaszak. Zarówno „Rzeka krzyczących ptaków”, jak i „Piekielny piec ognisty” to dwie części z tryptyku „Przypowieści kościelne”.

Obydwa utwory są szalenie interesujące. „Rzekę krzyczących ptaków” Britten oparł na sztuce japońskiego autora Kanze Motomasy z XV wieku „Sumidagawa (Rzeka Sumida)”, którą w teatrze Nō Britten oglądał pod koniec lat 50. podczas wyprawy do Japonii. To rzecz o Szalonej, która szuka zaginionego syna i dla niego jest gotowa przekroczyć Kulikową Rzekę, symboliczną granicę między światem żywych i umarłych.

W „Piekielnym piecu ognisty” przywołana jest biblijna historia o młodych Izraelitach służących u babilońskiego króla Nabuchodonozora, którzy zostali wrzuceni w ogień na jego rozkaz, gdy nie oddali pokłonu złotemu posągowi. Kara okazuje się nie oddziaływać, bo młodziankowie w piecu nie płoną, ale błogosławią Boga, a Nabuchodonozor musi uznać wyższość tego Boga Izraelitów. W warstwie muzycznej Britten wykorzystał średniowieczny chorał gregoriański, ale i muzykę inspirowaną japońskim teatrem Nō.

Obydwa nagrania kupimy w kasach Opery Wrocławskiej w cenie 30 zł jedna płyta (komplet kosztuje 50 zł). 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl