Koreańskie kino popularne w Polsce
Na film „Parasite” Polacy ruszyli tłumnie, a reżyser Joon-ho Bong z ekranu przestrzegał widzów przed zdradzaniem treści tym, którzy dopiero wybiorą się na seans. Ale sukcesów artystycznych (bo „Parasite” zgarnął dosłownie wszystkie nagrody na Oscarze skończywszy) i komercyjnych kino południowokoreańskie ma znacznie więcej. Park Chan-wook zachwycił swoją trylogią zemsty, a potem zrobił m.in. niesamowitą ekranizację powieści Sary Waters „Służąca”, a Kim Ki-duk wygrał wenecki festiwal filmem „Pieta”.
To tylko ułamek tego, co kręci się w Korei Południowej, zważywszy też na znakomite seriale, jak „Squid Game” na Netflixie, które podbijają rynki zagraniczne.
Już te argumenty przemawiają za tym, by zrobić specjalny festiwal z koreańskim kinem i od 7 do 13 października obejrzymy w Kinie Nowe Horyzonty premiery filmowe i to, czym teraz koreańskie kino może się pochwalić.
Co obejrzymy na Korean Film Festival
I edycję Korean Film Festival otworzy najnowszy film Park Chan-wooka „Podejrzana”, który zachwycił na festiwalach.
- „Podejrzana” (romans kryminału z melodramatem). Żonaty policjant poznaje młodą wdowę – jej mąż właśnie zginął w wypadku. Policjant ma dobre życie, ale wkrótce zaczyna nocować pod jej oknem. Z czułością obserwuje, jak dziewczyna znowu samotnie wyjada z pudełka lody zamiast przygotować kolację.
- „Ucieczka z Mogadiszu” reż. Ryoo Seung-wan – inspirowana prawdziwymi wydarzeniami komedia o najbardziej niesamowitej ewakuacji ambasady, jaką można sobie wyobrazić. Aklcja rozgrywa się w roku 1990, przedstawiciele Korei Południowej od lat zabiegają o poparcie Somalii w staraniach o przyjęcie do ONZ, a ich wysiłki skutecznie sabotują reprezentanci Korei Północnej. Jednak gdy w kraju wybucha powstanie przeciwko rządom dyktatora Mohammeda Siada Barre, okoliczności zmuszają rywalizujących ze sobą dyplomatów do współpracy.
- „Przesyłka specjalna” reż. Park Dae Min – z nieszablonową wiodącą rolą kobiecą, a także tegoroczny hit koreańskich kin. Niezależna i skryta Eun-ha pracuje po godzinach jako specjalistka od „dostawy specjalnej”, przewożąc skonfliktowanych z prawem pasażerów, którym na ogonie siedzi zwykle zajadła pogoń. Wszystko zmienia się, gdy na kark spada dziewczynie synek niedoszłego klienta, ścigany przez oddział skorumpowanych policjantów.
- „Bezkarni - krwawa misja” w reż. Lee Sang-yonga – kontynuację kasowego hitu z 2017 roku obejrzało 13 milionów Koreańczyków. Bohater, brudny Harry (Ma Dong-seok) i jego koledzy - policjanci rodem ze slapstickowych komedii Macka Senneta powracają, aby po raz kolejny nie do końca konwencjonalnymi metodami radzić sobie ze zorganizowaną przestępczością.
- „Film powieściowy” reż. Hong Sang-soo – czarno-biały obraz o podróży pewnej pisarki i spotkaniu z dawno niewidzianym znajomym. Uznana powieściopisarka, charyzmatyczna Jun-hee, odwiedza swoją dawno niewidzianą koleżankę, księgarkę z peryferii Seulu. Spacer po mieście owocuje kolejnymi, tym razem przypadkowymi spotkaniami: z reżyserem filmowym, który niegdyś głęboko rozczarował pisarkę, rezygnując z adaptacji jej książki oraz młodą aktorką, którą połączy z Jun-hee nieoczekiwane duchowe pokrewieństwo.
- „Baby Broker” reż. Kore-edy Hirokazu – reżyser znakomitych „Złodziejaszków” powraca z opowieścią o mrocznych sekretach koreańskiego społeczeństwa, ponownie udowadniając, że jest mistrzem opowieści słodko-gorzkich, tak charakterystycznych dla koreańskiego kina. Tym razem w centrum opowieści znalazł się proceder, w ramach którego tytułowi brokerzy handlują niechcianymi noworodkami, tzw. box babies. Jak to jednak bywa u Koreedy, jego perspektywa daleka jest od jednoznacznej oceny.
- 6 filmów Erica Oh, nagradzanego na całym świecie koreańskiego animatora, wieloletniego rysownika Pixara, który wybrał własną artystyczną drogę (pracował przy takich filmach jak „Toy Story” czy „Gdzie jest Dory?”).