Nagroda im. Leona Schillera jest nagrodą imienia jednego z najwybitniejszych inscenizatorów przedwojennej polskiej sceny, a zarazem świetnego organizatora, pedagoga, a także prezesa ZASP-u w latach: od 1950-1954 r. Zgodnie z tradycją Stowarzyszenia Schillerowska nagroda przyznawana była przez Zarząd, a laureata ogłasza się zawsze 14 marca - w rocznicę urodzin Leona Schillera. Nagroda, pierwotnie przeznaczona jedynie dla reżyserów, od ponad półwiecza przyznawana jest za „jakość" wnoszoną do sztuki teatralnej przez jej młodych twórców. Laureat odebrał wyróżnienie w poniedziałek 30 marca we Wrocławiu.
Grzegorz Mazoń urodził się w Sosnowcu, ale od najmłodszych lat mieszkał w Gliwicach. Pochodzi z teatralno-muzycznej rodziny: jego rodzice przez wiele lat pracowali w Operetce Śląskiej i późniejszym Gliwickim Teatrze Muzycznym. Debiutem teatralnym dwunastoletniego Grzegorza Mazonia była rola pazia w spektaklu „Król włóczęgów” w reżyserii Jana Szurmieja.
Studiował na Wydziale Lalkarskim krakowskiej PWST we Wrocławiu. Zaraz po studiach rozpoczął pracę we Wrocławskim Teatrze Lalek. Jego debiutem na tej scenie była rola Wolfganga Amadeusza Mozarta w spektaklu Krzysztofa Grębskiego „Mozart listy pisze”. Krytycy docenili bezpretensjonalność, z jaką młody aktor wcielił się w rolę wiedeńskiego klasyka, oraz brawurę, z którą grał na żywo utwory Mozarta we własnej aranżacji. Za spektakl „Mozart listy pisze” Grzegorz został nominowany do nagrody dla najlepszego aktora na Światowym Festiwalu Teatrów Lalek (World Festival of Puppet Art) w Pradze w 2009 r.
W latach 2011-2014 zagrał we Wrocławskim Teatrze Lalek aż pięć głównych ról, między innymi Adasia we „Wrońcu” w reżyserii Jana Peszka (2011), Chłopca w „Antyzwiastowaniu” Bartosza Szydłowskiego oraz role tytułowe w „Krzywiryjku” Roberta Jarosza i „Samie, czyli przygotowaniu do życia w rodzinie” Jakuba Krofty. Do tego ostatniego napisał też muzykę, którą w każdym spektaklu wykonuje i śpiewa na żywo. Wspomniany „Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie” wygrał XXI Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jako najlepszy spektakl tej edycji.
W ubiegłym roku reżyser Marek Zakostelecky przygotowując we Wrocławskim Teatrze Lalek „Czarodziejski flet” zaproponował Grzegorzowi specjalnie dla niego napisaną rolę Wolfganga Amadeusza Mozarta.