Nagrodę wręczono na gali Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Odbierał ją zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Sławomir Gonciarz.
Kapituła doceniła wrocławskie działania wspierające i pobudzające rynek elektromobilności. Doceniono rozbudowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, samochody elektryczne we flocie miejskiej, a także nasze prace nad wdrożeniem Strefy Czystego Transportu i zmiany taborowe w MPK w kierunku czystego transportu i wypełniania najwyższych norm ekologicznych.Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu
Wrocławska elektromobilność w praktyce:
- urząd posiada w swojej flocie 14 aut elektrycznych (więcej niż wymagane przepisami),
- w mieście jest blisko 1800 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych,
- funkcjonują 174 ogólnodostępne punkty ładowania, 24 stacje są w trakcie budowy a 100 pozytywnie zaopiniowanych nowych lokalizacji,
- 201 miejsc specjalnie wyznaczonych dla pojazdów elektrycznych,
- bezpłatne parkowanie w całej strefie płatnego parkowania,
- 20 km wydzielonych buspasów dla elektryków i samochodów wodorowych,
- zapisy w ponad 400 umowach, w których wykonawcy zadeklarowali, że co najmniej 10 proc. floty wykorzystanej do realizacji zadania to pojazdy elektryczne,
- pierwsze z 13 elektrobusów systematycznie jeździ po linii K,
- miasto złożyło aplikacje o dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego na kolejnych 29 sztuk,
- pojazdy w nowych postępowaniach na transport aglomeracyjny również będą już zeroemisyjne (minimum 32 proc. nisko i zeroemisyjnych),
- od czerwca 2023 r. miasto prowadzi wstępne konsultacje rynkowe w zakresie transportu wodorowego.
„Lider Elektromobilności” to najważniejsze w Polsce wyróżnienie przyznawane firmom i instytucjom kreującym rynek zrównoważonej mobilności. Wyróżnienia trafiają do tych, którzy w minionym roku najbardziej efektywnie realizowały strategię m.in. sprzyjającą pośrednio poprawie jakości powietrza w miastach. Wrocław jest jednym samorządem docenionym w tej kategorii. |
Elektromobilność - Wrocław inicjuje zmiany
Wcześniej Wrocław za działania „elektromobilne” został doceniony i znalazł się na liście 100 europejskich miast (pięć z Polski) wytypowanych do programu „Misja miast UE – Neutralne dla Klimatu i Inteligentne Miasta”. Celem misji jest wspieranie tych działań w miastach, których efektem będzie miejska neutralność klimatyczna. Wrocław obok innych ośrodków ma być przestrzenią eksperymentów i innowacji. Jednym z filarów zmian jest zrównoważony, niskoemisyjny transport publiczny i indywidualny.
Jeszcze niedawno nie było znaków drogowych pionowych i poziomych wyodrębniających miejsca dla elektryków, do Strefy Czystego Transportu zgodnie z prawem wjeżdżać miały tylko elektryki. Na skutek naszego lobbingu i praktycznych rozwiązań Polska ogólnokrajowo wprowadziła zmiany. Pojawiły się ułatwienia dla pojazdów elektrycznych - takie jak przeznaczone dla nich miejsca parkingowe czy buspasy. Z drugiej strony tworząc założenia Strefy Czystego Transportu zliberalizowano przepisy tak by wykluczać z czasem najstarsze samochody.Anna Badeńska, Urząd Miejski Wrocławia
Kolejne zmiany, których koncepcję przedstawił lub w których opracowaniu intensywnie pracował Wrocław, a które zostały zastosowane w całej Polsce to odejście od pomysłu naklejek Euro1, 2, 3, 4, 5, 6 (które są np. stosowane w Niemczech). Zamiast nich Wrocław i w konsekwencji inne miasta w Polsce będą stosować teleinformatyczne rozpoznawanie wieku samochodów dopuszczonych do wjazdu do planowanych lub powstających w Polsce Stref Czystego Transportu.
Wrocław ten system oprze na kamerach monitoringu, które będą sprawdzały po tablicach rejestracyjnych w bazach typu CEPiK wiek samochodu i jego dopuszczenie do wjazdu do strefy. Dzięki temu naklejka normy Euro i koszty związane z jej wyrobieniem nie są obligatoryjne.
Zielony transport, zielone tablice
Inne wprowadzone udogodnienie to zielone tablice rejestracyjne pomagające łatwo wskazać pojazdy w pełni elektryczne. Wrocław dalej intensywnie zabiega o zmiany w obowiązującym prawie, lobbuje o powstawanie programów dotacyjnych na zakup autobusów zeroemisyjnych, samochodów, infrastruktury czy wreszcie stara się o łatwiejsze implementowanie przepisów UE w Polsce.
Dzięki naszej aktywności MPK Wrocław testuje i kupuje autobusy elektryczne i pracuje nad zakupem wodorowych. Firmy sprzątające miast użytkują pojazdy nisko i zero emisyjne, powstają przywileje dla przedsiębiorców, w ramach których m.in. na preferencyjnych warunkach udostępniamy miejskie tereny pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Nasz pomysł jest prosty: to nie samorząd, ale „biznes” ma budować stacje - my to ułatwiamy!Anna Badeńska, Urząd Miejski Wrocławia
Dzięki wprowadzeniu buspasów dostępnych dla pojazdów elektrycznych i ułatwianiu parkowania dynamicznie rośnie we Wrocławiu nie tylko liczba elektryków. Najlepiej to widać po firmach kurierskich zmieniają swoje strategie i po ulicach Wrocławia (i nie tylko) jeżdżą pojazdami zeroemisyjnymi. Kurierzy mogą szybciej dotrzeć z paczkami, wrocławianie maja czystsze powietrze, bo wysłużone kopcące diesle kurierskie zastąpiły elektryki.