Najważniejsze informacje
- MPK Wrocław otwarło oferty w dużym przetargu na zakup nawet 200 autobusów.
- Wystartowały trzy firmy, jednak oferta mieści się w zakładanym budżecie.
- To ostatni zakup autobusów z silnikami Diesla. Kolejne kupowane autobusy muszą być niskoemisyjne.
W ramach zamówienia podstawowego MPK chce zakupić:
- 19 autobusów klasy MAXI (solo),
- 21 autobusów klasy MEGA (przegubowe).
Oferty, które wpłynęły w przetargu |
|
|
Solaris Bus & Coach |
87 416 100 zł |
|
Daimler Buses Polska |
92 336 100 zł |
|
MAN Truck & Bus Polska |
108 081 330 zł |
Takie kwoty producenci proponują za zamówienie podstawowe, na 40 sztuk. Zaplanowany budżet MPK to 87,7 mln zł.
MPK Wrocław przechodzi teraz do analizy prawno-formalnej propozycji wszystkich trzech producentów, a po jej zakończeniu podejmie decyzję, z kim podpisać umowę.
Obecnie na liniach produkcyjnych dla MPK znajduje się już 228 zamówionych autobusów, w tym 28 elektrycznych. Wzmożone zakupy diesli to efekt przepisów. Od przyszłego roku miejscy przewoźnicy będą musieli kupować wyłącznie niskoemisyjne pojazdy. Dlatego MPK Wrocław odmładza teraz swoją spalinową flotę. To ostatni moment.
Jednak intensywnie inwestuje również w elektryki. 13 takich pojazdów już ma, 28 zamówiło, a na kolejnych 21 przetarg jest w toku. To łącznie 62 zeroemisyjne wozy.
Zeroemisyjny tabor MPK Wrocław: |
MPK użytkuje 13 elektrycznych Mercedesów
|
Zamówiło 7 elektrycznych Solarisów
|
Zamówiło 21 elektrycznych Mercedesów
|
Ogłosiło przetarg na 21 elektrycznych autobusów |
Jak wyjaśnia MPK Wrocław, napęd konwencjonalny wciąż pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i ciągłości funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Autobusy z silnikiem Diesla są niezależne od infrastruktury energetycznej, co ma ogromne znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak cyberataki, awarie zasilania, powodzie czy inne zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym.MPK Wrocław