wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

-2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 23:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Piesi
  4. Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych
  5. Władze Wrocławia dostały setki tysięcy złotych na poprawę bezpieczeństwa pieszych w mieście. Co robią i planują?
Na zdjęciu: grupa pieszych przechodzących przez pasy na placu Grunwaldzkim Tomasz Hołod
Na zdjęciu: grupa pieszych przechodzących przez pasy na placu Grunwaldzkim

Cztery osoby zabite, 36 ciężko ranne w wyniku wypadków z udziałem pieszych we Wrocławiu. Z danych policji wynika, że do ponad połowy dochodzi na przejściach, które – paradoksalnie – są najbardziej niebezpiecznymi miejscami. Mając tego świadomość, władze miasta od lat poprawiają bezpieczeństwo, a w tym roku pozyskały na ten cel prawie milion złotych. Pieniądze są wydawane np. na nowe przejścia z azylami i wznoszenie progów zwalniających.

Reklama

Dane policji z dziewięciu miesięcy tego roku nie nastrajają optymistycznie: we Wrocławiu doszło do 265 zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, w wyniku których 4 osoby zmarły a 36 zostało ciężko rannych:

  • do ponad połowy zdarzeń drogowych z udziałem pieszych we Wrocławiu dochodzi na przejściach,
  • 68 procent zdarzeń z udziałem pieszych spowodowali kierowcy.

– Najbardziej niebezpiecznymi miejscami są przejścia dla pieszych – zauważa Anna Szmigiel-Franz z Departamentu Infrastruktury i Transportu UM Wrocławia, która zajmuje się tymi sprawami jako oficerka piesza. – Tymczasem miasto przyjazne pieszym to miasto bezpieczne, w którym osoby poruszające się w przestrzeni publicznej nie obawia się o swoje życie – dodaje.

Coraz mniej tragicznych wypadków z udziałem pieszych

Anna Szmigiel-Franz zauważa, że od lat, w ciągu których miasto prowadzi różnorodne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych, w policyjnych statystykach widać spadek liczby wypadków z ich udziałem. Przykładowo:

  • 10 osób zabitych i 97 ciężko rannych w roku 2016,
  • 14 i 97 w roku 2017,
  • 8 i 47 w roku 2020,
  • 6 i 47 w roku 2021.

– Wciąż jednak jest nad czym pracować, ponieważ nadal zdarza się, że na ulicach Wrocławia piesi giną lub doznają ciężkich obrażeń – przyznaje oficerka.

Nowe przejścia, azyle i progi zwalniające

Władze miasta wierzą, że tempo poprawy bezpieczeństwa na pasach przyspieszą działania, na które udało się pozyskać dofinansowanie, z programu Infrastruktura i Środowisko, na łączną kwotę 900 tysięcy złotych. Te pieniądze miasto dostało za dwa wnioski zgłoszone w konkursie „Bezpieczny pieszy – doposażenie przejść dla pieszych i doposażenie szkół w zakresie edukacji komunikacyjnej”. Nagrodzone wnioski uwzględniają 39 zadań.

– Część jest już zrealizowanych, część w trakcie realizacji lub w przygotowaniu – informuje Anna Szmigiel-Franz i wymienia, że chodzi o 56 przejść dla pieszych oraz 10 wrocławskich szkół, w których pojawią się mobilne miasteczka ruchu rowerowego.

Jednym z rodzajów działań na rzecz bezpieczeństwa jest wyznaczanie nowych przejść m.in.

  • na skrzyżowaniu ul. Wałbrzyskiej i Buraczanej,
  • na ul. Wejherowskiej.

Część nowych będzie miała azyle, które dzielą przejścia, skracając czas przebywania pieszego na jezdni. Wyposażone w nie będą np. pasy na ul. Zaporoskiej i na ul. Redyckiej.

Innym istotnym sposobem zwiększającym bezpieczeństwo jest montowanie progów zwalniających przed przejściami. Takie progi pojawią się w niebezpiecznych miejscach, takich jak:

  • jezdnia przy rondzie Bednarza,
  • przy rondzie Lotników Polskich,
  • na ul. Ślężnej,
  • ul. Kamiennej,
  • ul. Hubskiej
  • i ul. Piaskowej.

Kolejną metodą jest wyniesienie przejść dla pieszych: przez pl. Powstańców Śląskich, przy ul. Zaporoskiej oraz ul. Sudeckiej.

Dodatkowe obowiązki nałożone na kierowców

Te wszystkie sposoby dotyczą także kierowców, którzy często są winni wypadkom z udziałem pieszych, jak wskazują policyjne statystyki. – Dlatego to właśnie oni są największą grupą, do której adresujemy nasze działania – wyjaśnia oficerka. – Po zmianie przepisów ustawodawca nałożył w tym roku na kierowców dodatkowe obowiązki: kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia, ma zachować szczególną ostrożność oraz zmniejszyć prędkość. Progi zwalniające, azyle czy wyniesione przejścia, służą właśnie temu celowi.

Wybory rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych zależą od kilku czynników. Anna Szmigiel-Franz wymienia przykładowo rodzaj występującego zagrożenia, klasę drogi i lokalnych uwarunkowań, związanych z szerokością pasa drogowego.

Lokalizacje miejsc do poprawy decydenci wybrali, uwzględniając zgłoszenia mieszkańców i radnych osiedlowych i analizując miejsca niebezpieczne, które są dostępne w policyjnym systemie SEWIK.

Realizacja wszystkich dofinansowanych działań przewidziana jest do końca września 2023 roku.

Obniżanie krawężników i płytki STOP

Inwestycje tego rodzaju są zwykle prowadzone przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. ZDiUM informuje, że wybrał już wykonawców oświetlenia przejść w trzech miejscach: dwóch w ul. Brucknera i jednym w ul. Racławickiej na skrzyżowaniu z Lakierniczą.

Ponadto ZDiUM przygotowuje się do budowy nowego przejścia w pobliżu skrzyżowania Wejherowskiej z Bobrzą. – Ulica Wejherowska to jedna z popowickich arterii, po której jeżdżą autobusy MPK. Mieści się przy niej wiele placówek oświatowych, opiekuńczych i medycznych, a także siedziby licznych stowarzyszeń i klubów. Ruch pieszy jest tu więc znaczny. To z myślą o nich powstanie wyniesione i doświetlone przejście – mówi Klaudia Piątek.

Pracownicy ZDiUM jako kolejną metodę poprawy bezpieczeństwa wskazują obniżanie krawężników w rejonie wybranych skrzyżowań.

Inwestycja jest realizowana przede wszystkim z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Ale ucieszy również wielu innych mieszkańców: rowerzystów, rodziców z wózkami, osoby poruszające się na deskorolkach, rolkach, hulajnogach, a także osoby z trudnościami w chodzeniu. Zbyt wysoki krawężnik utrudnia poruszanie się po mieście. Dawniej nie zwracano na to uwagi. Dziś patrzymy inaczej. Miasto powinno być ergonomiczne i dostępne dla wszystkich. Wszyscy powinni czuć maksymalny komfort korzystania z miejskiej infrastruktury.
Klaudia Piątek, ZDiUM

Najogólniej wyjaśniając, obniżenie krawężnika na przejściu dla pieszych polega na zastąpieniu przeszkody w formie schodka pochyłością, którą łatwo można pokonać pchając wózek, jadąc rowerem lub na rolkach.

Przy obniżaniu krawężników przejścia zostaną wyposażone w płytki chodnikowe STOP, które mają specjalne wypustki – tak zwane guzki, dzięki którym osoby niewidome lub niedowidzące mogą się zorientować, gdzie kończy się chodnik, a także wiedzą, że zbliżają się do przejścia.

Zadanie obejmuje 55 miejsc: ul. Prosta i Tęczowa, Nowowiejska i Wygodna, Paczkowska i Nyska, Czajkowskiego i Asnyka, Komuny Paryskiej, Miernicza i inne.

ZDiUM ogłosił przetarg i wybiera wykonawcę, który dostanie pół roku na skończenie pracy po podpisaniu umowy.

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl