Pomiar na alei Jana III Sobieskiego – odcinek pomiędzy mostem Bolesława Krzywoustego a skrzyżowaniem Sobieskiego z Wilanowską – kontroluje kierowców od grudnia 2024 roku na jezdni w kierunku Zakrzowa.
W pierwszym kwartale 2025 roku system (CANARD) zarejestrował 2712 wykroczeń:
- 1033 w styczniu,
- 945 w lutym,
- 734 w marcu.
Średnia = 30 na dzień.
Na jezdni Sobieskiego w kierunku wylotu z miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h. Przykładowo: przekroczenie o 21 km/h to 300 złotych mandatu i 5 punktów karnych.
„Do czasu aż ten teren nie zostanie intensywnie zabudowany, nie pojawią się przejścia dla pieszych, 70 km/h jest tam prędkością optymalną” – uzasadniali rok temu urzędnicy, kiedy zastanawiali się nad zmianą na 50 km/h.
Pomiar w drugą stronę po remoncie estakad
W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego nie mają odpowiedzi na pytanie, kiedy włączą pomiar w drugą stronę. Nie mogą tego zrobić, dopóki na jezdni w kierunku centrum nie będzie jednolitego ograniczenia prędkości.
Chodzi o planowany remont estakad drogowych nad aleją Sobieskiego. — A konkretnie tej, na której obowiązuje zwężenie do jednego pasa i ograniczenie prędkości do 40 km/h. Ogłoszenie przetargu na remont mamy zaplanowane na ten rok. Remont będzie podzielony na etapy i obejmie również dostosowanie obiektów do ruchu pieszego i rowerowego — informuje Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Odcinkowy pomiar na Sobieskiego jest pierwszym na terenie Wrocławia. Wcześniej ten sam system GITD zainstalował i włączył na A4 pod miastem – pomiędzy węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie (8-kilometrowy kawałek autostrady).
Odcinkowy pomiar planowany jest na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8) – między węzłami Wrocław Północ a Wrocław Stadion.