Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Od kiedy będą podwyżki opłat na autostradzie A4?
Stalexport Autostrada Małopolska zapowiedział wprowadzenie od 3 kwietnia 2023 roku, nowych, wyższych opłat za przejazd zarządzanym przez siebie odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice. Pismo w tej sprawie spółka wysłała do GDDKiA.
Autostrada A4 Kraków-Katowice: wysokość opłat
Stalexport Autostrada Małopolska chce, by opłaty na każdej bramce wyniosły po 15 zł dla aut osobowych (dotychczas 13 zł) i po 46 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (obecnie 40 zł).
UOKiK wszczął postępowanie w sprawie podwyżek opłat na autostradzie A4
Wątpliwości co do wysokości podwyżek opłat autostradzie na A4 ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). 1 lutego prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.
Zwrócimy się o wyjaśnienia do zarządcy autostrady, przede wszystkim, aby zweryfikować, czy nie mamy do czynienia z cenami nadmiernie wygórowanymi. W pierwszej kolejności chcemy zatem dowiedzieć się m.in., jakie są przyczyny dokonywanej podwyżki, jak przedsiębiorca posiadający pozycję dominującą w zakresie zarządzania odcinkiem autostrady ustala ceny obecnie i jak realizował to w przeszłości, a także, w jaki sposób zakres realizowanych prac remontowych wpływa na poziom cen oraz świadczoną usługę.Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK podkreśla, że postępowanie wyjaśniające zawsze prowadzone jest w sprawie a nie przeciwko przedsiębiorcy. Po otrzymaniu wyjaśnień i ich analizie urząd będzie mógł stwierdzić, czy może występować w tym przypadku „nadużywanie pozycji dominującej” przez spółkę.
UOKiK a opłaty na autostradzie A4
UOKiK przypomina, że stawał już w obronie kierowców płacących za przejazd autostradą A4.
W wydanej w kwietniu 2008 r. decyzji stwierdzono, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska nie miała prawa pobierać pełnej opłaty za przejazd autostradą, która nie spełniała w całości standardu tego typu drogi.
Trwające od stycznia do września 2007 roku prace remontowe na odcinku jezdni spowodowały znaczne utrudnienia w ruchu. W szczytowym momencie na blisko 1/3 długości trasy pomiędzy punktami poboru opłat występował ruch dwukierunkowy na jednej jezdni, a w konsekwencji czas przejazdu znacznie się wydłużył.
Na Stalexport Autostradę Małopolską została nałożona kara finansowa w wysokości 1,3 mln zł. Decyzję potwierdziły sądy kolejnych instancji.