Intensywny czas w MPK. To będzie rok inwestycji

Więcej tramwajów i autobusów, remonty torowisk oraz istniejących już obiektów zaplecza MPK – to priorytety wrocławskiego przewoźnika na 2021 r. Spółka chce również zoptymalizować wydatki.


MPK to największa wrocławska spółka zatrudniająca 2746 osób, z czego 1004 to kierowcy, 702 motorniczych, do tego 683 osoby pracujące na zapleczu np. jako technicy. Ten zespół przez cały rok pracuje w pocie czoła, żeby zmienić wrocławską komunikację na lepsze. A jest nad czym pracować.

Prezes MPK Krzysztof Balawejder, który w połowie 2019 r. został prezesem spółki, podkreślał od samego początku, że największe wyzwania to: starzejący się tabor, braki kadrowe wśród kierujących i mechaników, niedofinansowanie i wykolejenia. Dlatego wprowadzono program nazywany TORYwolucją, która ma zmienić MPK na lepsze.

Rewolucja w taborze

Jeszcze trzy lata temu średni wiek autobusów miejskich we Wrocławiu wynosił około 8 lat, a najstarsze w taborze Volvo miały nawet po kilkanaście. Pojazdy były w złym stanie technicznym, nie spełniały oczekiwań pasażerów. Teraz MPK odnowiło swoją flotę o 170 Mercedesów Citaro 2, a łącznie do miasta trafi 200 nowych autobusów. Średni wiek taboru spadł o ok. 5 lat.

– Wrocław ma najmłodsze autobusy miejskie wśród największych metropolii w kraju – mówi Krzysztof Balawejder.

MPK złożyło również wniosek o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów elektrycznych. Przewoźnik nie skupia się jednak tylko na autobusach. Po Wrocławiu jeździ obecnie 88 nowych tramwajów, a remont generalny przejdą 42 składy – 17 tramwajów Skoda 16T oraz 25 WrAs 205. Wszystkie zostaną wyposażone w klimatyzację.

TORYwolucja głównym punktem

Zakup nowych tramwajów wpisuje się w realizację tzw. TORYwolucji. W jej ramach w tym roku miasto przeznaczy 80 mln zł na same remonty torowisk. Zrealizowanych zostanie 19 inwestycji m.in. wymiana kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu przejazdów węzłów rozjazdowych i zwrotnic na pl. Jana Pawła II, pl. Dominikańskim, skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. z Hallera. Wyremontowany zostanie też odcinek łączący ul. Legnicką z TAT przy Dolmedzie.

Tylko w 2020 r. wymieniono 14,5 tys. metrów szyn, 32 zwrotnice, wyregulowano 220 m torów i rozjazdów. Prace awaryjne torowców potrwały 250 godzin. Na ul. Żmigrodzkiej i al. hallera powstały zielone, ekologiczne i wyciszające hałaś torowiska.

Krzysztof Balawejder zapowiedział też modernizację zajezdni tramwajowych „Ołbin” i „Borek” – zostaną przygotowane do przyjęcia czterdziestu sześciu niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, zamówionych przez przewoźnika. Na Gaju dojdzie do termomodernizacji budynku administracyjnego. Po niej będzie on przygotowany do montażu paneli fotowoltaicznych. Takich, jakie od ubiegłego roku produkują prąd w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej.

Udogodnienia dla pracowników

Spółka w tym roku, na przystankach końcowych, będzie budowała nowe punkty socjalne dla swoich kierujących i motorniczych oraz remontowała już istniejące. W specjalnych obiektach można skorzystać z toalety czy przygotować ciepły posiłek.

Pracownicy, tak jak do tej pory, mogą też korzystać z porad psychologicznych i prawnych. W zajezdni przy ul. Obornickiej powstanie siłownia. 

MPK zapowiada, że nie zrezygnuje z prowadzonych przez siebie akcji charytatywnych np. świątecznej zbiórki żywności dla seniorów. Wśród pracowników MPK popularne jest oddawanie krwi.

MPK przyjazne niepełnosprawnym

Spółka na co dzień współpracuje również z biurem Wrocław bez Barier, żeby ułatwić poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Dlatego MPK regularnie dowozi osoby z ograniczeniami ruchowymi do pracy, szkół, na wybory. W planach jest również dowiezienie pasażerów do covidowych punktów szczepień.

Przewoźnik podkreśla, że nowy tabor przyjedżdżający do Wrocławia jest nie tylko dostępny dla osób z ograniczeniami ruchowymi, ale również z zaburzeniami słuchu i wzroku – dzięki głosowym zapowiedziom przystankowym oraz wysokokontrastowym wyświetlaczom. Ponadto, w MPK działa pełnomocnik ds. osób z niepełnosprawnościami. Wyniesiono również perony na rondzie Reagana, co ma ułatwić wejście niepełnosprawnym do tramwajów i autobusów.

Finanse w MPK

Ważną częścią planu na 2021 r. jest optymalizacja wydatków. To nie tylko pozyskiwanie dotacji miejskich na kolejne inwestycje, czy cięcie kosztów bieżących.

– Intensywnie zabiegamy o jak największe środki zewnętrzne na sfinansowanie naszych inwestycji – wyjaśnia prezes MPK.

Mowa m.in. o blisko 100 mln zł na zakup pojazdów elektrycznych w konkursie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Spółka chce także sięgać po pieniądze w kolejnych programach.



Zgłoś uwagę