Pokazy na Rynku

Kino plenerowe – pokazy na Rynku

Wszystkie seanse rozpoczynają się o godzinie 22.00 na Rynku.

Po przerwie do Rynku powracają bezpłatne seanse największych kinowych hitów minionych miesięcy, które widzowie obejrzą od 25 lipca do 4 sierpnia. Wśród tytułów m.in. „Kafarnaum” Nadine Labaki, czy „Sils Maria” Oliviera Assayasa, którego retrospektywa w tym roku na festiwalu. Na Rynku stanie 999 krzeseł.

  • 26 lipca, godz. 22:00 – Lato, reż. Kirył Serebrennikow
  • 27 lipca, godz. 22:00 – Winni, reż. Gustav Möller
  • 28 lipca, godz. 22:00 – Barany. Islandzka opowieść, reż. Grímur Hákonarson (dostępna audiodeskrypcja)
  • 29 lipca, godz. 22:00 – Ága, reż. Milko Lazarow
  • 30 lipca, godz. 22:00 – Sils Maria, reż. Olivier Assayas
  • 31 lipca, godz. 22:00 – Pies Baskerville’ów, reż. Richard Oswald (pokaz zrekonstruowanego cyfrowo filmu z muzyką na żywo autorstwa Stefana Wesołowskiego)
  • 1 sierpnia, godz. 22:00 – Kanał, reż. Andrzej Wajda
  • 2 sierpnia, godz. 22:00 – Wojna polsko-ruska, reż. Xawery Żuławski (przed pokazem z widzami spotkają się Roma Gąsiorowska i Xawery Żuławski)
  • 3 sierpnia, godz. 22:00 – Kafarnaum, reż. Nadine Labaki (dostępna audiodeskrypcja)
  • 4 sierpnia, godz. 22:00 – Wszyscy wiedzą, reż. Asghar Farhadi

26.07, piątek, Lato, reż. Kirył Serebrennikow

Miłość, przyjaźń i muzyka w realiach późnego ZSRR, gdy w przeludnionych komunałkach rozbrzmiewał rock ze szmuglowanych z Zachodu płyt Davida Bowiego, Blondie, Lou Reeda, T-Rex czy Sex Pistols. Gitary w rękach charyzmatycznych artystów, którzy marzyli, by być jak idole, dźwiękami żłobiły rysy na żelaznej kurtynie. Mający posmak letniej miejskiej włóczęgi, skąpany w nostalgii za czasami zapowiadającymi erupcję wolności, jaka przyszła wraz z pieriestrojką, musical Kiryła Serebrennikowa bazuje na biografiach liderów leningradzkich grup: Majka Naumienki (Zoopark) i Wiktora Coja (Kino). 

27.07, sobota, Winni, reż. Gustav Möller

Trzymający w napięciu, pełen nieoczywistych zwrotów akcji thriller, w którym śledzimy historię byłego funkcjonariusza policji Asgera Holma, obecnie operatora numeru alarmowego. Bohater zostaje wplątany w sprawę domniemanego porwania, a od jego błyskawicznych decyzji zależy ludzkie życie. Möller zręcznie prowadzi grę psychologiczną z widzem, budując gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków.

28.07, niedziela, Barany. Islandzka opowieść, reż. Grímur Hákonarson

Islandzki reżyser przygląda się wymierającemu powoli światu, w którym paznokcie obcina się nożycami ogrodowymi, a na wpół zamarzniętych pijaczków zbiera z ulicy traktor. Bracia Kiddi i Gummi nie zamienili ze sobą ani jednego słowa od prawie 40 lat. Sporadycznie wymieniają jedynie listy, które dostarcza im pies. Mimo to wciąż mieszkają tuż obok siebie i zgodnie z rodzinną tradycją zajmują się hodowlą ukochanych owiec – słynnych na całą dolinę.

29.07, poniedziałek, Ága, reż. Milko Lazarow

Nanook i Sedna żyją samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji – biel tutejszego śniegu wypala oczy, a mróz szczypie w policzki. Polując na renifery, łowiąc ryby i wyprawiając skóry, przeżyli wspólnie wiele lat, które – tak jak surowy klimat – odcisnęły piętno na ich zmęczonych, lecz szlachetnych twarzach. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági – córki, która przed laty opuściła rodziców. Co między nimi zaszło?

30.07, wtorek, Sils Maria, reż. Olivier Assayas

Francuski reżyser opowiada historię aktorskiej diwy Marii Enders (Juliette Binoche), decydującej się na występ w kontynuacji filmu, który przed laty otworzył jej drzwi do światowej kariery. W przygotowaniach do roli gwiazdę wspomaga przebojowa asystentka Valentine (Kristen Stewart). Między kobietami powoli rodzi się silna więź oparta na wzajemnym podziwie, zazdrości i skrywanym pożądaniu. 

31.07, środa, Pies Baskerville’ów, reż. Richard Oswald

Wraz z tajemniczą śmiercią lorda Karola Baskerville’a powraca legenda o „psie widmie” prześladującym członków rodu. Spadkobierca zmarłego, sir Henryk, prosi o pomoc Sherlocka Holmesa, który wysyła Watsona do Baskerville Hall. Najważniejsza spośród wczesnych europejskich adaptacji powieści Pies Baskerville’ów Arthura Conan Doyle’a, a zarazem ostatni niemy film z 1926 roku o słynnym detektywie. Zrealizowany przez małe berlińskie studio, z międzynarodową obsadą, wyróżnia się sprawnie poprowadzoną intrygą, wystawną scenografią oraz zdjęciami z widocznymi inspiracjami niemieckim ekspresjonizmem. 

1.08, czwartek, Kanał, reż. Andrzej Wajda

Kanał był pierwszym po wojnie obrazem powstania warszawskiego. Opowiada o tragicznej próbie przedostania się oddziału żołnierzy AK do walczącego Śródmieścia. W oblężonej Warszawie coraz trudniej swobodnie się poruszać, dlatego żołnierze decydują się zejść do kanałów. Zbliżającą się tragedię zapowiada muzyka, która towarzyszy postaciom w ich podziemnej wędrówce. Przejmujące dźwięki okaryny, w połączeniu z odgłosami strzelaniny i tupotu nóg, kreują w mrocznych, wypełnionych błotem tunelach niezwykły obraz piekła. 

2.08, piątek, Wojna polsko-ruska, reż. Xawery Żuławski

To Polska, tyle że widziana „po kwasie”. Spuchnięty księżyc wznosi się nad wiaduktem, dach podrzędnej restauracji zdobi monstrualna atrapa hamburgera. Pośród bloków z wielkiej płyty trwa osiedlowy festyn, którego główną atrakcją jest koncert discopolowego zespołu wykonującego głupie szlagiery o seksistowskim zabarwieniu. W tym świecie żyje Andrzej Robakowski, pseudonim „Silny”: cham, furiat i ćpun, czyli zwykły dres. Właśnie rzuciła go dziewczyna, więc błąka się po okolicy i przeżywa różne przygody, a raczej ich żałosne, groteskowe namiastki. 

3.08, sobota, Kafarnaum, reż. Nadine Labaki

W zaniedbanej części Bejrutu wraz z rodzicami i kilkorgiem rodzeństwa mieszka 12-letni Zain (wybitna rola Zaina Al Rafeey). Chłopak pracuje fizycznie w sklepie mężczyzny, który planuje poślubić jego młodszą siostrę. Każdego dnia odprowadza smutnym wzrokiem vana wiozącego jego rówieśników do szkoły oraz kłóci się z dorosłymi. Te awantury w końcu znajdą finał na sądowej sali. Zain pozywa rodziców za to, że się urodził. Takich jak on – systemowo zaniedbywanych, pozbawionych dzieciństwa, odciętych od edukacji – jest wielu. 

4.08, niedziela, Wszyscy wiedzą, reż. Asghar Farhadi

Wszystko zaczyna się od zniknięcia młodej dziewczyny. Irene jest córką Laury (Penélope Cruz), kobiety, która przed laty wyjechała do Argentyny, a dziś powraca do miasteczka na ślub siostry. Do tragedii dochodzi podczas weselnej nocy, a po porwanej zostaje na łóżku tylko kilka starych prasowych wycinków. Pod wpływem tragedii na wierzch wychodzą skrzętnie skrywane napięcia, zawiść, namiętności i lęki (nieprzypadkowo pierwsze podejrzenia padają na sezonowych robotników, imigrantów). W końcu pomoc oferuje Paco, dawny kochanek Laury, posiadacz winnicy, do której roszczą sobie prawa krewni kobiety.

źródło: Festiwal Nowe Horyzonty

Komentarze