FILTRUJ
Prowadzenie: Joanna Biernacka-Płoska i Tobiasz Papuczys
W ramach kursu wiodącego OUP Do kolejnego spotkania odbywającego się w ramach cyklu „GEST WYJŚCIA. Perspektywy polskiej fotografii teatralnej” zaprosiliśmy Zbigniewa Liberę, z którym chcielibyśmy podyskutować m.in. o strategiach kreacji i gry z widzem, fotografii rozumianej jako artefakt teatralny (zarówno scenograficzny, jak i dramaturgiczny), performatywności medium fotograficznego oraz relacji między realnością a fikcją w sztukach wizualnych. Kluczowa dla inscenizowanych fotografii Libery wydaje nam się przede wszystkim rola widza, rozumiana w podobny sposób, jak ma to miejsce w sztukach performatywnych. Odbiorca tych fotografii, które niejako podszywają się pod realność (zarazem nadając tej realności mocniejszego znaczenia i jednocześnie ją kontestując), jest postawiony przez autora w sytuacji wyjściowej – zostaje „uwikłany” – i to w dużej mierze po jego stronie leżą sensy i kluczowe decyzje interpretacyjne, to od niego oczekuje się „działania”.
Z naszej perspektywy fotografie Libery mają siłę uruchamiać w widzu akty mentalne i indywidualne doświadczenia; odwołując się do pamięci ciała (i pamięci oka), kreować świat (również zbiorowych) skojarzeń, emocji, lęków i traum, i tym samym czynić odbiorcę aktywnym współtwórcą wytwarzanych treści oraz współtwórcą komunikatu artystycznego. Joanna Biernacka-Płoska, Tobiasz Papuczys
Przejście Żelaźnicze, Wrocław