W rejestrze wyborców znajdują się obywatele Polski, którzy są na stałe zameldowani na Osiedlu. Wyborcy ci nie muszą nic robić, poza udaniem się do lokalu wyborczego 17 października i oddaniem głosu.
W innym przypadku, żeby zagłosować w wyborach do Rad Osiedli należy dopisać się do stałego rejestru wyborców Osiedla. Można to zrobić w Wydziale Spraw Obywatelskich UM. Zabierz ze sobą dowód tożsamości.
Na swój wniosek mogą się do niego dopisać:
- obywatele UE - nawet jeśli są zameldowani na pobyt stały na terenie Osiedla,
- osoby, które są wpisane do rejestru wyborców w innej gminie lub na innym Osiedlu,
- wyborcy stale zamieszkali we Wrocławiu bez zameldowania na pobyt stały,
- wyborcy, którzy nigdzie nie zamieszkują, ale stale przebywają we Wrocławiu,
- wyborcy stale zamieszkali we Wrocławiu pod innym adresem niż adres stałego zameldowania.
Wniosek o wpis do stałego rejestru wyborców należy złożyć do 11 października 2021 r. w Wydziale Spraw Obywatelskich UM ul. G. Zapolskiej 4 (II piętro), jednym z Centrów Obsługi Mieszkańca lub za pomocą platformy ePUAP.
W przypadku błędów w rejestrze można złożyć pisemną lub ustną uwagę na ten temat.
Wniosek o wpis do rejestru
Wymagane załączniki do wniosku:
1) kopia dowodu tożsamości,
2) pisemna deklaracja obywatelstwa i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) dowody na stałe zamieszkiwanie pod określonym adresem, mogą to być:
- tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu),
- meldunek czasowy,
- rachunki za media w lokalu (gaz, prąd),
- potwierdzenie rozliczenia podatku we Wrocławiu, tylko ta strona PIT-u gdzie jest adres zamieszkania,
- potwierdzenie zamieszkiwania złożone przez osobę mającą tytuł do lokalu.
Upewnij się, że jesteś w stałym rejestrze wyborców na swoim osiedlu albo złóż wniosek o wpisanie do niego, jeśli:
- zmieniłeś/ zmieniłaś adres zamieszkania lub zameldowania,
- jesteś zameldowany/ zameldowana na pobyt czasowy,
- nie masz meldunku.
Lista wymaganych wniosków i dokumentów znajduje się na www.bip.um.wroc.pl
Stały rejestr wyborców a spis wyborców
Na podstawie stałego rejestru wyborców sporządzane są spisy wyborców, czyli listy osób uprawnionych do głosowania w danej komisji wyborczej. Można być wpisanym tylko do jednego spisu.
Jeśli nie jesteś pewien, czy jesteś w spisie wyborców to od 4 do 8 października 2021 r. możesz złożyć pisemny wniosek o udzielenie informacji na ten temat. Wnioski można składać do Centrum Obsługi Mieszkańca. W tym okresie można również wnieść pisemną lub ustną uwagę w sprawie pomyłek w spisie. Zostanie ona rozpatrzona w ciągu 3 dni od daty jej zgłoszenia.
W dniu głosowania
Przed przystąpieniem do głosowania wyborca musi okazać komisji dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem, umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości. Komisja wydaje opieczętowaną kartę do głosowania, a wyborca potwierdza jej otrzymanie podpisem.
Jeśli jesteś w stałym rejestrze wyborców, ale w dniu głosowania okaże się, że nie ma cię w spisie wyborców, komisja wyborcza może sprawdzić tę informację, dopisać cię do spisu i pozwolić na głosowanie.