Najważniejsze, by dobrze zaplanować udział w wyborach, kiedy głosujemy poza naszym stałym miejscem zamieszkania, zwłaszcza że trzeba wziąć pod uwagę obowiązujące terminy. Jakie mamy możliwości?
Opcja pierwsza – zaświadczenie o prawie do głosowania
Wyjazd służbowy, sprawa rodzinna lub urlop (nawet na statku morskim) w innym mieście nie są żadną przeszkodą, aby zagłosować w wyborach do Sejmu i Senatu 2019. Przed zaplanowanym wyjazdem trzeba jednak uzyskać zaświadczenie o prawie do głosowania. Dzięki temu dokumentowi możemy głosować w dowolnym obwodzie w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Wniosek o wydanie takiego zaświadczenia możemy do 11 października złożyć pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej, a odbiera się go za pokwitowaniem osobiście lub przez pisemnie upoważnioną osobę we właściwym urzędzie gminy, gdzie jesteśmy zameldowani.
Wniosek składamy w Wydziale Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222 i 223 w godzinach 7.45 do 15.45.
Opcja druga – wniosek o wpisanie do rejestru wyborców gminy
Jeśli przebywamy dłuższy czas (pobyt stały i czasowy) poza miejscem zameldowania warto wystąpić o wpisanie do spisu wyborców. Do 8 października września wniosek składamy w Wydziale Obywatelskim, dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222, 223 w godzinach 7.45 do 15.45
We wniosku podaje się, jakich wyborów wniosek dotyczy oraz:
- nazwisko i imię (imiona),
- imię ojca,
- datę urodzenia,
- numer ewidencyjny PESEL,
- adres stałego zamieszkania (tj. adres zameldowania na pobyt stały a w przypadku jego braku ostatni adres zameldowania na pobyt stały lub adres pod, którym wyborca jest ujęty w stałym rejestrze wyborców),
- adres, pod którym wyborca czasowo przebywa we Wrocławiu.
Opcja trzecia – dopisanie się do spisu wyborców
Dotyczy tych wyborców, którzy stale mieszkają za granicą, ale będą w Polsce 13 października.
Do 8 października powinni złożyć pisemny wniosek o wpisanie do spisu wyborców w miejscu czasowego pobytu we Wrocławiu.
We wniosku podaje się, jakich wyborów wniosek dotyczy oraz:
- nazwisko i imię (imiona),
- imię ojca,
- datę urodzenia,
- numer ewidencyjny PESEL,
- adres stałego zamieszkania (tj. adres zameldowania na pobyt stały a w przypadku jego braku ostatni adres zameldowania na pobyt stały lub adres pod, którym wyborca jest ujęty w stałym rejestrze wyborców),
- adres, pod którym wyborca czasowo przebywa we Wrocławiu.
Wnioski składa się w Urzędzie Miejskim Wrocławia Wydziale Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222 i 223 w godzinach 7.45 do 15.45.