Remont dworca kolejowego w Oławie rozpocznie się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. To najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce.
Stacja kolejowa Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław - Opole i obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity poruszających się m.in. na trasach z Wrocławia, Przemyśla czy Zakopanego do Warszawy, Ustki, Lublina czy Kołobrzegu, a także pociągów regionalnych POLREGIO do Brzegu, Raciborza, Gliwic i Kędzierzyna-Koźla.
Galeria zdjęć
W 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie.
Mały dworzec z wielką historią
Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Budynek powstał w stylu neorenesansowym.
Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni.
W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca.
Zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei użytku publicznego było tak wielkie, że właściciele gruntów rolnych przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich.Polskie Koleje Państwowe, komunikat prasowy
Pierwszym pociągiem specjalnym (21 maja 1842 r.) przyjechało do Oławy 400 pasażerów – zaproszonych gości. W składzie pociągu był odkryty wagon z orkiestrą, zarówno pociąg, jak i dworzec był odświętnie udekorowany, ustawiono też łuk triumfalny.
Modernizacja pod okiem konserwatora zabytków
Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków.
Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar.
Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, że duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd.Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku. Tu zaplanowano poczekalnię dla pasażerów oraz toalety. Część istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej dworca jest stolarką historyczną - zostanie poddana renowacji.
Główny korpus budynku zostanie przeznaczony na potrzeby samorządu Oławy.
Ekologia, bezpieczeństwo, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami
Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami, zaplanowano m.in.:
- ścieżki prowadzące,
- tabliczki w alfabecie Braille’a;
- toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec będzie ekologiczny i bezpieczny. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany będzie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu.
W planach jest montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemów przeciwpożarowych.
W otoczeniu dworca powstaną m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca krótkiego postoju (Kiss&Ride). Zaprojektowano szerszy chodnik i dwa nowe przejścia na perony. W planach jest renowacja przylegająca do dworca zabytkowej wiaty peronowej.
Koszt inwestycji to 17 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Planowane udostępnienie dworca nastąpi w drugim półroczu 2026 r.