Co dalej z Aleją Wielkiej Wyspy?

Wrocław odwołuje się od negatywnej oceny wniosku o dofinansowanie na budowę mostu i drogi łączącej aleję Armii Krajowej z ul. Mickiewicza (tzw. Aleja Wielkiej Wyspy). W przypadku podtrzymania decyzji miasto będzie przygotowywać się do inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. 


Na budowę tego połączenia drogowego wrocławianie czekają już wiele lat. Los dla inwestycji uśmiechnął się na początku tego roku. Systematycznie oprotestowywana decyzja środowiskowa obroniła się przed najwyższą w Polsce instancją prawną  – Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił wniosek o kasację. Drogowcy czekali na to od września 2014 roku, kiedy to przedsięwzięcie zyskało prawomocną decyzję środowiskową.  Pozostała ostatnia przeszkoda – potrzeba ok. 350 mln zł.

Wkrótce po korzystnym wyroku Urząd Miejski złożył wniosek o dofinansowanie projektu z POIS (Programu Infrastruktura i Środowisko). Niestety, jak się właśnie okazało wniosek nie zyskał aprobaty ministerstwa. Dlatego Wrocław odwołuje się od tej decyzji.

 - Aktualnie inwestycja dotycząca Alei Wielkiej Wyspy jest na etapie odwołania do Ministerstwa Rozwoju od negatywnej oceny wniosku o dofinansowanie tego zadania z funduszy unijnych. Przewidywany termin rozpatrzenia odwołania to koniec 2016 roku. W przypadku podtrzymania opinii negatywnej będziemy przygotowywać powstanie tej inwestycji w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego – komentuje Arkadiusz Filipowski, rzecznik Urzędu Miejskiego.

Procedura polega na znalezieniu prywatnego inwestora, który wybuduje most w zamian za ustalony wcześniej dochód. Na razie pomysł nie został szerzej rozwinięty.

Przypomnijmy most ma powstać w ciągu połączenia drogowego zwanego Aleją Wielkiej Wyspy. To około 4-kilometrowy odcinek między ulicami Mickiewicza i Krakowską. Planowany jest jako pojedyncza jezdnia, z mostem przez Odrę i drugim przez Oławę. Dla takiego rozwiązania od lat istnieje gotowy, wolny od zabudowy, korytarz na osiedlach Dąbie i Sępolno. Do rozpoczęcia inwestycji praktycznie nie są konieczne już żadne większe wyburzenia i wywłaszczenia.

Planowana Aleja Wielkiej Wyspy to jedyna realna alternatywa przejazdu umożliwiająca ominięcie zabytkowego mostu Zwierzynieckiego i przebiegającej przez środek Parku Szczytnickiego ulicy Mickiewicza. Dodatkowe połączenie Wielkiej Wyspy z resztą miasta niezbędne jest także w związku z obsługą Hali Stulecia i ogrodu zoologicznego powiększonego o, przyciągające tłumy zwiedzających, Afrykarium.

ram

Zgłoś uwagę