#41PPA: Laureaci Konkursu i Nurtu Off. I niezwykły Kaminski

Tukany 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu przyznane. Złotego odebrała Marta Mazurek, Publiczności – Piotr Zubek, a Dziennikarzy – Dominika Feiglewicz. W piątek, 18 czerwca, podczas koncertu finałowego #41PPA, rozdano jeszcze inne ważne nagrody. Zobaczcie, kto je otrzymał.  

  • Marta Mazurek, laureatka Grand Prix #41PPA

    Marta Mazurek, laureatka Grand Prix #41PPA, fot. Ł. Giza


Do Finału 41. PPA trafiło po II etapie konkursu siedmioro wykonawców wraz z towarzyszącymi im muzykami. Podczas piątkowego koncertu oceniało ich jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Anna Gacek – dziennikarka, Renata Przemyk – wokalistka, Justyna Szafran – aktorka, Marcin Liber – reżyser i Jacek Budyń Szymkiewicz – muzyk. Ich werdykt poznaliśmy po dwóch odsłonach Finału, rozdzielonych znakomicie zaaranżowanym i wykonanym recitalem Ralpha Kaminskiego z piosenkami Kory i Maanamu.

Ludzki pomysł na koncert 

...bo muzyka i piosenki są dla ludzi. Zwykłych ludzi, którzy na co dzień także często bywają „artystami” we własnym fachu, we wrażlwości, w postrzeganiu świata, zwłaszcza tego w skali mikro.

Oni (my) słuchają piosenek i muzyki, a także sami je nucą przy rozmaitych okazjach – w pracy, na spacerze, na treningu, przy kuchennych garnkach... Mają też swoją opinię o tym, czym jest piosenka aktorska i że wiele wspólnego łączy i ją – i tych, którzy nad nią pracują – z tym, czym  bohaterowie dnia codziennego sami się zajmują, czemu w życiu się poświęcają. I oni opowiedzieli to własnymi słowami podczas wyreżyserowanego przez Pawła Palcata konkursu finałowego #41PPA.

Publiczność w Capitolu poznała ich najpierw, przemawiających z ekranu – m.in. chłopaka z Cafe Równik, biegacza, studenta politechniki, boksera, kobietę walczącą, przedstawicielki Łemków i ludności ukraińskiej, koniarza... Potem spotkała się z nimi na żywo.

Koncepcja koncertu była taka, że to właśnie oni – zwyczajni-niezwyczajni, wyłonieni przez reżysera w castingu – zapowiadali występy kolejnych uczestników Finału. I robili to rozbrajająco szczerze, czasem przejęzyczając się, z uśmiechem, no i z poczuciem misji oczywiście. W rolach prowadzących wystąpili: Joanna Fesler, Regina Kumala, Joanna Łabowska, Uliana Semenko, Mikołaj Jakiczyk, Piotr Lewandowski, Tomasz Malatyński, Paweł Nowak, Piotr Patalej. Towarzyszył im i przejął także funkcję scenicznej „zapchajdziury”, przebrany za Jokera – Mateusz Bernacik, absolwent krakowskiej AST Filii we Wrocławiu.

Wykonawcom towarzyszył zespół muzyków w składzie: Mateusz Witkowski (e. piano/fortepian), Szymon Gmerek (gitary), Żenia Betliński (kontrabas, gitara basowa), Mateusz Maniak (perkusja). Aranżacje i kierownictwo muzyczne Dawid Majewski, scenografia Mirek Kaczmarek, reżyseria światła Katarzyna Łuszczyk.

Nagrodzeni za Finał #41PPA

Późnym wieczorem, po drugiej odsłonie koncertu finałowego, na scenie pojawiło się dużo nagród, kwiatów, gratulacji, radosnych słów i szczęścia. Najwięcej z pewnością miała go Marta Mazurek, która werdyktem jurorów – za, cyt.: „najlepszy występ dzisiejszego wieczoru” – została laureatką Grand Prix 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej i otrzymała statuetkę Tukana Złotego, wręczonego jej przez prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, oraz 25 tys. zł.

Marta Mazurek, aktorka filmowa i telewizyjna, w Finale zaśpiewała „Balladę o sierotce” Jana Malisza i „The Devil” PJ Harvey w tłumaczeniu Michaliny Olszańskiej. Grała na fortepianie, towarzyszyły jej Maria Klich na lirze korbowej i Katarzyna Kapela na bębnie, fot. T. Walków

Marta Mazurek otrzymała także wyróżnienie od Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – zaproszenie do Konkursu Młodych Talentów w Kolonii wręczył wokalistce prezes tego Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski, fot. Ł. Giza

Nagrodę specjalną Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – za najlepsze wykonanie polskiej piosenki – w wysokości 10 tys. zł odebrała Dominika Feiglewicz. Wręczył ją Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. 

Dominika Feiglewicz i towarzysząca jej na scenie Natalia Orkisz – śpiew i looper (na fot. poniżej, po prawej, z kwiatami) wywiozą z Wrocławia także Tukana Dziennikarzy – „za konsekwencję w poszukiwaniach artystycznych, w których język migowy zamienia się w gest performatywny i staje się pełnoprawną formą wyrazu, istniejącą na scenie równolegle ze śpiewem Natalii Orkisz, za pokazanie, że można śpiewać, nie wydając z siebie głosu”.

 

Dominika Feiglewicz (po lewej) jest aktorką, absolwentką krakowskiej PWST, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odpowiada za tworzenie przestrzeni i wydarzeń dostępnych osobom z niepełnosprawnościami. W Finale wykonała w języku migowym „The Pocket Knife” PJ Harvey i „*** nie potrafię”, kompozycję Nameny Lali do tekstu Haliny Poświatowskiej, fot. Ł. Giza T

Tukana Publiczności, nagrodę widzów obecnych w piątek w Teatrze Muzycznym Capitol, Finałowym, otrzymał z rąk reprezentantki publiczności – Dominiki Polok – Piotr Zubek. On także został laureatem Nagrody Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, czyli 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering), wręczył ją dyrektor Muzeum Jarosław Wasik.

Piotr Zubek, wokalista, zwycięzca wielu festiwali i konkursów wokalnych, w Finałe #41PPA zaśpiewał „Tnę, tnę, tnę, czyli kariera damskiego fryzjera” Macieja Małeckiego i Grzegorza Wasowskiego oraz „Balladę o późnej starości Don Kichota” Jerzego Derfla i Wojciecha Młynarskiego. Na fortepianie akompaniował mu Dominik Światkowski, fot. Ł. Giza

Nagrodę Radia RAM – którą jest koncert RAM Session, otrzymali Paulina Lenda-Kozub i Paweł Kozub, czyli duet Lenda/Kozub. Wyróżnienie to wręczył laureatom dziennikarz muzyczny tej stacji Maciej Szabatowski.

Paulina Lenda-Kozub i Paweł Kozub zaśpiewali „To, co mam”, kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub, oraz „Ej, raz” – tradycyjny utwór z repertuaru Charles’a Aznavoura w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego, fot. T. Walków

Monika Zapaśnik została laureatką Nagrody Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – składają się na nią 4 tys. zł oraz zaproszenie do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii. Wręczył tę nagrodę prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.

Marta Zapaśnik jest anglistka, wokalistka i tekściarką, członkinią zespołu HuRaban. W piątek zaśpiewała „Gwałć mnie”, własny tekst na podstawie „Rape me” Kurta Cobaina, oraz „Com uczynił?” z muzyką Czesława Niemena i Hanny Włodarczyk, z tekstem Bolesława Leśmiana i Anny Podczaszy. Akompaniowały jej Hanna Włodarczyk na gitarze klasycznej i Fabiana Raban na kontrabasie, fot. Ł. Giza

Nagrody Nurtu OFF

Do laureatów trafiły po koncercie finałowym, a wręczali je członkowie jury wręczyli Agata Saraczyńska – dziennikarka, historyczka sztuki, przez wiele lat związana z „Gazetą Wyborczą”, recenzentka życia kulturalnego, i Tomasz Leszczyński – aktor, wokalista, tancerz, kompozytor, aranżer. 

Pozostali członkowie jury oceniającego spektakle Nurtu Off to: Grzegorz Laszuk – projektant, animator sceny alternatywnej, reżyser, lider legendarnej grupy Komuna/Warszawa, oraz Filip Zawada – muzyk, poeta, pisarz, fotograf, performer, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej. Wszyscy jurorzy obejrzeli w ciągu kilku dni trwania #41PPA sześć spektakli, po czym postanowiło przyznać:

Piotr Soroka odbiera Tukana Off, fot. T. Walków

  • wyróżnienie i 4 tys. zł otrzymał spektakl „Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka” – za scenariusz (Magda Drab i Albert Pyśk), reżyserię (Magda Drab) i wykonanie (Albert Pyśk, Rafał Derkacz).

Scenarzysta i wokalista Albert Pyśk, fot. Ł. Giza

  • Tukan Publiczności Off trafił do twórców spektaklu „Kwadrat” w reżyserii Ewy Kaim. 

Łukasz Szczepanowski wystąpił w spektaklu „Kwadrat”, fot. T. Walków

Ewelina Porczyk z Dyplomem Mistrzowskim

Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała  Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły Ewelinie Adamskiej-Porczyk, choreografce, aktorce i tancerce.

– Ewelina od lat jest nie tylko wybitną choreografką i tancerką, ale również wybitną aktorką, wokalistką i pedagogiem. To osoba, która – kiedy pojawia się przy produkcji jakiegoś przedstawienia czy filmu – podnosi rangę tego przedsięwzięcia. Jest uwielbiana przez aktorów, jest osobą, której możemy zazdrościć talentu, umiejętności, gustu i nieprawdopodobnej pasji w tworzeniu tego, co robi. Nagroda imienia profesora Aleksandra Bardiniego powinna uwzględniać moment przejścia z czeladnika na mistrza. W przypadku Eweliny z pewnością jest to zasadne – to wspaniała mistrzyni, powinniśmy wszyscy o tym usłyszeć – powiedział Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły.

Dyplom Mistrzowski (który jest dziełem Michała Hrisulidisa) oraz statuetka Tukana Kapituły (jak wszystkie pozostałe, wykonana przez Tomasza Szydełkę) zostały wręczone laureatce 18 czerwca przez Wojciecha Kościelniaka, fot. Ł. Giza

Ewelina Adamska-Porczyk jest absolwentką pedagogiki, instruktorką rekreacji ruchowej (AWF Katowice). Od dzieciństwa związana z tańcem ludowym. Autorka choreografii m.in. do gal Przeglądu Piosenki Aktorskiej „Tak jest! Piosenki Jacques’a Brela” i „Koniec”, do spektaklu „Chłopi” w Teatrze Muzycznym w Gdyni ,„Chicago” w krakowskim Variété i „Kombinatu” w Poznańskim Teatrze Muzycznym (reż. W. Kościelniak), „Rodziny Addamsów” w Gliwicach i Warszawie, „Zakonnicy w przebraniu” (reż. Jacek Mikołajczyk i „Footloose” (reż. J.J. Połoński) w Poznaniu. W Capitolu przygotowała choreografię do spektakli „Nasza mama czarodziejka” (reż. A. Oryńska-Lesicka) i „Blaszany bębenek (reż. W. Kościelniak).

„Kora” Ralpha Kaminskiego – temat na oddzielne opowiadanie

Właściwie to nie ma co opowiadać, to trzeba zobaczyć, usłyszeć i przeżyć. Laureat PPA z 2019 r. przywiózł tym razem do Wrocławia jeszcze nigdzie nieprezentowany (oficjalna trasa od jesieni) własny koncert i wystąpił nie w roli kandydata do nagrody, a gwiazdy Przeglądu.

fot. T. Walków

Dziś Ralph Kaminski to bowiem świadomy, dojrzały artysta, który za sprawą ogromnych pokładów wrażliwości i interpretacyjnej precyzji jest w stanie wycisnąć łzy z oczu oglądających go i słuchających widzów. Pisząca te słowa może zaręczyć, że takowe „zapłakane” osoby w piątkowy wieczór w sali Capitolu widziała, podobnie jak wielominutową owację na stojąco, którą publiczność nagrodziła Ralpha Kaminskiego i towarzyszących mu świetnych muzyków.

fot. Ł. Giza

Gwiazdą wieczoru była też Kora i jej Maanam. To ich utworom Kaminski nadał niesamowitą wyrazistość, poruszył i delikatne, i te najbardziej gorzko-słodkie przesłania, które z piosenek Kory znamy i pamiętamy. W piątek powróciły i ponownie wryły się w pamięć właśnie dzięki temu, że Artysta ujął je swoim głosem, a także tańcem i – jakby powiedział klasyk – „pewną taką nieśmiałością”, będącą zaprzeczeniem gwiazdorstwa, opowiedział tak naprawdę o sobie.

 fot. T. Walków

fot. Ł. Giza

Ralph Kaminski: Kora – premiera koncertu-spektaklu muzycznego, opartego na piosenkach Kory i Maanamu. Ralph Kaminski opowiada na nowo historie zawarte w tych utworach z towarzyszeniem  wybitnych muzyków; scenariusz i reżyseria: Ralph Kaminski; wykonawcy: Ralph Kaminski – wokal, Bartłomiej Wąsik – fortepian, wokale, Michał Pepol – wiolonczela, wokale, Paweł Izdebski – gitary, wokale, Wawrzyniec Topa – bas, skrzypce, wokale, Wiktoria Jakubowska – perkusja, flet, wokale

fot. Ł. Giza

Utwory (o ile nie podano inaczej, wszystkie teksty są autorstwa Kory – Olgi Jackowskiej, a muzyka – Marka Jackowskiego): Łóżko; Krakowski spleen/Się ściemnia; Wieje piaskiem od strony wojny (sł.: Kamil Sipowicz); Bez ciebie umieram; Wyjątkowo zimny maj; Po prostu bądź; Zabawa w chowanego (muzyka: Marcin Macuk); Biegnij razem ze mną; Ta noc do innych jest niepodobna; Jestem kobietą

 

 

 

 



Zgłoś uwagę