Do Finału 41. PPA trafiło po II etapie konkursu siedmioro wykonawców wraz z towarzyszącymi im muzykami. Podczas piątkowego koncertu oceniało ich jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Anna Gacek – dziennikarka, Renata Przemyk – wokalistka, Justyna Szafran – aktorka, Marcin Liber – reżyser i Jacek Budyń Szymkiewicz – muzyk. Ich werdykt poznaliśmy po dwóch odsłonach Finału, rozdzielonych znakomicie zaaranżowanym i wykonanym recitalem Ralpha Kaminskiego z piosenkami Kory i Maanamu.
Ludzki pomysł na koncert
...bo muzyka i piosenki są dla ludzi. Zwykłych ludzi, którzy na co dzień także często bywają „artystami” we własnym fachu, we wrażliwości, w postrzeganiu świata, zwłaszcza tego w skali mikro.
Oni (my) słuchają piosenek i muzyki, a także sami je nucą przy rozmaitych okazjach – w pracy, na spacerze, na treningu, przy kuchennych garnkach... Mają też swoją opinię o tym, czym jest piosenka aktorska i że wiele wspólnego łączy i ją – i tych, którzy nad nią pracują – z tym, czym bohaterowie dnia codziennego sami się zajmują, czemu w życiu się poświęcają. I oni opowiedzieli to własnymi słowami podczas wyreżyserowanego przez Pawła Palcata konkursu finałowego #41PPA.
Publiczność w Capitolu poznała ich najpierw, przemawiających z ekranu – m.in. chłopaka z Cafe Równik, biegacza, studenta politechniki, boksera, kobietę walczącą, przedstawicielki Łemków i ludności ukraińskiej, koniarza... Potem spotkała się z nimi na żywo.
Koncepcja koncertu była taka, że to właśnie oni – zwyczajni-niezwyczajni, wyłonieni przez reżysera w castingu – zapowiadali występy kolejnych uczestników Finału. I robili to rozbrajająco szczerze, czasem przejęzyczając się, z uśmiechem, no i z poczuciem misji oczywiście. W rolach prowadzących wystąpili: Joanna Fesler, Regina Kumala, Joanna Łabowska, Uliana Semenko, Mikołaj Jakiczyk, Piotr Lewandowski, Tomasz Malatyński, Paweł Nowak, Piotr Patalej. Towarzyszył im i przejął także funkcję scenicznej „zapchajdziury”, przebrany za Jokera – Mateusz Bernacik, absolwent krakowskiej AST Filii we Wrocławiu.
Wykonawcom towarzyszył zespół muzyków w składzie: Mateusz Witkowski (e. piano/fortepian), Szymon Gmerek (gitary), Żenia Betliński (kontrabas, gitara basowa), Mateusz Maniak (perkusja). Aranżacje i kierownictwo muzyczne Dawid Majewski, scenografia Mirek Kaczmarek, reżyseria światła Katarzyna Łuszczyk.
Nagrodzeni za Finał #41 Przeglądu Piosenki Aktorskiej
Późnym wieczorem, po drugiej odsłonie koncertu finałowego, na scenie pojawiło się dużo nagród, kwiatów, gratulacji, radosnych słów i szczęścia. Najwięcej z pewnością miała go Marta Mazurek, która werdyktem jurorów – za, cyt.: „najlepszy występ dzisiejszego wieczoru” – została laureatką Grand Prix 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej i otrzymała statuetkę Tukana Złotego, wręczonego jej przez prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, oraz 25 tys. zł.
Nagrodę specjalną Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – za najlepsze wykonanie polskiej piosenki – w wysokości 10 tys. zł odebrała Dominika Feiglewicz. Wręczył ją Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Dominika Feiglewicz i towarzysząca jej na scenie Natalia Orkisz – śpiew i looper (na fot. poniżej, po prawej, z kwiatami) wywiozą z Wrocławia także Tukana Dziennikarzy – „za konsekwencję w poszukiwaniach artystycznych, w których język migowy zamienia się w gest performatywny i staje się pełnoprawną formą wyrazu, istniejącą na scenie równolegle ze śpiewem Natalii Orkisz, za pokazanie, że można śpiewać, nie wydając z siebie głosu”.
Tukana Publiczności, nagrodę widzów obecnych w piątek w Teatrze Muzycznym Capitol, Finałowym, otrzymał z rąk reprezentantki publiczności – Dominiki Polok – Piotr Zubek. On także został laureatem Nagrody Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, czyli 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering), wręczył ją dyrektor Muzeum Jarosław Wasik.
Nagrodę Radia RAM – którą jest koncert RAM Session, otrzymali Paulina Lenda-Kozub i Paweł Kozub, czyli duet Lenda/Kozub. Wyróżnienie to wręczył laureatom dziennikarz muzyczny tej stacji Maciej Szabatowski.
Monika Zapaśnik została laureatką Nagrody Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – składają się na nią 4 tys. zł oraz zaproszenie do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii. Wręczył tę nagrodę prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.
Laureaci Nagrody Nurtu OFF 2021
Do laureatów trafiły po koncercie finałowym, a wręczali je członkowie jury wręczyli Agata Saraczyńska – dziennikarka, historyczka sztuki, przez wiele lat związana z „Gazetą Wyborczą”, recenzentka życia kulturalnego, i Tomasz Leszczyński – aktor, wokalista, tancerz, kompozytor, aranżer.
Pozostali członkowie jury oceniającego spektakle Nurtu Off to: Grzegorz Laszuk – projektant, animator sceny alternatywnej, reżyser, lider legendarnej grupy Komuna/Warszawa, oraz Filip Zawada – muzyk, poeta, pisarz, fotograf, performer, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej. Wszyscy jurorzy obejrzeli w ciągu kilku dni trwania #41PPA sześć spektakli, po czym postanowiło przyznać:
- statuetkę Tukana Off i 6 tys. zł spektaklowi „Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen” w reżyserii Piotra Soroki – za dekonstrukcję piosenki aktorskiej
- wyróżnienie i 4 tys. zł otrzymał spektakl „Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka” – za scenariusz (Magda Drab i Albert Pyśk), reżyserię (Magda Drab) i wykonanie (Albert Pyśk, Rafał Derkacz).
- Tukan Publiczności Off trafił do twórców spektaklu „Kwadrat” w reżyserii Ewy Kaim.
Ewelina Porczyk z Dyplomem Mistrzowskim
Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły Ewelinie Adamskiej-Porczyk, choreografce, aktorce i tancerce.
– Ewelina od lat jest nie tylko wybitną choreografką i tancerką, ale również wybitną aktorką, wokalistką i pedagogiem. To osoba, która – kiedy pojawia się przy produkcji jakiegoś przedstawienia czy filmu – podnosi rangę tego przedsięwzięcia. Jest uwielbiana przez aktorów, jest osobą, której możemy zazdrościć talentu, umiejętności, gustu i nieprawdopodobnej pasji w tworzeniu tego, co robi. Nagroda imienia profesora Aleksandra Bardiniego powinna uwzględniać moment przejścia z czeladnika na mistrza. W przypadku Eweliny z pewnością jest to zasadne – to wspaniała mistrzyni, powinniśmy wszyscy o tym usłyszeć – powiedział Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły.
Ewelina Adamska-Porczyk jest absolwentką pedagogiki, instruktorką rekreacji ruchowej (AWF Katowice). Od dzieciństwa związana z tańcem ludowym. Autorka choreografii m.in. do gal Przeglądu Piosenki Aktorskiej „Tak jest! Piosenki Jacques’a Brela” i „Koniec”, do spektaklu „Chłopi” w Teatrze Muzycznym w Gdyni ,„Chicago” w krakowskim Variété i „Kombinatu” w Poznańskim Teatrze Muzycznym (reż. W. Kościelniak), „Rodziny Addamsów” w Gliwicach i Warszawie, „Zakonnicy w przebraniu” (reż. Jacek Mikołajczyk i „Footloose” (reż. J.J. Połoński) w Poznaniu. W Capitolu przygotowała choreografię do spektakli „Nasza mama czarodziejka” (reż. A. Oryńska-Lesicka) i „Blaszany bębenek (reż. W. Kościelniak).
„Kora” Ralpha Kaminskiego – temat na oddzielne opowiadanie
Właściwie to nie ma co opowiadać, to trzeba zobaczyć, usłyszeć i przeżyć. Laureat PPA z 2019 r. przywiózł tym razem do Wrocławia jeszcze nigdzie nieprezentowany (oficjalna trasa od jesieni) własny koncert i wystąpił nie w roli kandydata do nagrody, a gwiazdy Przeglądu.
Dziś Ralph Kaminski to bowiem świadomy, dojrzały artysta, który za sprawą ogromnych pokładów wrażliwości i interpretacyjnej precyzji jest w stanie wycisnąć łzy z oczu oglądających go i słuchających widzów. Pisząca te słowa może zaręczyć, że takowe „zapłakane” osoby w piątkowy wieczór w sali Capitolu widziała, podobnie jak wielominutową owację na stojąco, którą publiczność nagrodziła Ralpha Kaminskiego i towarzyszących mu świetnych muzyków.
Gwiazdą wieczoru była też Kora i jej Maanam. To ich utworom Kaminski nadał niesamowitą wyrazistość, poruszył i delikatne, i te najbardziej gorzko-słodkie przesłania, które z piosenek Kory znamy i pamiętamy. W piątek powróciły i ponownie wryły się w pamięć właśnie dzięki temu, że Artysta ujął je swoim głosem, a także tańcem i – jakby powiedział klasyk – „pewną taką nieśmiałością”, będącą zaprzeczeniem gwiazdorstwa, opowiedział tak naprawdę o sobie.
Ralph Kaminski: Kora – premiera koncertu-spektaklu muzycznego, opartego na piosenkach Kory i Maanamu. Ralph Kaminski opowiada na nowo historie zawarte w tych utworach z towarzyszeniem wybitnych muzyków; scenariusz i reżyseria: Ralph Kaminski; wykonawcy: Ralph Kaminski – wokal, Bartłomiej Wąsik – fortepian, wokale, Michał Pepol – wiolonczela, wokale, Paweł Izdebski – gitary, wokale, Wawrzyniec Topa – bas, skrzypce, wokale, Wiktoria Jakubowska – perkusja, flet, wokale
Utwory (o ile nie podano inaczej, wszystkie teksty są autorstwa Kory – Olgi Jackowskiej, a muzyka – Marka Jackowskiego): Łóżko; Krakowski spleen/Się ściemnia; Wieje piaskiem od strony wojny (sł.: Kamil Sipowicz); Bez ciebie umieram; Wyjątkowo zimny maj; Po prostu bądź; Zabawa w chowanego (muzyka: Marcin Macuk); Biegnij razem ze mną; Ta noc do innych jest niepodobna; Jestem kobietą