Zabytkowy tramwaj ma już nowy dach [ZDJĘCIA, WIDEO]

Zabytkowy tramwaj Maximum z 1901 roku, który remontowany jest w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego ma już nową konstrukcję i dach. Wczoraj był montowany. Z Niemiec przybyło też specjalne płótno żaglowe. Pierwszy etap remontu powoli zmierza do końca.

  • fot. Krzysztof Kokot

  • fot. Krzysztof Kokot

  • fot. Krzysztof Kokot

  • fot. Krzysztof Kokot

  • fot. Krzysztof Kokot

  • fot. Krzysztof Kokot


Zabytek rozłożony do remontu na części pierwsze znowu zaczyna przypominać tramwaj. Wczoraj zmontowano jeden z ważniejszych elementów wagonu, czyli dach. Drewniana konstrukcja przyjechała do Wrocławia z zakładu stolarskiego w Marcinkowicach.
 - Montaż trwał kilka godzin. Musiał odbywać się niezwykle precyzyjnie i delikatnie. Stolarze nasadzili drewniany dach a potem skręcili kolejno wszystkie elementy – opowiada Tomasz Sielicki, badacz historii komunikacji miejskiej i koordynator projektu.


Jednocześnie trwa renowacja drewnianych elementów wnętrza tramwaju sprzed stu lat, chodzi m.in. o burty wagonu, elementy stolarki okiennej i drzwi. Niebawem zacznie się ich montaż. Do odnowienia pozostały również otwarte pomosty, które są na zewnątrz wagonu. Po zainstalowaniu wszystkich elementów i przewodów. Wnętrze wagonu pokryje odnowiona zabytkowa boazeria. Na montaż czekają też już gotowe odrestaurowane elementy mosiężne. Część zostanie zamontowana już teraz jako elementy wzmocnienia konstrukcji, reszta na koniec kiedy już pozostałe części będą gotowe.  


Jako wzór do różnych rozwiązań technicznych posłużyło wyposażenie z tramwajów Jaś i Małgosia.
– Wagony typu Nowa Berolina, a więc takie jak Jaś i Małgosia były wykonane przez tę samą firmą w tym samym roku. Wiele rozwiązań w nich zastosowanych się powtarza – wyjaśnia Tomasz Sielicki.
Remont zabytkowego tramwaju Maximum oraz zabezpieczenie kolekcji zabytkowych składów stojących na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej to projekt wybrany do realizacji w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Odtworzony tramwaj w stanie surowym powinien być gotowy w maju 2015 roku.
Czteroosiowy wagon typu Maximum jest unikatem na skalę światową. Do naszych czasów zachowało się zaledwie kilka podobnych wagonów z przełomu XIX i XX w. Projekt należy do pionierskich w Polsce. Obejmuje prace renowacyjne i rekonstrukcyjne, poprzedzone gruntowną kwerendą materiałów archiwalnych we Wrocławiu i Berlinie. Do wykonania wagonu sprowadzono z Niemiec oryginalne podwozie z początku XX w. Jego renowacja przewidziana jest w następnych etapach projektu.  

Śledź remont tramwaju Maximum na Facebooku  

Zgłoś uwagę