Wrocław: nowy przystanek kolejowy [ZDJĘCIA]

Pełną parą idzie modernizacja trasy kolejowej Wrocław-Poznań. W 2015 roku przejazd między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska ma się skrócić, najpierw do nieco ponad 2 godzin, a docelowo do 100 minut. W związku z inwestycją powstał też nowy przystanek kolejowy Wrocław-Grabiszyn. Pociągi zaczną się tam zatrzymywać już od 14 grudnia.

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK

  • fot.JK


Na nowym przystanku Wrocław Grabiszyn już za trzy tygodnie wysiądą podróżni składów z Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Świdnicy. Przystanek powstał, bo będzie potrzebny podczas kluczowego etapu przebudowy wiaduktu nad ul. Grabiszyńską – (demontaż 2 torów i starego przęsła).

(Organizacja ruchu pociagów w trakcie modernizacji wiaduktu nad ul. Grabiszyńską) 

Od marca 2015 r. będzie on końcowym przystankiem niektórych pociągów. Bez niego część składów aglomeracyjnych nie mogłaby dojechać do Wrocławia.

Tymczasowy z szansą na przyszłość

Przystanek ma dwa perony o długości 150 m i szerokości 4 m. Bez problemów zatrzymają się obok nich składy aglomeracyjne i regionalne. Perony są nowe, niedługo pojawią się tam ławki dla podróżnych, będzie też oświetlenie. Perony są dostępne dla osób o ograniczonej mobilności.

Położone są blisko ulicy i przystanków komunikacji miejskiej, do których prowadzi chodnik. - Bezpieczne przejście między peronami zapewni wygrodzenie i labirynt z barierek. Obiekty będą funkcjonowały jako tymczasowe, z możliwości zaadaptowania ich jako stałe – mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Nowy przystanek kosztował 3,23 mln zł i jest spora szansa, że wpisze się on już na stałe w siatkę wrocławskich stacji kolejowych. PKP PLK wybudowało we Wrocławiu jeszcze jedną nową stację Wrocław Osobowice, na tyłach cmentarza Osobowickiego. Uruchomiony on zostanie wiosną 2015 roku.

Planowe zmiany na mostach, wiaduktach, peronach

 - Od połowy grudnia zwiększy się długość zmodernizowanej linii dwutorowej. Do gotowej już trasy od granicy woj. dolnośląskiego do stacji Wrocław Osobowice, dołączy kilkukilometrowy odcinek miejski. Pociągi pojadą m.in. przez nowy most nad Odrą do stacji Wrocław Popowice – wyjaśnia Tomasz Szymański, kierownik projektu przebudowy trasy Wrocław-Poznań

Na przystanku Wrocław Mikołajów kończą się prace przy nowym peronie. Przedłużenie jego krawędzi do 250 m zapewni wygodną obsługę składów dalekobieżnych. Podobny obiekt powstaje na sąsiedniej stacji Popowice. Na wiadukcie nad ul. Starogroblową zdjęte są już 2 ostatnie stare konstrukcje i będą zastąpione nowymi. Prowadzona przez PLK przebudowa pozwala miastu poszerzyć drogę, co znacznie ułatwi komunikację.

Wszystkie prace przy obiektach inżynieryjnych wykonywane są tak, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu drogowym. Również roboty na torach uwzględnione są już w rozkładzie jazdy. Przyjęte godziny kursowania pociągów bazują na dokładnie zaplanowanym harmonogramie, uzgodnionym z przewoźnikami.

 - Podstawową zasadą jest utrzymanie dobrych połączeń także w trakcie modernizacji – zapewniają przedstawiciele PKP.

Krótko o modernizacji

W 2015 r., po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min.

Modernizacja 58 km linii dwutorowej, 12 przebudowywanych stacji i przystanków "z dostępem dla osób o ograniczonej mobilności, 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów; 10 wiaduktów na terenie Wrocławia, 15 km ekranów akustycznych,2 ekodukty, 49 separatorów dla ochrony czystości wód.

Zgłoś uwagę