Obwodnica Leśnicy: 300-metrowy most połączył dwa brzegi [ZDJĘCIA, WIDEO]

Pięć miesięcy trwał mozolny i skomplikowany proces nasuwania ponad 300-metrowego mostu nad rzeką Bystrzycą i jednocześnie inną przeprawą – mostem Ratyńskim. To jedno z największych wyzwań przy budowie obwodnicy Leśnicy. Ostatni element nowej przeprawy właśnie zakotwiczył przy drugim brzegu.

  • Przeprawa ma 7 przęseł i 327 m długości

  • Do budowy mostu zużyto 116 wagonów betonu


Na obwodnicy Leśnicy powstaje niezwykły most, montowany w technologii nasuwania. Skanska właśnie zamontowała ostatnią jego część. Most nad Bystrzycą to najpoważniejsze wyzwanie inżynieryjne całej obwodnicy Leśnicy. Powstał jednocześnie nad rzeką, istniejącym mostem Ratyńskim i ulicą Beskidzką. Prawdziwym wyzwaniem było to, że ogromna konstrukcja podczas nasuwania szła po łuku. Taka technologia w dodatku nie wymagała zamknięcia mostu Ratyńskiego i nie naruszała koryta rzeki. Przeprawa ma 7 przęseł, 327 m długości, ponad 16 m szerokości, jezdnię o szerokości 7 m i dwa pasy ruchu. Drobnymi krokami udało się przesunąć naprawdę ogromną konstrukcję.
- Cykl polega na uniesieniu ustroju nośnego o 5-10 mm i przesunięciu go o ok. 25 cm – mówi Karol Ossowski, kierownik robót Skanska. – Następnie ustrój zostaje opuszczony na blok hamowny, a siłowniki pchające cofnięte do pozycji wyjściowej - trwa to ok. 2 minut. I cykl się powtarza. Ponad 24-metrowy segment nasuwamy w ok. 4 godz.

Tak to wyglądało, jak rozpoczęło się nasuwanie

116 wagonów betonu

Proces obejmował przygotowanie i nasunięcie 15 segmentów i trwał 5 miesięcy. Przy metodzie tradycyjnej budowa tego obiektu potrwałaby 9 miesięcy.
– Do budowy mostu zużyliśmy 7 000 m³ betonu. Gdyby załadować go do wagonów towarowych do transportu węgla to na torach kolejowych zobaczylibyśmy 1,5 kilometrową kolejkę z ponad 116 wagonami. Użyliśmy 900 ton stali zbrojeniowej, co w przeliczeniu równa się wadze 600 samochodom osobowym – mówi Marcin Sęk, kierownik robót mostowych z firmy Skanska.

Most, choć nasunięty, nie jest oczywiście gotowy do ruchu. Został zakończony pierwszy, ale bardzo ważny etap jego budowy. Teraz rozpocznie się wykończenie, które obejmie wyposażenie mostu w chodniki, płyty przejściowe, dylatacje, odwodnienie, bariery ochronne, balustrady oraz nawierzchnię drogową. Jezdnia o szerokości 7 m będzie miała dwa pasy ruchu. Most pozwoli na bezkolizyjnie i bezpieczne przeprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego nad rzeką Bystrzycą i obszarem Natura 2000.

Co słychać na pozostałych odcinkach?

Skanska zakończyła budowę pierwszego odcinka obwodnicy Leśnicy, od ulicy Rdestowej do Granicznej. Ruch na skrzyżowaniu ul. Rdestowej z nowo wybudowanym fragmentem został przywrócony. Na moście w ciągu ul. Piołunowej została nowa nawierzchnia, obecnie wykonywane są ciągi pieszo-rowerowe. Pomiędzy ul. Ratyńską a powstającym wiaduktem i mostem wykonywane są prace brukarskie. Trwają przygotowania do układania nawierzchni. Na odcinku Miodowa-Trzmielowicka obecnie są wykonywane warstwy nasypu oraz kanalizacja deszczowa. Na odcinku Trzmielowicka-Malczycka Skanska wykonuje warstwy konstrukcyjne. Odcinek ul. Piołunowej do ul. Osienieckiej jest na etapie oczekiwania na zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę 7,1 km nowej jezdni we wrocławskiej dzielnicy Leśnica, która połączy ul. Średzką z ul. Graniczną. Obwodnica będzie dwukierunkową drogą jednojezdniową. Ponadto, w ramach zadania powstanie nowy most nad rzeką Bystrzycą, dwa wiadukty: nad przyszłą linią kolejową do portu lotniczego i nad aleją Stabłowicką, a także przejście technologiczne i przejścia dla zwierząt.

Zgłoś uwagę