Nr projektu Nr projektu 168
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Wrocławki Ośrodek Bezpiecznej Jazdy [WBO 2025]
-
Kategoria inne
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Lider projektu: Marcin Ochab
Komentarz UMW po I etapie oceny
Opis projektu
Stworzymy kompleksowy ośrodek doskonalenia techniki jazdy motocyklem oraz samochodem.
Możliwe będzie szkolenie we własnym zakresie oraz przez wykwalifikowaną kadrę szkoleniową.
Projekt zakłada dwa warianty, których realizacja będzie uzależniona on powierzchni dostępnego terenu:
1. Wariant pierwszy: plac manewrowy do wolnych przejazdów, szkolenia z jazdy precyzyjnej oraz nitka treningowa o różnych konfiguracjach, przeznaczonej do treningu szybszych przejazdów.
2. Wariant drugi: plac manewrowy do wolnych przejazdów i szkolenia z jazdy precyzyjnej.
Obiekt będzie zaprojektowany tak aby umożliwić konfigurowanie przejazdów i ćwiczeń dla różnych rodzajów pojazdów. Umożliwi bezpieczną naukę, odseparowaną od ruchu ulicznego.
Uzasadnienie projektu
Obecnie we Wrocławiu brakuje ogólnodostępnego obiektu, na którym w sposób bezpieczny i legalny można doskonalić technikę jazdy. W ramach projektu chcemy dać zmotoryzowanym wrocławianom możliwość podnoszenia umiejętności, ćwiczenia bezpiecznych zachowań, reagowania na sytuacje ekstremalne. Taki trening przełoży się na większe bezpieczeństwo osób korzystających z wrocławskich dróg. Ośrodek będzie otwarty dla wszystkich, którzy pasjonują się jazdą samochodem lub motocyklem. Dodatkową funkcją ośrodka, będzie możliwość organizowania spotkań oraz wydarzeń co ograniczy to nielegalne zloty. Według nas każdy zmotoryzowany powinien odbyć szkolenie z techniki jazdy. Niestety w tej chwili jesteśmy zmuszeni do wyjazdów ponad 200km za Wrocław.
Grupa beneficjentów projektu
Szacunkowa liczba beneficjentów to 450 000 osób, przy następujących założeniach: 680 000 mieszkańców Wrocławia to osoby pełnoletnie, z czego 66% posiada prawo jazdy (według średniej krajowej)
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
450000
Elementy projektu
1 x Wariant 1: Plac manewrowy o wymiarach 150 metrów na 40 metrów, powierzchnia asfaltowa, obrzeża betonowe, dopuszczalny nacisk na jednej osi 3,5 tony
1 x Wariant 1: Pętla treningowa o długości 900 metrów, szerokości 10 metrów, powierzchnia asfaltowa, obrzeża betonowe, dopuszczalny nacisk na jednej osi 3,5 tony
1 x Wariant 1: Miejscowo bandy zabezpieczające, szacunkowa całkowita długość 600 metrów
1 x Wariant 1: Ogrodzenie terenu z siatki o długości 1500 metrów, brama wjazdowa
1 x Wariant 2: Plac manewrowy o wymiarach 150 metrów na 40 metrów, powierzchnia asfaltowa, obrzeża betonowe, dopuszczalny nacisk na jednej osi 3,5 tony
1 x Wariant 2: Miejscowo bandy zabezpieczające, szacunkowa całkowita długość 450 metrów
1 x Wariant 2: Ogrodzenie terenu z siatki o długości 500 metrów, brama wjazdowa
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Jerzmanowo-Jarnołtów-Strachowice-Osiniec Osiedle
Lokalizacja szczegółowa Wariant 1: Jerzmanowo, AR_19,2; Jerzmanowo, AR_11,1/7; Jarnołtów, AR_8,16; Jarnołtów,AR_9, 1/1;Żerniki, AR_39.3/8; Żerniki, AR_6, 18/1; Żerniki, AR_24,82/1; Żerniki,AR_24, 81; Ratyń, AR_9, 5/3; Ratyń, AR_9,12/1; Mokra, AR_3,1; Brochów, AR_3, 4/5; Swojczyce, AR_2,13/2; Kowale, AR_10, 6/15 Wariant 2: Żerniki, AR_24,17/3; Żerniki, AR_24,79; Żerniki, AR_27,21/2; Ratyń, AR_9,13/1; Tarnogaj, AR_9,4/2; Swojczyce, AR_3,16/2; Swojczyce, AR_2,6/2; Swojczyce, AR_2,4/2; Kowale, AR_10,34; Kowale, AR_10,6/7; Kowale, AR_10,6/11; Kowale, AR_3,28/3; Kowale, AR_3,25; Poświętne, AR_1,4/4; Poświętne, AR_1,2/2
Projekt został oceniony negatywnie:
1. Jerzmanowo, AR_19, 2: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
2. Jerzmanowo, AR_11, 1/7: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO. Dodatkowo zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego na wskazanym terenie dopuszczona jest realizacja infrastruktury drogowej.
3. Jarnołtów, AR_8, 16: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
4. Jarnołtów, AR_9, 1/1: działka nie należy do Gminy Wrocław.
5. Żerniki, AR_39, 3/8: tereny w bezpośrednim sąsiedztwie stawu, terenu cennego przyrodniczo, stanowiącego miejsce bytowania i schronienia wielu gatunków zwierząt. Niezbędne jest zapewnienie im komfortowych warunków życia. Mając powyższe na uwadze projekt w tej lokalizacji nie może zostać zrealizowany ze względu na to, że wpłynie negatywnie na środowisko m.in. poprzez płoszenie i niepokojenie zwierząt. Działania na szkodę przyrody są sprzeczne z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
6. Żerniki, AR_6, 18/1: planowane zagospodarowanie wiązałoby się z wykonaniem wycinek, co jest niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
7. Żerniki, AR_24, 82/1: działka przeznaczona jest pod budowę zajezdni tramwajowej. W związku z tym zostało zlecone opracowanie koncepcji.
8. Żerniki, AR_24, 81: działka przeznaczona jest pod budowę zajezdni tramwajowej. W związku z tym zostało zlecone opracowanie koncepcji.
9. Ratyń, AR_9, 5/3: działka jest w trakcie procedury sprzedaży.
10. Ratyń, AR_9, 12/1: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
11. Mokra, AR_3, 1: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
12. Brochów, AR_3, 4/5: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO. Dodatkowo zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego na wskazanym terenie dopuszczona jest aktywność gospodarcza.
13. Swojczyce, AR_2, 13/2: działka obejmuje zrekultywowane składowisko odpadów komunalnych Swojczyce. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów na koronie składowisk odpadów niebezpiecznych oraz składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie mogą być budowane budynki przez okres pięćdziesięciu lat od dnia zamknięcia składowiska, wykonywane wykopy, instalacje naziemne i podziemne, z wyłączeniem instalacji związanych z funkcjonowaniem składowiska.
14. Kowale, AR_10, 6/15: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
15. Żerniki, AR_24, 17/3: działka przeznaczona jest pod budowę zajezdni tramwajowej. W związku z tym zostało zlecone opracowanie koncepcji.
16. Żerniki, AR_24, 79: działka przeznaczona jest pod budowę zajezdni tramwajowej. W związku z tym zostało zlecone opracowanie koncepcji.
17. Żerniki, AR_27, 21/2: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
18. Ratyń, AR_9, 13/1: działka przeznaczona jest do obrotu cywilnoprawnego.
19. Tarnogaj, AR_9, 4/2: działka stanowi składowisko odpadów pochodzących z gazowni w czasach, gdy produkowała ona gaz koksowniczy. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów na koronie składowisk odpadów niebezpiecznych oraz składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie mogą być budowane budynki przez okres pięćdziesięciu lat od dnia zamknięcia składowiska, wykonywane wykopy, instalacje naziemne i podziemne, z wyłączeniem instalacji związanych z funkcjonowaniem składowiska.
20. Swojczyce, AR_3, 16/2: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO.
21. Swojczyce, AR_2, 6/2: działka nie ma dostępu do drogi publicznej.
22. Swojczyce, AR_2, 4/2: działka wydana jest pod nasadzenia kompensacyjne.
23. Kowale, AR_10, 34: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO. Dodatkowo zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego na wskazanym terenie dopuszczona jest realizacja infrastruktury drogowej lub ulic.
24. Kowale, AR_10, 6/7: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO. Dodatkowo zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego na wskazanym terenie dopuszczona jest realizacja infrastruktury drogowej.
25. Kowale, AR_10, 6/11: działka objęta jest umową dzierżawy, a na takich działkach nie można realizować projektów WBO. Dodatkowo zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego na wskazanym terenie dopuszczona jest realizacja infrastruktury drogowej.
26. Kowale, AR_3, 28/3: planowane zagospodarowanie wiązałoby się z wykonaniem wycinek, co jest niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
27. Kowale, AR_3, 25: planowane zagospodarowanie wiązałoby się z wykonaniem wycinek, co jest niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
28. Poświętne, AR_1, 4/4: planowane zagospodarowanie wiązałoby się z wykonaniem wycinek, co jest niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
29. Poświętne, AR_1, 2/2: planowane zagospodarowanie wiązałoby się z wykonaniem wycinek, co jest niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 1), 2), 3) i 5) oraz § 7 ustęp 2 punkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.