Nr projektu Nr projektu 50
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Projekt zmiany organizacji sygnalizacji świetlnej w ruchu drogowym na na głównych szlakach komunikacyjnych na terenie Wrocławia. [WBO. 2024]
-
Kategoria drogowe
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Status Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
-
Lider projektu: Michał Bąbol
Komentarz UMW po II etapie oceny
Komentarz UMW po I etapie oceny
Projekt został oceniony negatywnie. We Wrocławiu mamy dużo skrzyżowań objętych Inteligentnym Systemem Transportu ITS, które są kompleksowo wyposażone w urządzenia nadzorujące ruch. Jednak założenia przyjętej przez Radę Miejską Wrocławskiej Polityki Mobilności wyznaczają rozwój i nadają priorytet transportowi zbiorowemu, a nie indywidualnemu. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Projekt zakłada zaprogramowanie sieci sygnalizacji świetlnej na głównych szlakach miasta, dzięki której samochody przejeżdżające dłuższe odcinki będą mogły pokonać je praktycznie bez zatrzymania. Do samego projektu można wykorzystać również sztuczną inteligencję, która pomoże w samym projekcie lub będzie aktywnie reagować na sytuację w mieście dokonując zmian w zależności od pory dnia, natężenia ruchu lub pogody. Dodatkowo samą sygnalizację świetlną można by wzbogacić o kamery wykrywające ruch i dostosowujące oświetlenie do potrzeb, w danej chwili, na danym skrzyżowaniu.
Uzasadnienie projektu
Reorganizacja sygnalizacji świetlnej pozwoli na sprawniejsze przemieszczanie się pojazdów po wrocławskich drogach. Pozwoli to zredukować ilość smogu we Wrocławiu generowanego przez pojazdy, które spędzają więcej czasu na światłach dymiąc, niż na samym przemieszczaniu się do celu. Ciągły ruch na głównych wrocławskich drogach mógłby spowodować zwiększenie przepustowości skrzyżowań i zmniejszenie liczby korków. Dodatkowo, poprzez obliczenie odległości i czasów "zielonej fali" można by sprowokować kierowców do utrzymania korzystnej i bezpiecznej dla nich prędkości, dzięki której będą mogli przejechać większe odcinki drogi bez przestojów oraz ograniczonym spalaniu paliw.
Grupa beneficjentów projektu
Wszyscy mieszkańcy Wrocławia. Posiadacze samochodów, którzy szybciej osiągną cel swojej podróży oraz mieszkańcy nie posiadający samochodów, którzy będą żyli w mieście z mniejszą ilością smogu.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
600 000
Elementy projektu
1 x powołanie zespół eksportów lub firmy zewnętrznej, którzy zbadają możliwości miasta do stworzenia takiego projektu
1 x skrupulatny projekt sieci sygnalizacji świetlnej
1 x reorganizacja sygnalizacji świetlnej na głównych arteriach miasta
5 x rozwój projektu na stopniowo co raz mniej istotnych szlakach w przyszłych latach
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Wrocław Osiedle
Lokalizacja szczegółowa brak.
Projekt został oceniony negatywnie. We Wrocławiu mamy dużo skrzyżowań objętych Inteligentnym Systemem Transportu ITS, które są kompleksowo wyposażone w urządzenia nadzorujące ruch. Jednak założenia przyjętej przez Radę Miejską Wrocławskiej Polityki Mobilności wyznaczają rozwój i nadają priorytet transportowi zbiorowemu, a nie indywidualnemu. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.