Nr projektu Nr projektu 103
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Stare Miasto = SUPERKWADRAT [WBO. 2024]
-
Kategoria piesze/rowerowe
-
Budżet zgłoszony 2 863 927 zł
-
Status Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Komentarz UMW po II etapie oceny
Komentarz UMW po I etapie oceny
Projekt został oceniony negatywnie. Projekt pokrywa się z wdrażaną Strefą Czystego Transportu ograniczającą ruch aut w ścisłym centrum. Jednak całkowite wykluczenie ruchu aut ze Starego Miasta jest niemożliwe z uwagi na mieszkańców i usługi inne niż te wymagające zaopatrzenia, np. hotele. Dodatkowo istnieje ryzyko, że zastosowanie proponowanych rozwiązań nie przyśpieszy, ale spowolni komunikację zbiorową. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 8) i 9) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Stare Miasto we Wrocławiu, z jego bogatą historią i unikalnym charakterem, stanowi serce miasta. Jednakże, aby jeszcze bardziej zrewitalizować to miejsce, warto zastanowić się nad przekształceniem go w superkwadrat na wzór zachodnioeuropejskich miast.
Trasa W-Z, to pierwsza większa inwestycja komunikacyjna w Warszawie po II wojnie światowej. To, co miało być symbolem nowoczesności, stało się tragedią planowania. Towarzysz Gierek, ówczesny I sekretarz KC PZPR, postanowił wybudować trasę W-Z. Decyzja ta miała ogromne konsekwencje.
Wprowadzenie superkwadratu na Starym Mieście to krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Zachodnia Europa pokazuje, że taka transformacja może przynieść korzyści społecznościom i gospodarce.
Uzasadnienie projektu
Projekt Trasy W-Z miał ambicję poprawy komunikacji, ale stał się symbolem nieudanego eksperymentu. Dziś, patrząc na historię, uczymy się, że planowanie musi uwzględniać społeczne i kulturowe aspekty.
Grupa beneficjentów projektu
Zyski dla mieszkańców i biznesu są liczne. Superkwadrat ożywi przestrzeń, umożliwiając mieszkańcom wygodne przemieszczanie się. Przyjemne kawiarnie, sklepy i restauracje przyciągną turystów i przedsiębiorców.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
800000
Elementy projektu
100 x Betonowe donice z zielenią lub stare barierki uniemożliwiające wjazd autom
50 x Farba do namalowania nowych przejazdów aut i rowerów oraz BUS
20 x Automatyczne słupki przeniesione z rynku
20 x ławki i kwiaty, oraz drzewa
10000 x Odwaga polityczna urzędu
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Stare Miasto Osiedle
Lokalizacja szczegółowa Oławska - Kazimierza W.-Białoskórnicza-Nowy Ś.-Grodzka-Piaskowa (jednokierunkowe "rondo")
Projekt został oceniony negatywnie. Projekt pokrywa się z wdrażaną Strefą Czystego Transportu ograniczającą ruch aut w ścisłym centrum. Jednak całkowite wykluczenie ruchu aut ze Starego Miasta jest niemożliwe z uwagi na mieszkańców i usługi inne niż te wymagające zaopatrzenia, np. hotele. Dodatkowo istnieje ryzyko, że zastosowanie proponowanych rozwiązań nie przyśpieszy, ale spowolni komunikację zbiorową. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 8) i 9) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.