Firma Solaris, która wygrała przetarg na dzierżawę dla MPK Wrocław 57 nowych autobusów pokazała wizualizację ze szczegółami ich malowania. Tradycyjnie będą żółto-czerwone jak reszta wrocławskich autobusów. - Jest to projekt poglądowy i efekt konsultacji z zamawiającym. W tej chwili trwa proces produkcji autobusów dla Wrocławia. Najwięcej w nim zajmuje logistyka, samo montowanie kompletnego pojazdu trwa około 3 tygodni. Pierwsze autobusy z naszej fabryki pojawią się w we Wrocławiu pod koniec wakacji – mówi Waldemar Wlazło z firmy Solaris Bus & Coach.MPK zaznacza, że pokazany autobus różni się szczegółami (m.in. liczbą drzwi) od dostarczanego modelu, ale pozwala nam poznać stylistykę nowych pojazdów.
Zastąpią najstarsze
Przypomnijmy. Chodzi o nowe autobusy Solaris Urbino w wersji 12-metrowej i 18-metrowej, za kwotę 77,5 mln. zł brutto. Do Wrocławia trafi 45 krótkich wozów i 12 przegubowych. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy MPK marki Ikarus i Jelcz. Pierwsze mogą pojawić się na ulicach Wrocławia już w wakacje, kolejne będą przyjeżdżały co dwa tygodnie. Koniec dostaw według umowy ma nastąpić w marcu 2015, jednak są deklaracje ze strony producenta, że wszystkie nowe pojazdy mogą być w zajezdniach MPK już do końca 2014 roku.
Autobusy czerwono-żółte
Autobusy muszą spełniać wszystkie normy emisji spalin, w tym najwyższą Euro 6, a także posiadać wszystkie systemy, które w tej chwili są w najnowszych pojazdach MPK (system zapowiedzi głosowych, system informacji pasażerskiej, itp). Ich silniki mogą mieć od 10 do 12 litrów. Muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i mieć podjazd dla wózków inwalidzkich. Nowe autobusy mają zastąpić najbardziej wysłużone pojazdy. Niektóre z nich wożą już wrocławian ponad 20 lat. Autobusów Solaris używają już inne miasta w Polsce m.in. Wałbrzych, Poznań, Kraków, Warszawa.
Jeszcze więcej nowych autobusów
Wrocławskie MPK ma w swojej flocie w tej chwili ponad 350 autobusów. Sto z nich to mercedesy citaro kupione w 2008-2009 roku. W zajezdniach stacjonuje także ponad 170 pojazdów marki volvo. Ich rozpiętość wiekowa jest duża, bo najstarsze wyprodukowane zostały w 1996 roku, a najmłodszy w 2008 roku. Pojazdy, które wożą wrocławian najdłużej, to Ikarusy i Jelcze z roczników: 1993, 1994, 1995. Władysław Smyk, prezes MPK Wrocław zapowiedział podczas ostatniej konferencji prasowej, że tymi zakupami firma rozwiązała tylko połowę swoich kłopotów z wyeksploatowanym taborem i to nie koniec inwestycji. - Niebawem będziemy wdrażać projekt, w którym część naszych zadań przewozowych będziemy chcieli zlecić podwykonawcom. W zamian od partnerów oczekujemy wniesienia do tego przedsięwzięcia około 60 nowych autobusów - wyjaśnia prezes Władysław Smyk. - W ten sposób chcielibyśmy do końca pierwszego kwartału 2015 roku w trakcji autobusowej wymienić około 120 pojazdów - dodaje. Wymiana taboru to dobra wiadomość przede wszystkim dla pasażerów. Nowe autobusy to znacznie wyższy poziom obsługi podróżujących komunikacją miejską.JK