– Obecnie sprawy związane z rewitalizacją, które do tej pory podlegały Departamentowi Architektury i Rozwoju, decyzją prezydenta Wrocławia znajdują się w Departamencie Spraw Społecznych – wyjaśnia Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej. – Ponadto bezpośredni nadzór nad rewitalizacją bedzie sprawował właśnie prezydent, a nie jak do tej pory wiceprezydent Wrocławia.
W swoim programie 100 zadań na 100 dni prezydentury prezydent Jacek Sutryk zapisał: „Zainicjuję prace nad programem rewitalizacji 13 wrocławskich dawnych wsi i 3 miasteczek”.
Nie tylko śródmieście
Ważnym aspektem są zapisy ustawy o rewitalizacji. Ustawa ogranicza obszar rewitalizacji w każdym mieście do terenu obejmującego maksymalnie 20% jego powierzchni i zamieszkałego przez 30% mieszkańców miasta. Koncentrują się tu również negatywne zjawiska społeczne oraz dodatkowo infrastrukturalne, gospodarcze, środowiskowe lub techniczne. Oznacza to także, że aż 80% powierzchni miasta i 70% mieszkańców nie może być beneficjentami programu rewitalizacji.
– Dlatego proponujemy rozwiązanie, które pozwali na objęcie procesem zbliżonym do rewitalizacji większy fragment Wrocławia – zaznacza dyrektor Wolszczak. – Tereny niemieszczące się w ramach ustawowych, jednakże pilnie potrzebujące zmian, obejmiemy działaniem, które nazwiemy odNową.
W tym celu został zaplanowany proces konsultacyjno-informacyjny, mający na celu wyznaczenie obszaru rewitalizacji oraz odnowy przy bardzo wyraźnym podkreśleniu konieczności dokonania podziału Wrocławia na dwie strefy:
- rewitalizacji ustawowej (z wykorzystaniem narzędzi ustawowych) obejmującej maks. 20% powierzchni miasta;
- odNowy (bez narzędzi ustawowych, ale przy zastosowaniu metod znanych np. z Nadodrza), obejmującej wybrane wspólnie z mieszkańcami fragmenty miasta, na terenach dawnych wsi i miasteczek, które szczególnie pilnie wymagają podjęcia działań nakierowanych na poprawę jakości życia ich mieszkańców, a które nie mogą być objęte rewitalizacją.
Cała rewitalizacja oraz odnowa zostanie rozłożona na minimum 10 lat, zaś jego realizacja w zaproponowanym wyżej kształcie pozwoli na objęcie nimi znacznie większego, niż określony ustawą, fragmentu miasta oraz zaprocentuje zaangażowaniem w proces większej liczby mieszkańców.
Utworzona została komórka, której zadaniem będzie m.in. przygotowanie, organizacja i prowadzenie procesu rewitalizacji oraz inicjowanie i koordynacja działań w dziedzinie rewitalizacji podejmowanych przez komórki organizacyjne urzędu, spółki miejskie i miejskie jednostki organizacyjne – informowali m.in. podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej (na fot. od prawej): Bartłomiej Świerczewski – dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Sebastian Wolszczak – zastępca dyrektora Wydziału Spraw Społecznych UM Wrocławia.
Plany na rok 2019 rok
- kontynuacja dotychczas prowadzonych działań rewitalizacyjnych;
- ustalenie w toku szerokich działań konsultacyjno-informacyjnych zasięgu obszaru rewitalizacji (maks 20% powierzchni miasta);
- ustalenie w toku szerokich działań konsultacyjno-informacyjnych zasięgu obszaru odnowy;
- przygotowanie projektu uchwały Rady Miejskiej Wrocławia o wyznaczeniu obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji;
- przygotowanie projektu Zarządzenia Prezydenta o wyznaczeniu obszaru odnowy na terenie dawnych wsi i miasteczek;
- partycypacyjne przygotowanie założeń funkcjonowania we Wrocławiu Komitetu Rewitalizacji;
- ustalenie zasad finansowania
Konsultacje: REWITALIZACJA_odNowa
Termin
marzec–czerwiec 2019 r.
Przedmiot
rewitalizacja we Wrocławiu.
Zakres
- Diagnoza służąca wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i rewitalizacji.
- Program odnowy na terenie dawnych wsi, np. Jarnołtów, Kłokoczyce, Opatowice, Marszowice, Pracze Odrzańskie, Rędzin, Świniary, Żar oraz trzech dawnych miasteczek, tj. Brochów, Leśnica, Psie Pole.
- Priorytety w działaniach miasta w obszarze rewitalizacji.
- Zasady powoływania i funkcjonowania Komitetu Rewitalizacji.
Cel
- Edukacja w zakresie rewitalizacji.
- Poznanie opinii mieszkańców na temat zasięgu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji.
- Poznanie opinii mieszkańców na temat zasięgu obszaru odnowy.
- Zebranie opinii i propozycji działań w obszarze odnowy terenów dawnych wsi i miasteczek.
- Wyznaczenie priorytetów w działaniach miasta w obszarze rewitalizacji.
- Zebranie opinii i propozycji zasad powoływania i funkcjonowania Komitetu Rewitalizacji.
Efekt
raport z konsultacji.
Adresaci
Interesariusze rewitalizacji w rozumieniu ustawy o rewitalizacji:
- mieszkańcy osiedli stanowiących potencjalny obszar rewitalizacji;
- właściciele, użytkownicy wieczyści nieruchomości i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się na tym obszarze, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego;
- pozostali mieszkańcy gminy;
- podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność gospodarczą;
- podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność społeczną, w tym organizacje pozarządowe i grupy nieformalne;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne;
- organy władzy publicznej;
- podmioty, inne niż wymienione powyżej, realizujące na obszarze rewitalizacji uprawnienia Skarbu Państwa.
Formy i harmonogram konsultacji
Planowane jest przeprowadzenie minimum dwunastu spotkań:
- 10 warsztatowych: 5 dotyczących obszaru rewitalizacji oraz 5 dotyczących odnowy terenów dawnych wsi i miasteczek; spotkania będą zawierały część edukacyjną i informacyjną oraz rozmowy przy stolikach z uczestnikami na podtematy;
- 1 spotkanie otwierające oraz 1 podsumowujące.
Prowadzący
Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia we współpracy z Wrocławską Rewitalizacją Sp. z o.o. oraz Departamentem Strategii i Rozwoju Miasta.
Prace nad programem rewitalizacji w ramach 100 zadań na 100 dni prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka.