Informacja o realizatorach konsultacji
Organizator konsultacji: Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wsparcie w realizacji: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Inicjator konsultacji: Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wsparcie merytoryczne: Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o., Databout Sp. z o.o. wraz z Politechniką Wrocławską
Realizacja: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Opracowanie raportu: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
O konsultacjach
Konsultacje dotyczyły dwóch wariantów trasy tramwaju na Psie Pole, które zostały wskazane jako optymalne.
Punktem wyjścia było dziesięć wariantów tras biegnących ul. Bolesława Krzywoustego, al. Ignacego Paderewskiego lub ul. Mydlaną. W ubiegłym roku powstało tzw. Studium korytarzowe trasy tramwajowej w kierunku osiedla Psie Pole. Jest to dokument, którego celem było wybranie maksymalnie dwóch optymalnych wariantów tras. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ekonomiczny, społeczny, techniczny, ruchu pasażerskiego oraz środowiskowy.
Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży czy wpływ na klimat.
Podsumowanie
Konsultacje społeczne dotyczące wyboru trasy tramwaju na Psie Pole były długim procesem wykorzystującym różnorodne metody zbierania opinii. Nie wskazały jednak jednoznacznie żadnego z wariantów. Wśród opinii zgłoszonych przez mieszkańców i mieszkanki znalazło się wiele obaw dotyczących wpływu inwestycji na zabytkowe zabudowania rynku Psiego Pola czy wątpliwości co do logistycznych możliwości budowy trasy na ulicach osiedla.
Dlatego na tym etapie nie podjęto jednoznacznej decyzji o tym, jak pojedzie tramwaj na Psie Pole. Prezydent Wrocławia zdecydował o przygotowaniu dokumentacji koncepcyjnej. Oznacza to, że powstanie koncepcja programowo-przestrzenna, która w dużo większym stopniu niż Studium Korytarzowe przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń dotyczących budowy tras tramwajowych, szczególnie związanych z poziomem hałasu oraz ingerencji w tereny zieleni Psiego Pola.
Rozwiązaniem, które na pewno pojawi się w obu wariantach trasowych, jest pętla przy cmentarzu Kiełczowskim. Oznacza to, że wariant W1, który pierwotnie kończył się w innym miejscu, zostanie wydłużony do cmentarza. Było to wyraźnym głosem osób uczestniczących w konsultacjach – zebraliśmy wiele opinii mówiących o tym, że jest to ważny punkt podróży mieszkańców i mieszkanek, ponadto pozwoli to na lepsze połączenie z terenami podmiejskimi sąsiadującymi z Psim Polem.
Co się zmieniło dzięki konsultacjom?
Podsumowując wszystkie głosy oraz wyniki konsultacji, Prezydent Wrocławia podjął następujące decyzje:
- dalsze projektowanie, czyli opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej zostanie zlecone dla obu wariantów, czyli wariantu W1 i wariantu W2. Przetarg na wykonanie tej koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze 2025 roku;
- dla obu wariantów w dalszym projektowaniu przyjmuje się zakończenie pętlą w rejonie cmentarza Kiełczowskiego;
- zgłoszone w trakcie konsultacji obawy mieszkańców dotyczące m.in. kwestii środowiskowych (hałas, drgania) zostaną przekazane przyszłemu projektantowi, a jego zadaniem będzie przygotowanie materiału bardziej szczegółowo odnoszącego się do tych zagadnień;
- zgłoszone w tracie konsultacji propozycje usytuowania przystanków lub podnoszące kwestie planowania ruchu na trasie tramwaju na Psie Pole zostaną przekazane przyszłemu projektantowi;
- dopiero po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami zostanie podjęta decyzja o wyborze wariantu do dalszego projektowania budowlanego.
Refleksja inicjatorów konsultacji
Proces konsultacyjny pokazał brak jednoznacznego wskazania dla wariantu, który powinien być projektowany bardziej szczegółowo na kolejnych etapach.
Pojawiło się dużo obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi: możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska. Mieszkańcy byli także zainteresowani kwestią zmieszczenia infrastruktury tramwajowej w ulicach i tego, czy nie wpłynie to negatywnie na swobodę przemieszczania się tymi ulicami.
Wiele osób uczestniczących w konsultacjach wyraziło poparcie dla pomysłu zakończenia tramwaju przy cmentarzu Kiełczowskim.
Część mieszkańców wzięła udział w spotkaniu otwartym po to, aby zdecydowanie podzielić się wątpliwościami lub wręcz wyrazić sprzeciw wobec budowy tramwaju na osiedle. Jednak w trakcie kolejnego spotkania, które było zorganizowane już w formie narady sondażowej, w mniejszej grupie, te sprzeciwy i obawy, choć nadal obecne, nie były tak widoczne w głosowaniu i ostatecznie otrzymaliśmy tylko jeden głos wstrzymujący się od wyboru konkretnego wariantu. Pozostali uczestnicy zagłosowali, dokonując wyboru pomiędzy wariantem W1 a wariantem W2.
Wprawdzie głosowanie nie dało wyraźnej przewagi żadnemu z wariantów, ale wartością tego spotkania była dyskusja mieszkańców tocząca się w bardziej merytorycznym duchu. Pomocą w tym względzie była zarówno prezentacja, którą przygotowali przedstawicielki Urzędu Miejskiego Wrocławia, jak i odpowiedzi udzielane przez nie w trakcie spotkania. Formuła spotkania, która pozwala na dyskusję w małych grupach wydaje się dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o tematy takie jak trasy tramwajowe – w których istotna jest również wiedza na temat warunków technicznych takiej inwestycji.
Dodatkowe informacje
Po zakończeniu konsultacji i podsumowaniu opinii rozpocznie się dalszy etap projektowania. Potrwa on co najmniej kilka lat, ponieważ trasa jest długa i wymaga budowy nowego mostu. W ogłoszonym Programie Tramwajowo–Autobusowym do roku 2030 tramwaj na Psie Pole został umieszczony z terminem realizacji po roku 2027. Ze względu na wysoki koszt inwestycji z pewnością wymagać będzie ona podjęcia starań o dofinansowanie w ramach dostępnych programów unijnych. Aby takie starania podjąć, musimy w pierwszej kolejności opracować dokumentację projektową. Ten etap przed nami i chcemy rozpocząć projektowanie jeszcze w 2025 roku.
Partnerzy lokalni
Za udostępnienie przestrzeni na spotkania konsultacyjne oraz wsparcie dziękujemy:
- Fundacji Opieka i Troska – operatorowi Centrum Aktywności Lokalnej Psie Pole – Zawidawie (ul. Kiełczowska 43, bud. 6),
- Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu – prowadzącej Centrum Biblioteczno-Kulturalne FAMA (ul. Bolesława Krzywoustego 286),
- Autorskiej Szkole Samorozwoju ASSA (ul. Kiełczowska 43),
- Szkole Podstawowej nr 98 im. Piastów Wrocławskich (ul. Sycowska 22a),
- Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza (ul. Gorlicka 25).
Za zaangażowanie w spotkania konsultacyjne oraz wsparcie promocyjne dziękujemy Radzie Osiedla Psie Pole.