Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Ulica Szczytnicka to miejsce ważne nie tylko dla osób, które w tej okolicy mieszkają, ale także dla właścicieli mieszczących się tam lokali usługowych, studentów z pobliskich uczelni i akademików oraz turystów, bo przecież to trasa łącząca centrum miasta z Halą Stulecia i ZOO. Jest to także przestrzeń z długą i bogatą historią i pięknymi, bardzo oryginalnymi kamienicami czynszowymi z końca XIX wieku.
Remont torowiska na ul. Szczytnickiej już się zakończył, ale do zagospodarowania i przebudowania została cała reszta odcinka od skweru Bocheńskiego do skrzyżowania z ul. Reja wraz z placem na skrzyżowaniu ulic Szczytnickiej, Polaka, Ładnej, Reja, Nehringa i Skłodowskiej-Curie.
Na razie mimo stosownych znaków samochody pędzą tędy z zawrotną prędkością, chodniki są wąskie i krzywe, panuje wizualny bałagan. Jest za głośno, za ciemno, brakuje zieleni.
Jak przebudować Szczytnicką? Nie wszyscy widzą to tak samo
Jak należy to zrobić? Sprawa nie jest prosta, bo na czym innym zależy osobom, które przy niej mieszkają (chcą ograniczenia ruchu samochodowego), a na czym innym mieszkańcom sąsiednich ulic, np. Ładnej. Ci boją się, że ruch samochodowy przeniesie się pod ich okna i sprawi, że dzieci, chodzące tamtędy do szkoły, będą mniej bezpieczne. Jeszcze inaczej widzą tę sprawę np. sklepikarze i właściciele punktów usługowych (potrzebne są miejsca do parkowania). Na co innego zwracają uwagę piesi, a na co innego rowerzyści, inaczej na sprawę spoglądają starsi, inaczej młodsi.
Wszystkie te interesy trzeba jakoś pogodzić, stąd wieloetapowe konsultacje realizowane przez Fundację na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.
Potrzebujemy rozwiązań, które spotkają się z możliwie szerokim przyjęciem, dlatego zadbaliśmy o to, by w naradach mogli wziąć udział przedstawiciele wszystkich grup interesariuszy. Wyłoniliśmy ich w drodze głosowania.Arkadiusz Drukier z Fundacji na Rzecz Studiów Europejskich
Co mówią mieszkańcy?
Maciej Wielogórski, mieszkaniec ul. Szczytnickiej, marzy o tym, by wreszcie nie mieć pod oknami hałasu rozpędzonych samochodów. Brakuje mu także zieleni. Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego z wyjątkiem komunikacji publicznej i aut mieszkańców. Uważa, że trzeba tu zrobić deptak, który przyciągnie turystów i sprawi, że ulica stanie się bardziej atrakcyjna.
Grażyna Grzegorczyk z ulicy Ładnej boi się takiego rozwiązania.
– Przeraża mnie myśl, że gdyby wygrała koncepcja z ograniczeniem ruchu samochodowego, auta wjechałyby na Ładną, przy której mieszkam – mówi. – Przy Ładnej na każdym kroku są bardzo bardzo lubiane przez mieszkańców sklepy i punkty usługowe: spożywczy, warzywniak itd. Co z nimi będzie, jeśli Ładna przejmie ruch samochodowy ze Szczytnickiej inie będzie jak podjechać dostawczakiem? Przecież jest dużo węższa. Będzie też mniej bezpiecznie, a tędy codziennie mieszkańcy prowadzą swoje dzieci do szkoły i przedszkola.
Zdania są więc podzielone, jednak podczas kolejnych spotkań stopniowo uczestnicy dochodzą do porozumienia. To dlatego, że poznają inne niż własna perspektywy i szukają tego, co ich koncepcje łączy, a także głosują, wybierając rozwiązanie, które podoba się największej liczbie osób.
10 przyjętych rekomendacji i jedna odrzucona
Podczas ostatniej z trzech narad obywatelskich (poprzednie odbyły się 10 i 17 maja) przyjęto 10 rekomendacji, a jedną odrzucono. Oto one:
Rekomendacje przyjęte
Rekomendacja 1
Działania realizowane w ramach przebudowy ulicy Szczytnickiej powinny mieć na celu:
- stworzenie przestrzeni, w której zharmonizowane zostaną interesy wszystkich jej użytkowników, w szczególności mieszkańców ul. Szczytnickiej i okolicznych ulic, właścicieli i użytkowników nieruchomości innych niż mieszkalne (np. lokali handlowych i usługowych), osób korzystających z ul. Szczytnickiej jako ciągu komunikacyjnego
- poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników tej przestrzeni, a więc pieszych, rowerzystów, pasażerów i kierowców środków transportu zbiorowego i pojazdów prywatnych;
- poprawę komfortu mieszkańców ulicy Szczytnickie, w tym ograniczenie hałasu, zanieczyszczeń generowanych przez transport i innych uciążliwości
- zapewnienie dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w więc osób starszych, osób z niepełnosprawnością lub innych, które mają trudności z poruszanie się lub percepcją.
Rekomendacja 2
Przyjęte rozwiązania w zakresie projektu ulicy Szczytnickiej (układu jezdni, małej architektury, roślinności), zastosowanych technologii, przebiegu i harmonogramu prac powinny uwzględniać interesy użytkowników ul. Szczytnickiej i ulic sąsiednich, zwłaszcza mieszkańców i właścicieli lokali handlowych i usługowych, na których wpływ mieć będzie przebudowa ulicy Szczytnickiej.
Rekomendacja 3
Wskazane jest uspokojenie ruchu w ciągu ulicy Szczytnickiej, w szczególności:
- ograniczenie liczby przejeżdżających pojazdów
- ograniczenie rzeczywistej prędkości przejeżdżających pojazdów
- wyeliminowanie ruchu pojazdów ciężkich (o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 3,5 t) z wyjątkiem tramwajów i autobusów MPK, a także pojazdów niezbędnej obsługi infrastruktury.
Rekomendacja 4
W celu realizacji rekomendacji nr 3 proponuje się ograniczenie ruchu na ulicy Szczytnickiej do pojazdów: uprzywilejowanych, mieszkańców, komunikacji zbiorowej, obsługi bytowej nieruchomości, dostaw do lokali i rowerzystów.
Rekomendacja 5
Rekomenduje się zastosowanie rozwiązań, które podkreślą tożsamość ul. Szczytnickiej, zgodnie z propozycjami przedstawionymi przez projektanta w przekazanych uczestnikom narady prezentacjach, w tym w szczególności w zakresie:
- oświetlenia (rozmieszczenia i wzorów lamp)
- małej architektury (ławek, stojaków rowerowych, koszy na śmieci itp.)
- drewnianej kostki w miejscu dawnej Łachy Szubienicznej
- charakterystycznej dla Zatumia kolorystyki kamienic, liternictwa szyldów itp.
- roślinności opartej na motywie ogrodów różanych.
Jednocześnie zaapelowano do Urzędu Miejskiego Wrocławia i Rady Osiedla Plac Grunwaldzki o włączenie się w promocję przyjętych rozwiązań estetyzujących przestrzeń ulicy Szczytnickiej.
Rekomendacja 6
W przypadku realizacji koncepcji A (układ trójnawowy symetryczny) rekomenduje się zastosowanie szlifowanej kostki brukowej i zastosowanie wtopionego (zlicowanego) krawężnika.
Rekomendacja 7
W przypadku realizacji koncepcji B (układ dwunawowy asymetryczny) rekomenduje się:
- zlicowanie powierzchni chodnika i drogi rowerowej z zastosowaniem wtopionego krawężnika
- oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego wraz ze zróżnicowaniem w miarę możliwości koloru nawierzchni chodnika i drogi rowerowej
- stworzenia ciągu pieszo-rowerowego wyłącznie na odcinkach, gdzie rozdzielenie ruchu jest niemożliwe ze względu na zbyt małą szerokość dostępnego pasa.
Rekomendacja 8
Zaleca się przeanalizowanie możliwości przeniesienie przystanku tramwajowego Reja (w kierunku do Ronda Reagana) w inne miejsce i wskazuje jako potencjalną lokalizację początek ul. Curie-Skłodowskiej naprzeciwko przystanku Reja dla ruchu w stronę ul. Wyszyńskiego.
Rekomendacja 9
Rekomenduje się utworzenie co najmniej jednego dodatkowego przejścia dla pieszych w ciągu ul. Szczytnickiej (w przybliżeniu w połowie długości odcinka między skwerem Bocheńskiego a pl. Benedykta Polaka) i kilku miejsc umożliwiających łatwe zejście z chodnika na jezdnię osobom z ograniczoną mobilnością oraz innym osobom ze szczególnymi potrzebami.
Rekomendacja 10
Za wskazane uznaje się przygotowanie przez Urząd Miejski Wrocławia wariantowych analiz organizacji ruchu samochodowego na okolicznych ulicach przy wprowadzeniu ograniczenia ruchu na ul. Szczytnickiej w celu wyboru rozwiązania, które zminimalizuje wzrost ruchu na ulicach Ładnej i Piwnej. Wybór najlepszego wariantu powinien być tematem osobnych konsultacji społecznych.
Rekomendacje nieprzyjęte
Przedmiotem głosowania były również proponowane warianty układu zagospodarowania ulicy:
- Wariant A: układ trójnawowy symetryczny
- Wariant B: układ dwunawowy asymetryczny
- Wariant C: układ jednonawowy symetryczny.
Podczas głosowania żaden z nich nie uzyskał wymaganej większości 2/3 głosów, jednakże warianty A i B uzyskały największe poparcie.
Ty także możesz wyrazić swoją opinię
Chciałbyś coś dodać albo skomentować rekomendacje narady obywatelskiej? Do 15 czerwca 2025 r. możesz to zrobić za pośrednictwem formularza, który znajdziesz na dole strony.