Zapoznaj się z rekomendacjami narady obywatelskiej, które znajdują się poniżej.
Jeśli masz do nich jakiś komentarz, przekaż go poprzez e-formularz zamieszczony na dole strony.
Rekomendacje przyjęte
Rekomendacja 1
Działania realizowane w ramach przebudowy ulicy Szczytnickiej powinny mieć na celu:
- stworzenie przestrzeni, w której zharmonizowane zostaną interesy wszystkich jej użytkowników, w szczególności
- mieszkańców ul. Szczytnickiej i okolicznych ulic,
- właścicieli i użytkowników nieruchomości innych niż mieszkalne (np. lokali handlowych i usługowych),
- osób korzystających z ul. Szczytnickiej jako ciągu komunikacyjnego.
- poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni (pieszych, rowerzystów, pasażerów i kierowców środków transportu zbiorowego i pojazdów prywatnych);
- poprawę komfortu mieszkańców ulicy Szczytnickie, w tym ograniczenie hałasu, zanieczyszczeń generowanych przez transport i innych uciążliwości;
- zapewnienie dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami (osób starszych, osób z niepełnosprawnością lub innych mających trwale lub czasowo naruszoną sprawność w zakresie mobilności czy percepcji).
Rekomendacja 2
Przyjęte rozwiązania w zakresie projektu ulicy Szczytnickiej (układu jezdni, małej architektury, roślinności), zastosowanych technologii, przebiegu i harmonogramu prac powinny uwzględniać interesy użytkowników ul. Szczytnickiej i ulic sąsiednich, zwłaszcza mieszkańców i właścicieli lokali handlowych i usługowych, na których wpływ mieć będzie przebudowa ulicy Szczytnickiej.
Rekomendacja 3
Wskazane jest uspokojenie ruchu w ciągu ulicy Szczytnickiej, w szczególności:
- ograniczenie liczby przejeżdżających pojazdów,
- ograniczenie rzeczywistej prędkości przejeżdżających pojazdów,
- wyeliminowanie ruchu pojazdów ciężkich (o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 3,5 t) z wyjątkiem środków komunikacji zbiorowej i pojazdów niezbędnej obsługi infrastruktury.
Rekomendacja 4
W celu realizacji rekomendacji 3 proponuje się ograniczenie ruchu na ulicy Szczytnickiej do pojazdów: uprzywilejowanych, mieszkańców, komunikacji zbiorowej, obsługi bytowej nieruchomości, dostaw do lokali oraz rowerzystów.
Rekomendacja 5
Rekomenduje się zastosowanie rozwiązań, które podkreślą tożsamość ul. Szczytnickiej, zgodnie z propozycjami przedstawionymi przez projektanta w przekazanych uczestnikom narady prezentacjach, w tym w szczególności w zakresie:
- oświetlenia (rozmieszczenia i wzorów lamp);
- małej architektury (ławek, stojaków rowerowych, koszy na śmieci itp.);
- drewnianej kostki w miejscu dawnej Łachy Szubienicznej;
- charakterystycznej dla Zatumia kolorystyki kamienic, liternictwa szyldów itp.
- roślinności opartej na motywie ogrodów różanych.
- Jednocześnie apeluje się do Urzędu Miejskiego oraz Rady Osiedla o włączenie się w promocję przyjętych rozwiązań estetyzujących przestrzeń ulicy Szczytnickiej.
Rekomendacja 6
W przypadku realizacji koncepcji A rekomenduje się zastosowanie szlifowanej kostki brukowej i zastosowanie wtopionego (zlicowanego) krawężnika.
Rekomendacja 7
W przypadku realizacji koncepcji B rekomenduje się:
- zlicowanie powierzchni chodnika i drogi rowerowej z zastosowaniem wtopionego krawężnika;
- oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego wraz ze zróżnicowaniem w miarę możliwości koloru nawierzchni chodnika i drogi rowerowej;
- stworzenia ciągu pieszo-rowerowego wyłącznie na odcinkach, gdzie rozdzielenie ruchu jest niemożliwe ze względu na zbyt małą szerokość dostępnego pasa.
Rekomendacja 8
Zaleca się przeanalizowanie możliwości przeniesienie przystanku tramwajowego Reja (w kierunku do Ronda Reagana) w inne miejsce i wskazuje jako potencjalną lokalizację początek ul. M. Curie-Skłodowskiej naprzeciwko przystanku Reja dla ruchu w stronę ul. Wyszyńskiego.
Rekomendacja 9
Rekomenduje się utworzenie co najmniej jednego dodatkowego przejścia dla pieszych w ciągu ul. Szczytnickiej (w przybliżeniu w połowie długości odcinka między Skwerem Adolfa Marii Bocheńskiego a Placem Benedykta Polaka) oraz kilku miejsc umożliwiających łatwe zejście z chodnika na jezdnię osobom z ograniczoną mobilnością i innym osobom ze szczególnymi potrzebami.
Rekomendacja 10
Za wskazane uznaje się przygotowanie przez Urząd Miejski wariantowych analiz organizacji ruchu samochodowego na okolicznych ulicach przy wprowadzeniu ograniczenia ruchu na ul. Szczytnickiej w celu wyboru rozwiązania, które zminimalizuje wzrost ruchu na ulicach Ładnej i Piwnej. Wybór najlepszego wariantu powinien być tematem osobnych konsultacji społecznych.