Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Na czym polegają wakacje składkowe?
- Od kiedy są wakacje składkowe?
- Kto może skorzystać z wakacji składkowych i nie płacić należności do ZUS-u?
- Których składek do ZUS-u nie trzeba płacić?
- Wakacje składkowe a składka zdrowotna. Trzeba ją zapłacić
- Wakacje składkowe dla przedsiębiorców. A co z pracownikami?
- Jak złożyć wniosek i nie płacić składek do ZUS-u?
Na czym polegają wakacje składkowe?
Z wakacji składkowych mogą skorzystać osoby prowadzące firmę. Przez jeden miesiąc w roku nie będą musiały płacić należności do ZUS, z wyjątkiem składki zdrowotnej.
Od kiedy są wakacje składkowe?
Wakacje składkowe umożliwiają nowe przepisy, które wejdą w życie 1 listopada 2024 r. Wtedy przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za wybrany miesiąc.
Kto może skorzystać z wakacji składkowych i nie płacić należności do ZUS-u?
Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku za wybrany miesiąc nie płacić za siebie składek na ubezpieczenia społeczne. Z ulgi można będzie skorzystać niezależnie od formy rozliczania podatku dochodowego (PIT, ryczałt, karta podatkowa).
Których składek do ZUS-u nie trzeba płacić?
Gdy przedsiębiorca złoży wniosek, może uzyskać zwolnienie z opłacenia składek na:
- własne obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe),
- własne dobrowolne ubezpieczenie chorobowe,
- Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.
Wakacje składkowe a składka zdrowotna. Trzeba ją zapłacić
Uwaga, w czasie wakacji składkowych przedsiębiorca będzie musiał opłacić składkę zdrowotną.
- Zwolnienie obejmuje składki od najniższej podstawy wymiaru, która obowiązuje przedsiębiorcę. Składki za miesiąc, na który przedsiębiorca uzyska zwolnienie, zostaną opłacone z budżetu państwa - dodaje Iwona Kowalska-Matis.
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców. A co z pracownikami?
Jak wyjaśnia rzeczniczka, wakacje składkowe dotyczą tylko składek na ubezpieczenia społeczne samego przedsiębiorcy. Nie może on uzyskać zwolnienia ze składek, które opłaca za pracowników, współpracowników i zleceniobiorców. Ta ulga stanowi pomoc de minimis, dlatego we wniosku przedsiębiorca będzie podawał informacje, na temat innych form pomocy publicznej, z których korzystał.
Jak złożyć wniosek i nie płacić składek do ZUS-u?
Przedsiębiorca lub jego pełnomocnik od 1 listopada będzie mógł złożyć wniosek (RWS) elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS – wyłącznie z konta płatnika. O zwolnienie z opłacania składek mogą ubiegać się również wspólnicy spółek cywilnych. Ważne jest, by wniosek złożyli ze swojego konta płatnika na PUE/eZUS, a nie z konta spółki, której są wspólnikami.
Wnioski ZUS będzie rozpatrywać automatycznie, a wszelkie informacje w tej sprawie udostępni na koncie płatnika na PUE/eZUS. Informację o tym, że na PUE/eZUS jest nowa wiadomość na ten temat, ZUS wyśle dodatkowo na e-mail lub numer telefonu, który przedsiębiorca podał na swoim koncie PUE/eZUS.