Od 11 czerwca 41. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Kończą się bilety

Już dzisiaj, 11 czerwca, zaczyna się 41. edycja Przeglądu Piosenki Aktorskiej, która potrwa do 20 czerwca. Większość koncertów i spektakli będzie można oglądać na żywo i online (transmisje i emisje nagrań). Bilety na koncerty i spektakle już są w zasadzie na wyczerpaniu, ale ciągle można zaopatrzyć się w kody dostępu online. Wydarzeniu towarzyszy nowy plakat oraz nowy adres internetowy: ppa.teatr-capitol.pl. 

  • 41. ppa


18 maja na konferencji prasowej organizatorzy 41. PPA odkryli prawie wszystkie karty dotyczące nadchodzącego przeglądu. „Prawie wszystkie” – ponieważ, jak zapowiedziała rzeczniczka prasowa PPA i Teatru Muzycznego Capitol Joanna Kiszkis: – „Knujemy” dla państwa jeszcze jedną niespodziankę w związku z czerwcem i plenerem, ale zostawmy sobie coś na spotkanie już przed samym przeglądem.

W każdym razie to, co już oficjalnie poszło w świat, pokazuje, że #41PPA zapowiada się nie mniej interesująco niż poprzednie przeglądy, organizowane w „normalnych” czasach. Cenne jest to, że tegoroczne wydarzenie „rozleje się” po mieście do kilku lokalizacji, oraz to, że zgromadzi publiczność na żywo w internecie, co wobec jednak nadal istniejących obostrzeń w związku z pandemią (m.in. zapełnione 50% widowni) ma kapitalne znaczenie dla miłośników przeglądu i wszystkich tych, którzy spróbują się z nim zaprzyjaźnić po raz pierwszy. 

Joanna Kiszkis, Cezary Studniak i Konrad Imiela – 18 maja br. ogłosili program 41. PPA, fot. www.wroclaw.pl 

– Trzymamy kciuki za decydentów, żeby rzeczywiście udało się zaprosić państwa na widownię 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Mam nadzieję, że w naszej internetowej telewizji festiwalowej będziemy mogli tym razem relacjonować wydarzenia, które się odbędą – powiedział Konrad Imiela, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol, nawiązując do ubiegłorocznej „akcji”, w której wraz z dyrektorem artystycznym PPA Cezarym Studniakiem prowadzili show online z artystami zaproszonymi na festiwal, który... się nie odbył.

Szczegółowy program 41. PPA, który – jak zastrzegają organizatorzy – może ulec zmianie, przedstawiamy poniżej na go.wroclaw.pl:

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu

Spektakl / Koncert
Termin od 11 czerwca 2021 do 20 czerwca 2021

Miejsce Wrocław - różne lokalizacje wg programu dnia

Zobacz

 – Udało nam się, z nieznacznymi zmianami, zachować program, do którego pierwsze podejście mieliśmy półtora roku temu – deklaruje rzeczniczka PPA Joanna Kiszkis. – I tak, bez większych zmian przedstawimy koncerty, które budzą najwięcej emocji: Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i Galę. Koncert Finałowy składa się z dwóch części. Pierwszą część koncertu – występy finalistów konkursu – wyreżyseruje Paweł Palcat. W drugiej części wystąpi Ralph Kaminski z piosenkami Kory. Koncert Galowy – w sobotę, 19 czerwca, o godz. 16.00 i 20.00 – pod tytułem „Wiązanka pieśni miłosnych” reżyseruje Jan Klata.

– Bardzo mi zależało, żeby ci sami artyści pojawili się na tym festiwalu, choć teraz z inną energią i innym myśleniem o rzeczywistości, ponieważ wszystkich nas pandemia dotknęła po równo i bardzo byłem ciekaw, jak ten repertuar, który był przewidziany półtora roku temu, wybrzmi teraz – wyjaśnia Cezary Studniak. – Kontekst narzuca interpretację. Artyści przyjadą z tym samym programem, ale są dziś skoncentrowani na czymś innym. Jestem bardzo ciekaw, czy te ich wypowiedzi przez to się zmienią.

Pora więc na prezentację artystów nurtu głównego.

Artyści #41PPA

Kovacs (Holandia), okrzyknięta przez media holenderską Amy Winehouse, ma głos o surowej barwie, niekonwencjonalny wygląd, a każdy jej koncert to prawdziwy popis wokalnych możliwości.

Pussy Riot (Rosja) – głośne w formie, zdecydowane w poglądach i wyraziste w treści, a za swoją działalnością publiczną w ojczyźnie i za jej granicami płacą bardzo wysoką cenę (Joanna Kiszkis: – Nie podajemy obsady tego koncertu, ponieważ główna wokalistka, Masza, siedzi obecnie w areszcie. Jeśli dowiemy się przed rozpoczęciem festiwalu, kto do nas przyjedzie, damy znać).

Renata Przemyk, jedna z najbardziej charyzmatycznych polskich wokalistek zaśpiewa w duetach z mężczyznami: m.in. Adamem Nowakiem, Czesławem Mozilem, Markiem Dyjakiem i Johnem Porterem.

Mary Komasa jest głosem pokolenia dzisiejszych trzydziestolatków, śpiewa o sprawach dotyczących setek tysięcy dziewczyn i kobiet, a jednak odcina się od masowej popularności.


Magda Kumorek – aktorka i wokalistka, wystąpi w nowym, solowym, autorskim projekcie: to powściągliwie eleganckie własne teksty i kompozycje o kondycji współczesnej kobiety-artystki, na głos i fortepian.

Natalia Sikora (Huncwot) – na scenie spotkają się żywioły: wokalny z instrumentalnymi. „Ballady Plebejskie” to synteza ulicznego zgiełku, na tle którego rozgrywają się życiowe perypetie symbolicznych bohaterów. 

Ivo Dimchev, pochodzący z Bułgarii performer i choreograf, kompozytor i wokalista, laureat międzynarodowych nagród, ceniony pedagog i promotor młodej sztuki, swoim emploi nawiązuje do estetyki queer, choć i w tej formie nie jest jednoznaczny. Ma niezwykłą barwę głosu i imponujący warsztat wokalny.


Salvador Sobral z Portugalii, laureat konkursu Eurowizji, wrócił na scenę po przeszczepie serca i wyśpiewuje apoteozę życia, radości i nadziei.

Karaś/Rogucki to duet, który powstał po ogłoszeniu zawieszenia działalności zespołów Coma i The Dumplings. Kuba Karaś odpowiada w tym tandemie za produkcję, Piotr Rogucki zajmuje się tekstami, a obaj dopieszczają muzykę.

Spektakle #41PPA

„Być jak Beata” z piosenkami Beaty Kozidrak z Teatru Współczesnego w Szczecinie udowadnia, że (przynajmniej w teatrze) wszystko jest możliwe – nawet najbardziej niepozorny emerytowany policjant, zakonnica czy właściciel bistra z kebabem mogą „być jak Beata”.

„Złota skała. Opowieść o Robercie Brylewskim” z Teatru Studio to opowieść o ojcu chrzestnym polskiego punka, która staje się okazją do postawienia elementarnych pytań o własne życiowe wybory. „Boże! Ojczyzna! – Ale jaka?” to koncert w reż. Bogusława Sobczuka, w którym poezje o Polsce będą recytować aktorzy-mistrzowie słowa, a śpiewać – młodzi wokaliści.

Na 41. PPA także spektakle dyplomowe szkół teatralnych z ubiegłego roku:

„Przybysz” w reż. Wojciecha Kościelniaka (AT Warszawa),

„Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” w reż. Agaty Dudy-Gracz (AT Warszawa),

 

„Inni ludzie” w reż. Macieja Stuhra (AST filia we Wrocławiu).

Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki

Wstępne przesłuchania, czyli I etap Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki, odbyły się 2 i 3 lutego 2020 r. w Teatrze Muzycznym Capitol. Do II etapu zakwalifikowali się:

  • Malwina Czekaj – aktorka Teatru Baj w Warszawie
  • Dominika Feiglewicz – aktorka, absolwentka krakowskiej PWST
  • Adrianna Górka – wokalistka, absolwentka Studium Musicalowego Capitol, uczestniczka V edycji Voice of Poland
  • Dominika Kierpiec-Kontny – wokalistka i wiolonczelistka, kompozytorka i songwriterka w zespole SĄSTĄD, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach
  • Jowita Kropiewnicka – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie
  • Duet wokalno-instrumentalny w składzie Kamil Owczarek i Lidka w towarzystwie Patrycji Mizerskiej – Kamil Owczarek jest studentem roku dyplomowego Akademii Muzycznej w Gdańsku, specjalność musical, Patrycja Mizerska to absolwentka tejże uczelni
  • Mikołaj Matczak – student Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie
  • Marta Mazurek – aktorka filmowa i telewizyjna, znana z serialu „Wojenne dziewczyny” i filmu „Córki dancingu”
  • Katarzyna Miednik – wokalistka, kompozytorka i autorka
  • Jakub Mieszała – absolwent wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych
  • Patrycja Mizerska – wokalistka, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej
  • Michał Murawski – dyplomant białostockiego Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych
  • Kinga Rutkowska – absolwentka Wydziału Wokalistyki Estradowej łódzkiej Akademii Muzycznej
  • Monika Zapaśnik – legniczanka, anglistka, wokalistka i tekściarka, członkini zespołu HuRaban
  • Piotr Zubek – wokalista

Wykonawcy, zaproszeni przez Radę Artystyczną bezpośrednio do udziału w II etapie:

  • Piotr Bumaj – aktor Teatru Polskiego w Szczecinie
  • Marta Dzwonkowska – wokalistka Girls on Fire, aktorka, anglistka, związana z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu
  • Paweł Kowalczyk – czyli KOVALCZYK, producent, kompozytor, autor tekstów
  • Dorota Kuziela-Brudzińska – skrzypaczka, wokalistka, gitarzystka, bałałajkistka, aktorka
  • LENDA/KOZUB – czyli Paulina Lenda-Kozub i Piotr Kozub, małżeństwo muzyków
  • Judyta Wenda – aktorka, wokalistka, NOWA SCENA w Bydgoszczy
  • Paulina Wróblewska – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie.
Koncert Finałowy – w piątek 18 czerwca, piątek 16.00 i 20.30 – będzie składał się z dwóch części – występy finalistów konkursu wyreżyseruje Paweł Palcat. W drugiej części wystąpi Ralph Kaminski z piosenkami Kory. Finałowe występy oceniać będzie jury w składzie: Anna Gacek – dziennikarka muzyczna, Renata Przemyk – wokalistka, Justyna Szafran – aktorka, Marcin Liber – reżyser i Jacek „Budyń” Szymkiewicz – muzyk.
 

Ralph Kaminski będzie bohaterem II części Finału 41. PPA. Jego koncert-spektakl muzyczny oparty został na piosenkach Kory i Maanamu. Ralph opowie na nowo historie zawarte w tych utworach. Artysta zaprosił do współpracy wybitnych muzyków i osobowości

Uczestnicy konkursu walczą o: Grand Prix – statuetkę Tukana Złotego i 25 tys. zł; Tukana Dziennikarzy; Tukana Publiczności; 10 tys. zł od Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej; 4 tys. zł i zaproszenie do udziału w 28. edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii od Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica; 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering) w nagrodę od Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu; Nagrodę Specjalną Radia RAM – koncert RAM Session  we Wrocławiu, transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie. Poza tym każdy zakwalifikowany do Finału wykonawca otrzyma 3 tys. zł.

Konkurs Off

Odbędzie się już po raz piętnasty. To wydarzenie w trakcie trwania każdej edycji PPA, gdy widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Autorzy tych projektów otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tys. zł.

Tym razem do realizacji wybrano siedem spektakli. – Jeden ze spektakli [Modlitwy (tych, którzy się nie modlą), Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski – red.] musieliśmy z przyczyn losowych przenieść na następny rok. Mamy nadzieję, że się odbędzie – zaznacza rzeczniczka PPA.

Widzowie #41PPA obejrzą zatem:

 

„Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen”, Novy Ruch Teatr, reż. Piotr Soroka. Najmłodsze dziecko na teatralnej mapie Wrocławia przedstawia opowieść o środowisku drag queens i sztuce, którą się zajmują. 

„Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, Fundacja Pomysłodalnia. Dwoje aktorów/performerów, odgrywając różne postaci przedstawi fragmenty z życia Bronisława Piłsudskiego, starszego brata Józefa, który wiódł niezwykłe życie.

„Kwadrat”, reż. Ewa Kaim. Dwóch młodych aktorów krakowskiego Starego Teatru – Stanisław Linowski i Łukasz Szczepanowski – w nieokreślonej, ale zamkniętej przestrzeni. Dwóch chłopców, skazanych na siebie nawzajem.

„Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka”, reż. Magda Drab. To historia dwóch bohaterów, których łączy gniew i frustracja, a nie umieją sobie z tym poradzić inaczej, niż przelewając swoje uczucia na mury. 

„Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, reż. Robert Traczyk. Historia lewicowej, terrorystycznej Grupy Baader-Meinhof, opowiadana przy pomocy pacynek punk-opery, zrealizowana w postindustrialnej estetyce.

 

„Biała szmata”, reż. Magdalena Nykiel. Muzyczno-taneczny spektakl, w którym rolę symbolu twórczości i odczuć głównego bohatera pełni białe płótno, rozdzierane, deptane i poniewierane. Opowieść o tym, jak zostaje się artystą i jaką cenę trzeba zapłacić za oryginalność w sztuce.  

Nowy plakat 41. PPA

Jest dziełem Damiana Styrny, grafika, absolwenta Wydziału Grafiki ASP w Krakowie, autora scenografii i animacji do wielu spektakli (np. „Mistrza i Małgorzaty”, granego we wrocławskim Capitolu), koncertów (np. gali „Tak jest!” z piosenkami Brela na #33PPA) i realizacji tv. 

Poprzedni plakat 41. PPA wyszedł spod ręki Jacka Staniszewskiego: malarza, grafika, performera, muzyka, profesora i wykładowcy ASP w Gdańsku. Projekt ten można było oglądać w internecie, na plakatach, billboardach i w animacji przed marcową i październikową wersją PPA, z których żadna, z przyczyn wiadomych, nie doszła do skutku.

Nowy adres internetowy

Festiwal zmienił także adres internetowy na ppa.teatr-capitol.pl. Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, mecenasem – miasto Wrocław.

Zdjęcia: materiały prasowe PPA



Zgłoś uwagę