Ile razy, skąd-dokąd, w jakim celu i jakim środkiem transportu podróżują wrocławianie, co im się podoba, a co denerwuje w komunikacji zbiorowej albo ile podróży wykonują dziennie? Między innymi takie pytania zadają mieszkańcom Wrocławia specjalni ankieterzy, którzy w teren ruszyli 25 kwietnia.
Pierwsze badania tego typu we Wrocławiu odbyły się w 7 lat temu, na przełomie 2010 i 2011 roku. – Sytuacja komunikacyjna w mieście bardzo się przez ten czas zmieniła: powstała Autostradowa Obwodnica Wrocławia, oddano kolejne odcinki tras tramwajowych i Obwodnicy Śródmiejskiej. Już najwyższy czas na kolejne badania – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Departamentu Zrównoważonego Rozwoju UMW.
Ankieterzy ruszyli w teren
Badania rozpoczęły się 25 kwietnia (harmonogram poniżej). Polegają głównie na ankietowaniu mieszkańców i pomiarów: liczby pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz liczby pasażerów komunikacji zbiorowej. Dodatkowym, nowym elementem jest analiza danych przemieszczeń kart SIM i sygnałów GPS.
Mieszkańców ankietowani są w ich domach i Internecie, a także w miejscach publicznych. Ankieterzy wyposażeni są w identyfikatory i list intencyjny od prezydenta Wrocławia.
Harmonogram badań ankietowych – kwiecień i maj 2018 r.
- Ankiety w gospodarstwach domowych: 25-28.04, 9-12.05, 16-19.05, 23-25.05
- Ankiety uzupełniające w pojazdach KM, na stacjach i dworcach: 8-10.05., 15-17.05, 22-24.05
- Ankiety uzupełniające w miejscach publicznych: 22-24.05
Przykład badań ankietowych
Dlaczego te badania są ważne?
Wyniki KBR są cennym źródłem wiedzy wspomagającym zarządzanie rozwojem miasta, ponieważ stanowią podstawę do budowy matematycznego modelu ruchu dla stanu istniejącego oraz stanów prognostycznych.
Posiadanie takiego modelu, wykorzystującego aktualne dane o zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców oraz o funkcjonowaniu systemu transportowego umożliwia analizowanie wpływu wprowadzonych zmian na pozostałe elementy układu a także optymalizowania rozwiązań określonych problemów transportowych miasta.
– Kompleksowe Badania Ruchu są dla nas niezwykle ważne, tym bardziej, że robimy je dla Wrocławia i okolic. Posłużą nam one do pozyskania informacji o tym, jakie zachowania komunikacyjne preferują wrocławianie i nasi sąsiedzi z gmin ościennych – Katarzyna Szymczak-Pomianowska, dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju.
Większy obszar, wiarygodniejsze wyniki
W bieżącym podejściu do KBR uznano, że aby w pełni zrozumieć wzajemne relacje Wrocławia z jego otoczeniem, należy rozszerzyć obszar badania o pobliskie gminy. Wobec tego badania swoim obszarem, poza Wrocławiem, mają objąć również kilkanaście sąsiednich gmin. Jest to o tyle istotne, że codziennie wielu wrocławian podróżuje do gmin ościennych i dalej, a także wielu mieszkańców tych gmin podróżuje do Wrocławia. Dzięki analizowaniu większego obszaru można uzyskać dane, które opisują wzajemne zależności, które trudno dostrzec, badając tylko Wrocław w jego granicach administracyjnych.
Wartością dodaną spójnych badań dla wszystkich gmin jest otrzymanie danych, które mogą stanowić podstawę do rzeczowego dialogu podczas dalszej współpracy. Wzajemne zrozumienie sytuacji sąsiadów ułatwia negocjacje przy ewentualnych wspólnych projektach. Pełne wyniki badań ruchu powinny być znane jesienią tego roku.