wroclaw.pl strona główna SmartCity Wrocław – inwestycje, nowe technologie, lepsze miasto SmartCity - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. SmartCity
  3. Idea
  4. Aplikacja pomoże znaleźć miejsce parkingowe dla autokarów
Aplikacja pomoże znaleźć miejsce parkingowe dla autokarów

Wrocław zakończył pierwszy w Polsce projekt badawczy polegający na stworzeniu systemu detekcji zajęcia miejsc parkingowych dla autokarów. Dzięki temu, za pomocą prostej aplikacji, kierowcy autobusów turystycznych łatwiej znajdą najbliższe wolne miejsca parkingowe. Pilotaż okazał się skuteczny i teraz miasto chce go wprowadzić w życie.

Reklama

Projekt realizowany był w ramach programu CityLab przez 8 miesięcy, właśnie się zakończył i potwierdzono jego skuteczność. Miasto tworzyło go wspólnie z firmami ReviveMachines, NaviParking i Emitel.

Efektem tej wspólnej pracy jest pierwszy w Polsce kompleksowy projekt: łączący sieć LoRa, czujniki na parkingach dla autokarów, aplikację i platformę dla zarządców parkingów.

Oprócz ułatwienia pracy kierowcom autobusów turystycznych system będzie miał również wpływ na poprawę bezpieczeństwa, upłynnienie ruchu pojazdów w centrum miasta i ograniczenie emisji spalin.

Szukający miejsc postojowych generują duży ruch 

Szacuje się, że około jedna trzecia ruchu samochodowego w miastach generowana jest przez pojazdy szukające wolnego miejsca parkingowego. Konsekwencją tego faktu jest ograniczenie płynności ruchu na drogach oraz wzrost emisji zanieczyszczeń. Problem ten dotyczy także autobusów turystycznych, które we Wrocławiu są obecne przez cały rok.

- Wrocław, który w ubiegłym roku otrzymał prestiżowy tytuł European Best Destination, odwiedzany jest przez nawet 5 milionów turystów rocznie. To właśnie branży turystycznej poświęcony został jeden z projektów badawczych realizowanych w ramach idei smart city, której celem jest szukanie rozwiązań poprawiających jakość życia mieszkańców i usprawniających zarządzanie miastem – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.

Zamontowano 52 sensory

W ramach projektu zamontowano 52 sensory na parkingach czasowych, na których postój autokarów jest możliwy do 15 minut, i na parkingach odstawczych, gdzie czas postoju jest nieograniczony.

Projekt objął swym zasięgiem prawie połowę wszystkich dostępnych parkingów dla autokarów zlokalizowanych w rejonie największych atrakcji turystycznych w centrum i okolicach ZOO: m.in. na ul. Ofiar Oświęcimskich, Łaciarskiej, Świętokrzyskiej, Purkyniego czy Wybrzeżu Słowackiego.

W efekcie współpracy powstała użyteczny i czytelny system, który umożliwia wyszukanie najbliższego parkingu czasowego lub odstawczego, określenie ceny oraz dystansu, jaki nas od niego dzieli. 

- Wypracowane rozwiązanie jest odpowiedzią na sugestie zgłaszane m.in. przez wrocławskich przewodników turystycznych. Z partnerami opracowaliśmy i przetestowaliśmy system detekcji zajętości miejsc parkingowych. Testy wypadły pomyślnie, dlatego przekazujemy to rozwiązanie do wdrożenia. Chcemy żeby we Wrocławiu taki system działał. Przed nami postępowanie przetargowe w trybie konkurencyjnym. W czerwcu powinniśmy ruszyć z całą procedurą - mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura SmartCity i Zarządzania Projektami Urzędu Miejskiego.

Znaleźć miejsce pomaga odczytywanie zmian pola magnetycznego

Weryfikacja, czy dane miejsce parkingowe jest zajęte lub dostępne odbywa się za pomocą wykrywania zmian naturalnego pola magnetycznego ziemi zaburzanego przez pojazdy. Informacje z zamontowanych czujników przekazywane są do stacji bazowych operatora, a dalej do aplikacji. Sama komunikacja radiowa odbywa się w sieci LoRa WAN, czyli rozległej, niskoenergetycznej sieci radiowej.

Usprawni codzienną pracę przewodników i kierowców

System ma ułatwić pracę w sektorze turystycznym, upłynniając ruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju. Dodatkowo przyniesie korzyści dla mieszkańców Wrocławia, m.in. poprawiając bezpieczeństwo, ograniczając ruch autobusów krążących po mieście w oczekiwaniu na turystów i co za tym idzie – emisję spalin.

- Zainteresowanie turystów Wrocławiem jest bardzo duże i wycieczki obsługujemy praktycznie przez cały rok. Dlatego bardzo potrzebne było opracowanie rozwiązania, które usprawni naszą codzienną pracę. Mam nadzieję, że na takim systemie zyskają zarówno turyści, jak i touroperatorzy. Kwestie logistyczne związane z organizacją wycieczek po mieście będą ułatwione, a my będziemy mogli skupić się na prezentowaniu naszego miasta odwiedzającym - mówi Michał Karczmarek, prezes Koła Przewodników Miejskich PTTK.

Opracowane podczas prac badawczych rozwiązanie posiada moduł analityczny służący Straży Miejskiej i zarządcom parkingów, którzy dzięki możliwości obserwacji stanu zapełnienia parkingu w czasie rzeczywistym będą mogli prowadzić skuteczną i świadomą politykę użytkowania, zapewniając płynność i bezpieczeństwo.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl