wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 08:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Pasja wg św. Jana J.S. Bacha- koncert w Filharmonii Wrocławskiej
Kliknij, aby powiększyć
Jan Sebastian Bach na portrecie E.G. Haussmanna materiały ze strony organizatorów
Jan Sebastian Bach na portrecie E.G. Haussmanna

Okres Wielkiego Tygodnia nierozerwalnie kojarzy się we Wrocławiu (podobnie, jak wielu miastach na świecie) z wykonaniami obydwu Pasji Jana Sebastiana Bacha. W tym roku melomani posłuchają Pasji według św. Jana pod batutą Andrzeja Kosendiaka, który w poniedziałek 30 marca o 18.00 poprowadzi Wrocławską Orkiestrę Barokową, solistów i m.in. Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki.

Reklama

Anglik, który będzie ewangelistą

Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki, ale może przede wszystkim muzyk, który wciąż pracuje regularnie z zespołami barokowymi jest pomysłodawcą projektu przedstawiania co roku jednej z Pasji Bacha (naprzemiennie Janową albo Mateuszową) tuż przed Wielkanocą. Pomysł się przyjął, a przez ostatnie blisko dziesięć lat wykonań frekwencja zawsze dopisywała (wejściówkowicze z trudem torują sobie miejsce na schodach), niejednokrotnie zaś mieliśmy do czynienia z wielkimi kreacjami artystycznymi zapraszanych dyrygentów, czy solistów. Tych drugich z reguły się angażuje.

Powód? Trudno znaleźć w Polsce tenora do partii Ewangelisty, który jest narratorem Pasji, często lepiej skorzystać z doświadczenia śpiewaków zza zachodniej granicy, którzy Bacha mają nierzadko we krwi. Tym razem najtrudniejszą rolę w Pasji będzie kreował Anglik Nicholas Mulroy, pozostałe partie solowe wykonają polscy soliści, niektórzy sprawdzili się podczas poprzednich wrocławskich wykonań bachowskich Pasji.  

Pasja - historia ostatnich dni Chrystusa

Podstawą Pasji według św. Jana (od jej prawykonania mija w tym roku 290 lat!) jest relacja ewangelisty z ostatnich dni i godzin życia Chrystusa. Od chwili pocałunku Judasza i pojmania po śmierć na krzyżu. Utwór podzielił kompozytor na dwie części – w pierwszej słuchacz śledzi najpierw zdradę Judasza, potem słynny moment, gdy Piotr trzykrotnie wypiera się swojego Mistrza. W części drugiej najistotniejszy pozostaje sąd Piłata, towarzysząca mu wściekłość tłumu wołającego o ukrzyżowanie i wreszcie męczeńska śmierć Jezusa. Pasję Janową rozpoczyna chór "Herr, unser Herrscher", zamyka natomiast chór "Ach, Herr, lass dein’ lieb’ Engelein". Pomiędzy nimi Bach umieścił arie (wykorzystując teksty hamburskiego pastora Bartholda Brockesa), chorały (mają funkcję komentarza do wydarzeń, jakie śledzimy w narracji ewangelisty).

Muzyka równie ważna, co słowa

Co w arcydziele lipskiego kantora wydaje się najistotniejsze? Znakomity eseista Piotr Wierzbicki w swojej książce „Boski Bach” zwraca uwagę, że tym elementem jest słowo. „Muzyka podąża za słowem w sposób szczególny: wczepia się weń i maluje zawzięcie jego obraz” – pisze zachwycając się kunsztem Bacha i jego geniuszem, gdy mowa o umiejętności oddania muzyką nieuchronnej tragedii. „Ton żarliwego zapamiętania w ariach, chichotliwy jazgot tłumu, chłód chorałowych pieśni mają już tylko podtrzymywać nastrój grozy i rozwiewać krok po kroku wszelkie wątpliwości co do nieuniknionego zakończenia dramatu” – kończy rozważania o Pasji według św. Jana.

Koncert w Filharmonii Wrocławskiej rozpocznie się w poniedziałek 30 marca o 18.00. Bilety kosztują 25-60 zł, a na godzinę przed rozpoczęciem dostępna będzie także pula wejściówek w cenie 15 zł każda.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl