wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Polecamy
  4. Lem na scenie. Obejrzyj „Kongres futorologiczny” online

Premiera „Kongresu futorologicznego”, na podstawie utworu Stanisław Lema, odbyła się 13 marca br. Wszyscy teatromani będą mogli obejrzeć w akcji aktorki i aktorów z Wrocławia i Szczecina – spektakl jest bowiem koprodukcją działających w tych miastach Teatrów Współczesnych – dzięki dostępowi online. Zafunduj sobie na majówkę trochę kultury za jedyne 15 zł. 

Reklama

Stanisław Lem, którego setną rocznicę urodzin obchodzić będziemy we wrześniu br. – decyzją Sejmu RP został ogłoszony jednym z patronów roku 2021. Pisarz tworzył literaturę fantastycznonaukową, był filozofem i futurologiem. Jego książki zostały przetłumaczone na ponad 40 języków i osiągnęły łączny nakład ponad 30 mln egzemplarzy. Jego dzieła również wielokrotnie ekranizowano – robili to m.in. Andrzej Wajda, Andriej Tarkowski czy Steven Soderbergh.

Jego opowiadanie fantastycznonaukowe „Kongres futorologiczny” trafiło teraz na deski teatralne, przygotowane przez aktorów Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Teatru Współczesnego w Szczecinie. Warto sprawdzić, jak realizatorzy wykorzystali w swojej pracy m.in. szczególne poczucie humoru i ironii, za które czytelnicy na całym świecie doceniali polskiego pisarza.  boleśnie doświadczony w czasie II wojny światowej, obdarzony niepowtarzalnym poczuciem humoru i ironii, które doceniają czytelnicy na całym świecie.

Kongres futorologiczny  – spektakl online

Kongres futorologiczny – spektakl online

Spektakl
Termin 3 maja 2021 00:00

Miejsce Wydarzenie online

Zobacz

Tak jest w opowiadaniu

„Kongres futurologiczny” – to długie opowiadanie fantastycznonaukowe Stanisław Lem opublikował najpierw w 1971 r. w zbiorze „Bezsenność” i ponownie dwa lata później – razem z powieścią „Głos Pana”, które weszły do cyklu „Dzienników gwiazdowych”. Wszystkie utwory z tego cyklu mają swoistego łącznika – głównego bohatera i narratora jednocześnie, którym jest gwiezdny podróżnik Ijon Tichy.

Akcja Lemowskiego „Kongresu...” zaczyna się na Ziemi w nieodległej (w stosunku do czasu powstania utworu) przyszłości – na przełomie XX i XXI wieku. Ijon Tichy bierze udział w zorganizowanym w Nounas (stolica fikcyjnej Costaricany) Ósmym Światowym Kongresie Futurologicznym, obradującym w luksusowym hotelu nad problemem przeludnienia w świecie targanym konwulsjami wybuchów społecznych i skrajnie niestabilnym politycznie. Wkrótce po rozpoczęciu obrad na ulicach miasta dochodzi do zamieszek, które przeradzają się w wojnę domową...

Pisarz nadał temu opowiadaniu formę groteskowej narracji pierwszoosobowej, charakterystycznej dla wszystkich innych przygód Ijona Tichego, wyodrębniając w nim niejako dwie części. Pierwsza opisuje wydarzenia, do których dochodzi w pierwszym dniu i pierwszej nocy kongresu, oraz to, co dzieje się w głowie Tichego po odurzeniu chemikaliami. Część druga opisuje doświadczenia Tichego po rzekomym odmrożeniu i pisarz nadał jej formę dziennika, spisanego przez głównego bohatera. Dopiero na końcu opowiadania czytelnik orientuje się, że wszystkie wydarzenia drugiej części są wytworem halucynacji Tichego, doświadczonych w miejscu i czasie przedstawionych w części pierwszej.

A jak będzie w spektaklu?

„Reżyserka z dramaturgiem Mateuszem Atmanem podzieliła Kongres na dwie części – pisze na łamach Rzeczpospolitej Jacek Cieślak, cytując realizatorów: – Pierwsza czerpie dużo z futurologicznych przewidywań Lema: znajdujemy się na kongresie, a wokół nas pączkują groteskowe, prześmiewcze i szalone wizje przyszłości. W drugiej części odchodzimy od horyzontu zakreślonego przez Lema i ruszamy w stronę wariacji na temat przyszłości, które wypracowaliśmy w ramach prób. Jest wśród nich marzenie o powszechnej edukacji seksualnej, o emancypacyjnym potencjale języka i sen o traktowaniu tożsamości płciowej jako pola gry i przewrotnej ekspresji”.

--------------------------------------------------------------------

Stanisław Lem, „Kongres futurologiczny”, reżyseria: Agnieszka Jakimiak; adaptacja: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman; scenografia/dramaturgia/wideo/światła: Mateusz Atman; kostiumy/projekt plakatu: Tomasz Armada; choreografia: Oskar Malinowski; muzyka: Łukasz Jędrzejczak; asyst. kostiumografa: Julia Kremplewska; asyst. reżyserki: Anna Kieca. Obsada: Mariusz Bąkowski (WTW), Maria Dąbrowska, Anna Kieca (WTW), Futurolog: Michał Lewandowski, Paulina Wosik (WTW), Magdalena Wrani-Stachowska. Premiera 13 marca 2021. Koprodukcja –  Wrocławski Teatr Współczesny i Teatr Współczesny w Szczecinie.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama