wroclaw.pl Kulturalny Wrocław - najważniejsze informacje o kulturze Kultura logo
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 21°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki

Fot. materiały prasowe MA we Wrocławiu

Już 16 sierpnia br. dostępna będzie pierwsza monografia Ludwiki Ogorzelec – rzeźbiarki, znanej na całym świecie z fascynacji przestrzenią i niepowtarzalnych rzeźb-konstrukcji. Publikację wydało wrocławskie Muzeum Architektury i jest to bogato ilustrowana prezentacja twórczości rzeźbiarskiej polskiej artystki na przestrzeni 36 lat, podparta informacjami biograficznymi i tekstami programowymi.

Reklama

Ludwika Ogorzelec jest absolwentką wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta), a także L'Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts w Paryżu, w którym mieszka i pracuje od 1985 r.

Mimo silnych związków z Francją i jego stolicą – gdzie pracowała u boku słynnego artysty Césara, miała pierwsze wystawy, odnosiła pierwsze sukcesy i rozpoczęła międzynarodową karierę, tworząc swoje dzieła, które są obiektami site-specific, w wielu krajach na wszystkich kontynentach – przedstawia się zawsze jako artysta polski (po polsku i tak właśnie, w formie męskiej, określa swój zawód).

To znamienne, ponieważ rzeźbiarka uznaje, że oprócz celów artystycznych i poznawczych, jej praca ma jeszcze jedno zadanie – rozsławianie kultury polskiej. Z powodzeniem realizuje ten cel, biorąc udział w sympozjach, festiwalach i plenerach, przygotowując wystawy indywidualne i zbiorowe na całym świecie, m.in. w Australii, Stanach Zjednoczonych, Wietnamie, Hiszpanii czy Szwecji.

Artystka polskim odbiorcom znana jest m.in. dzięki projektom z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”, takim jak: „Moich oczu poziom IV” (Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2004 r.), „Zjawiska świetlne” (Galeria Studio – Galeria II, warszawa, 2007 r.), „Przejścia” (uliczki kwartału ratuszowego we Wrocławiu, 2015 r.) czy „Spektrum wieków średnich” (Zamek w Malborku, 2017 r.).

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”

Część pierwsza monografii dostarcza wiedzy na temat postawy twórczej artystki i jej programu. Poznajemy doznania i doświadczenia, które sprawiły, że tworzywem rzeźbiarskim, pierwszą materią rzeźb Ludwiki Ogorzelec jest przestrzeń: „Niewidoczna dla ludzkiego oka, niewyczuwalna tak długo, jak długo coś widocznego – na przykład linia z materiałów trwałych – jej nie określi” (cyt. z monografii).

Na dalszych stronach pojawiają się efekty fascynacji artystki powietrzem, przestrzenią, prawami natury i fizyki. To rzeźby-konstrukcje, powstałe z naturalnych linii drewna lub przezroczystego celofanu, niekiedy także szkła i metalu. Tworzą one dwa główne cykle prac.

Pierwszy to „Przyrządy równoważne” – cykl rzeźby mobilnej, o którym tak Ogorzelec pisze w swoim tekście programowym:

„To mobilne rzeźby budowane jako delikatne struktury z użyciem 'twardej', ale bardzo cienkiej linii. Pomimo tego, że wnikają one swoją ażurowością w przestrzeń, są nadal obiektami przenośnymi, możliwymi do oglądania z zewnątrz”.

Następny cykl nosi tytuł „Krystalizacja przestrzeni” i choć wywodzi się z tych pierwszych eksperymentów artystki, jest już „inną ścieżką na wytyczonej drodze twórczej”. Ludwika Ogorzelec „zaprasza” odbiorcę do wnętrza swoich rzeźb-instalacji. Tym samym sprawia, że przestaje on być jedynie obserwatorem. Staje się częścią zaistniałej sytuacji.

Następne rozdziały to kolejno: zapis rozmów z Jaromirem Jedlińskim, teksty Johna K. Grande i Marka Czachora, odnoszące się bezpośrednio do rzeźbiarskich poszukiwań Ludwiki Ogorzelec, oraz kronika opracowana przez artystkę i Elżbietę Łubowicz – współredaktorkę monografii.

Dopełnieniem całości jest obszerna dokumentacja twórczości rzeźbiarki.

Książka wydana została w trzech językach: polskim, angielskim i francuskim. Od 16 sierpnia br. dostępna będzie w księgarni stacjonarnej i internetowej Muzeum Architektury we Wrocławiu. Jak informuje wydawca, przy zakupie monografii w księgarni stacjonarnej po podaniu hasła „Ludwika Ogorzelec” otrzymamy 10-proc. rabat.

oprac. mawi, ilustracje pochodzą z monografii, fot. mat. prasowe MA we Wrocławiu

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2019, cena: 80 zł. Księgarnia stacjonarna: Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńskiej 5 lub księgarnia internetowa

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama