Musica Polonica Nova kameralnie, nareszcie na żywo
Festiwal, odbywający się co dwa lata (naprzemiennie z festiwalem Musica Electronica Nova), nie miał swojej edycji w 2020 roku, przeszkodziła pandemia. Tym razem kolejną odsłonę Musica Polonica Nova zaplanowano na maj i zostanie zrealizowany program, który przygotowano z myślą o festiwalu w 2020 roku. Jak podkreśla Paweł Hendrich, dyrektor artystyczny MPN, będzie się odnosić do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej.
Tegorocznym hasłem Musica Polonica Nova jest określenie „daCamera” (czyli kameralnie), w którym zawiera się kilka aspektów – docenienie muzyki kameralnej (mniej znaczy więcej – podkreśla Paweł Hendrich), aktywne wykorzystanie przestrzeni (podczas niektórych festiwalowych wydarzeń nie będzie tradycyjnego podziału na estradę i widownię, a słuchacze będą mogli swobodnie przemieszczać się po sali) i połączenie sfery muzycznej z wizualną (czyli performanse, czy sztuka wideo jako wzbogacenie wydarzeń, ale i antidotum na dotychczasowy odbiór muzyki online, jakiego doświadczaliśmy przez pandemię).
Festiwal potrwa pięć dni (14 maja, 20-23 maja), podczas których odbędzie się siedem koncertów – nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Atrakcyjnie zapowiadają też wydarzenia towarzyszące – spotkania z twórcami, improwizacyjna scena „po godzinach” oraz instalacja – koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej.
Taniec, wideo, koncert w galerii na dworcu
Już podczas inauguracji 25 maja w NFM posłuchamy (i zobaczymy) utworu „Dance ex machina” skomponowanego na fortepian, taniec, wideo i elektronikę Jakuba Krzewińskiego oraz Anny Sowy z udziałem Janusza Orlika. Multimedialny projekt dotyczy ruchu postrzeganego jako nieodłączny element muzyki.
Koncert kameralny 26 maja z udziałem zespołu Kwartludium, w którego skład wchodzą: Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Paweł oraz Piotr Nowiccy, zawierać będzie kompozycje młodych twórców związanych z polską sceną muzyki współczesnej – Magdaleny Gorwy, Bartosza Witkowskiego oraz Mateusza Ryczka. Idiomem przewodzącym programowi będą tego wieczoru elementy związane z pewnego rodzaju refleksyjnością, która prowadzić będzie do kulminacyjnego dzieła w repertuarze – Pasji.
Z kolei obchodzący jubileusz 10-lecia Polish Cello Quartet zagra 28 maja dzieło jednego z czołowych twórców muzyki awangardowej w Polsce – Witolda Szalonka – oraz nową kompozycję współcześnie działającego artysty – Adriana Foltyna. Wstęp wolny (na zapisy), a całość rozegra się w galerii BWA Dworzec Główny!
Także 28 maja koncert spółdzielni muzycznej contemporary ensemble, która jest jednym z prężniej działających zespołów sięgających do twórczości polskich kompozytorów muzyki współczesnej. Jak podkreślają jej członkowie i członkinie – w swojej działalności pozostają przede wszystkim otwarci na eksperyment i działania interdyscyplinarne. Podczas koncertu multimedialnego zaprezentują szereg dzieł twórców młodego pokolenia: Moniki Szpyrki, Viacheslava Kyrylova, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego oraz Marty Śniady.
A w niedzielę 29 maja NFM zamieni się labirynt Minotaura. To zarówno tytuł kompozycji, stanowiącej także rodzaj performansu, autorstwa Ewy Trębacz, ale również ruch, jaki wykonuje waltornista (Mateusz Feliński) – grając i przemieszczając się po różnych zakamarkach Narodowego Forum Muzyki.
Finałowy koncert zagra NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Chrsitiana Danowicza, a zabrzmią koncentrujące się wokół instrumentarium smyczkowego dzieła trzech twórców związanych z polską sceną muzyki współczesnej – Ewy Trębacz, Piotra Tabakiernika oraz Przemysława Schellera.