Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Fundacja Collect w ramach dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej i we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu przenosi do świata cyfrowego elementy stalli anielskich z dawnego kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu – jednego z najcenniejszych dzieł śląskiego baroku autorstwa Matthiasa Steinla.
Tworzenie wysokiej jakości modeli 3D i udostępnianie ich w sieci to jeden ze sposobów na ochronę i popularyzację naszego dziedzictwa kulturowego, które stanie się dzięki temu dostępne dla badaczy, edukatorów i miłośników sztuki.
Stalle anielskie w pierwotnej formie już nie istnieją
Stalle to ławy dla duchowieństwa, ustawiane przy bocznych ścianach prezbiteriach kościołów kolegialnych, klasztornych lub katedr. Te, które zdobiły wnętrze kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu były wyjątkowo piękne.
Powstały w latach 1676 –1696 i w swojej pierwotnej formie już niestety nie istnieją: w 1943 roku zostały zdemontowane i ewakuowane, a potem latami tułały się po skrytkach i składnicach. Część dekoracji przetrwała i należy teraz do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Stalle anielskie z Lubiąża to wyjątkowy zespół rzeźbiarski o bogatej symbolice i doskonałym warsztacie snycerskim. Dynamiczne postaci muzykujących aniołów, dekoracje z akantu i muszli oraz pełne ekspresji lwy i putta odzwierciedlają duchowość epoki oraz mistrzostwo Steinla. Dziś to niezwykłe dziedzictwo zyska nowy wymiar dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym.Aneta Siwka, koordynatorka projektu
W partnerstwie z Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Projekt przenoszenia przez specjalistów ds. digitalizacji 50 fragmentów stalli do świata cyfrowego jest realizowany jest w ścisłej współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Nad tym, by przedsięwzięcie miało najwyższy poziom merytoryczny, konserwatorski czuwają muzealni eksperci – historycy sztuki i konserwatorzy.
– Realizacja projektu to nie tylko proces techniczny, ale również działanie o głębokim wymiarze edukacyjnym i społecznym – podkreśla Aneta Siwka.
Udostępnienie cyfrowych modeli umożliwi badaczom, studentom i pasjonatom sztuki z całego świata poznanie detali dzieła, które w oryginale nie jest już dostępne w całości. Projekt otwiera także drogę do przyszłej rekonstrukcji cyfrowej całego zespołu stalli i wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR), dzięki której możliwe będzie wirtualne zwiedzanie wnętrza kościoła cysterskiego w Lubiążu w jego dawnej świetności.Aneta Siwka, koordynatorka projektu
Jak się tworzy cyfrowych bliźniaków?
Proces digitalizacji fragmentów stalli składa się z 2 zasadniczych etapów.
Etap 1: Dokumentacja fotograficzna
Każdy obiekt zostaje sfotografowany od 500 do 800 (!) razy. Jeśli ma wyjątkowo skomplikowaną strukturę, zdjęć robi się jeszcze więcej.
– Taka ilość materiału fotograficznego jest niezbędna do prawidłowego odwzorowania geometrii i tekstury powierzchni przez oprogramowanie fotogrametryczne – tłumaczy Aneta Siwka.
Nie chodzi oczywiście o zwyczajne zdjęcia. Przy fotografowaniu używa się specjalnego oświetlenia i stołu obrotowego, który umożliwia kontrolowany obrót obiektu o określoną liczbę stopni po wykonaniu każdego zdjęcia. Konieczne jest także stosowanie specjalnych technik, które eliminują odbicia światła, zapewniają spójność odwzorowania barw itd.
Etap 2: Przetwarzanie i modelowanie 3D
Po zakończeniu etapu fotograficznego następuje skomplikowana faza przetwarzania danych, tak, by można było zrekonstruować model w 3 wariantach 3D.
Powstaje:
- wersja archiwalna, czyli model o najwyższej rozdzielczości, przeznaczony do celów badawczych i konserwatorskich,
- wersja prezentacyjna, czyli model do prezentacji w przeglądarce internetowej,
- wersja do druku 3D – model przygotowany technicznie do realizacji reprodukcji metodą druku trójwymiarowego.
Modele zostaną udostępnione bezpłatnie na platformach Sketchfab i Europeana, a także na stronie internetowej Fundacji Collect oraz Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zasoby będą dostępne w formatach interaktywnych, umożliwiających ich oglądanie, obracanie, powiększanie, a także pobieranie.