wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Fragmenty barokowego arcydzieła będą mieć cyfrowych bliźniaków

Muzykujące anioły, pełne ekspresji lwy, dekoracje z muszli i akantu. Dzięki nowoczesnym technologiom fragmenty barokowego arcydzieła – stalli anielskich z dawnego kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu – będzie można obejrzeć w sieci w postaci wysokiej jakości modeli 3D.

Reklama

Fundacja Collect w ramach dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej i we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu przenosi do świata cyfrowego elementy stalli anielskich z dawnego kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu – jednego z najcenniejszych dzieł śląskiego baroku autorstwa Matthiasa Steinla.

Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej materiały prasowe
Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej

Tworzenie wysokiej jakości modeli 3D i udostępnianie ich w sieci to jeden ze sposobów na ochronę i popularyzację naszego dziedzictwa kulturowego, które stanie się dzięki temu dostępne dla badaczy, edukatorów i miłośników sztuki.

Stalle anielskie w pierwotnej formie już nie istnieją

Stalle to ławy dla duchowieństwa, ustawiane przy bocznych ścianach prezbiteriach kościołów kolegialnych, klasztornych lub katedr. Te, które zdobiły wnętrze kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu były wyjątkowo piękne. 

Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej materiały prasowe
Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej

Powstały w latach 1676 –1696 i w swojej pierwotnej formie już niestety nie istnieją: w 1943 roku zostały zdemontowane i ewakuowane, a potem latami tułały się po skrytkach i składnicach. Część dekoracji przetrwała i należy teraz do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Stalle anielskie z Lubiąża to wyjątkowy zespół rzeźbiarski o bogatej symbolice i doskonałym warsztacie snycerskim. Dynamiczne postaci muzykujących aniołów, dekoracje z akantu i muszli oraz pełne ekspresji lwy i putta odzwierciedlają duchowość epoki oraz mistrzostwo Steinla. Dziś to niezwykłe dziedzictwo zyska nowy wymiar dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym.
Aneta Siwka, koordynatorka projektu

W partnerstwie z Muzeum Narodowym we Wrocławiu

Projekt przenoszenia przez specjalistów ds. digitalizacji 50 fragmentów stalli do świata cyfrowego jest realizowany jest w ścisłej współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Nad tym, by przedsięwzięcie miało najwyższy poziom merytoryczny, konserwatorski czuwają muzealni eksperci – historycy sztuki i konserwatorzy.

– Realizacja projektu to nie tylko proces techniczny, ale również działanie o głębokim wymiarze edukacyjnym i społecznym – podkreśla Aneta Siwka.

Udostępnienie cyfrowych modeli umożliwi badaczom, studentom i pasjonatom sztuki z całego świata poznanie detali dzieła, które w oryginale nie jest już dostępne w całości. Projekt otwiera także drogę do przyszłej rekonstrukcji cyfrowej całego zespołu stalli i wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR), dzięki której możliwe będzie wirtualne zwiedzanie wnętrza kościoła cysterskiego w Lubiążu w jego dawnej świetności.
Aneta Siwka, koordynatorka projektu

Jak się tworzy cyfrowych bliźniaków?

Proces digitalizacji fragmentów stalli składa się z 2 zasadniczych etapów.

Etap 1: Dokumentacja fotograficzna

Każdy obiekt zostaje sfotografowany od 500 do 800 (!) razy. Jeśli ma wyjątkowo skomplikowaną strukturę, zdjęć robi się jeszcze więcej.

– Taka ilość materiału fotograficznego jest niezbędna do prawidłowego odwzorowania geometrii i tekstury powierzchni przez oprogramowanie fotogrametryczne – tłumaczy Aneta Siwka.

Nie chodzi oczywiście o zwyczajne zdjęcia. Przy fotografowaniu używa się specjalnego oświetlenia i stołu obrotowego, który umożliwia kontrolowany obrót obiektu o określoną liczbę stopni po wykonaniu każdego zdjęcia. Konieczne jest także stosowanie specjalnych technik, które eliminują odbicia światła, zapewniają spójność odwzorowania barw itd.

Etap 2: Przetwarzanie i modelowanie 3D

Po zakończeniu etapu fotograficznego następuje skomplikowana faza przetwarzania danych, tak, by można było zrekonstruować model w 3 wariantach 3D.

Powstaje:

  • wersja archiwalna, czyli model o najwyższej rozdzielczości, przeznaczony do celów badawczych i konserwatorskich,
  • wersja prezentacyjna, czyli model do prezentacji w przeglądarce internetowej,
  • wersja do druku 3D – model przygotowany technicznie do realizacji reprodukcji metodą druku trójwymiarowego.

Modele zostaną udostępnione bezpłatnie na platformach Sketchfab i Europeana, a także na stronie internetowej Fundacji Collect oraz Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zasoby będą dostępne w formatach interaktywnych, umożliwiających ich oglądanie, obracanie, powiększanie, a także pobieranie.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama