25 postaw artystycznych i reakcji na rzeczywistość
Trzech kuratorów: Mika Drozdowska, Sarah Traver i Benjamin Wright, wybrali 25 artystów spośród 181 osób, które przez ostatnie 30 lat uczestniczyły w programie rezydencyjnym w Pilchuck Glass School w Stanach Zjednoczonych.
Dodatkową trudnością było to, że z programu korzystają zazwyczaj młodzi artyści, którzy dopiero zaczynają swoją karierę. Po latach twórczości ich język ewoluuje. Dlatego na wystawie zobaczymy nie tylko prace, które powstały w Pilchuck Glass School. Cześć twórców zaprezentuje zupełnie nowe projekty.
Ambiwalencja ukryta w szkle
Wystawa Autonomous Zones jest okazją do pokazania, że szkło jako materiał pełni nie tylko funkcję użytkową czy dekoracyjną. Ma ono też ogromny potencjał do komentowania rzeczywistości i wywoływania emocji.
Projektem poruszającym kwestie świadomości ciała jest m.in. praca „Bed” Eriny Dickson. Artystka przez 5 nocy zamiast na materacu spała na szklanej tafli, a wszystkie zmiany na ciele dokumentowała zdjęciami.
Inny charakter ma praca Marzeny Krzemińskiej-Baluch, obecnej dziekan Wydziału Ceramiki i Szkła na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Artystka, stosując technikę topionego szkła, wygina je jak papier.
Strefa autonomiczna dla twórczości
Powstanie wystawy związane jest bezpośrednio z 50-leciem działalności Pilchuck Glass School, międzynarodowego centrum edukacji artystycznej w dziedzinie projektowania szkła.
Gdy w 1971 r. zorganizowano pierwsze warsztaty dmuchania szkła, u podnóża Gór Kaskadowych zbudowano prowizoryczny obóz. Przez pół wieku powstał kampus, do którego każdego roku przyjeżdża ok. 500 artystów z całego świata.