wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:03

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Urbancard w pociągach we Wrocławiu? Umowa podpisana przez Wrocław!
Kliknij, aby powiększyć
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia www.wroclaw.pl / Tomasz Hołod
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia

Wrocławscy radni w czwartek zapewnili pieniądze w budżecie miasta na sfinansowanie tego projektu a dziś umowę podpisał prezydent miasta Jacek Sutryk. Teraz wystarczy, by umowę podpisały Koleje Dolnośląskie i POLREGIO, a od 1 kwietnia na biletach wrocławskiej komunikacji miejskiej będzie można jeździć pociągami w granicach Wrocławia.

Reklama

Przypomnijmy: kilkanaście miesięcy trwały rozmowy na temat sposobu finansowania podróży pociągami w graniach Wrocławia. W grudniu wrocławski magistrat przedstawił operatorom kolejowym pociągów i organizatorowi transportu kolejowego w regionie – Urzędowi Marszałkowskiemu jasną i prostą ofertę.

Wrocław zobowiązał się płacić równowartość biletu kolejowego jaki trzeba zapłacić za przejazd w granicach Wrocławia koleją. To cena wynikająca wprost z cennika Kolei Dolnośląskich. Ten koszt – w grudniu 2022 roku było to 9,10 obecnie to 9,40 groszy – trzeba przemnożyć przez liczbę podróży wykonywanych w graniach Wrocławia.

Zatem oferta wygląda następująco: 9,40 zł x liczba podróży w graniach Wrocławia.

Wicemarszałek i kolejarze mówią: Tak

28 lutego wicemarszałek województwa - Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa Krzysztof Maj oraz prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski, w czasie konferencji prasowej zgodzili się na ofertę Wrocławia.

- Teraz miasto w swojej ofercie z 1 grudnia zagwarantowało, że zapłaci nam ponad 9 złotych, czyli dwukrotnie zwiększa nakłady (niż było to w czasie obowiązywania poprzedniej umowy do  2019 r – przyp red.). I ta kwota razem z kwotą, którą przekazuje marszałek na sfinansowanie wspólnego biletu, pozwoli, by Dolnoślązacy na terenie Wrocławia mogli poruszać się pociągami. (…) Jako przewoźnik dolnośląski, ale także mówię w imieniu POLREGIO, jesteśmy w stanie przyjąć ofertę miasta. Jeżeli podpiszemy umowę na dniach, jesteśmy w stanie od 1 kwietnia, oferta wprowadzić w życie, tak żeby mieszkańcy Wrocławia i okolic mogli poruszać się na jednym bilecie - mówił Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Jak dodawał wicemarszałek Tymoteusz Myrda: - Podsumowując przekaz jaki usłyszeliśmy od prezesa Kolei Dolnośląskich, a POLREGIO również potwierdziło, że jest gotowe podpisać współpracę na tych samych warunkach: przesyłamy komunikat za pomocą Państwa również do władz Wrocławia. Panie Prezydencie, Jacku, czekamy i zapraszamy do podpisania umowy z przewoźnikami na uznawanie URBANCARD w przewozach regionalnych pasażerskich na terenie Wrocławia.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Pociągami po Wrocławiu na podstawie urbancard UM Wrocław
Pociągami po Wrocławiu na podstawie urbancard

Podpisana umowa poszła do partnerów

Jednak 3 marca Koleje Dolnośląskie zaproponowały projekt umowy, który nieco różnił się od zaakceptowanej oferty.

Minęły 2 tygodnie od spotkania i przesłania nam projektu umowy. Miasto Wrocław nie próżnowało. W tym czasie przygotowaliśmy zmiany budżetowe, które wczoraj zostały zaakceptowane przez radnych. Poddaliśmy analizie przesłany przez kolejarzy projekt. Dostosowaliśmy go wprost do naszej oferty z 1 grudnia. Z radością informuję, ze prezydent podpisał umowę i dziś jeszcze dostarczymy ją do Kolei Dolnośląskich, aby zapowiedź prezesa Stawikowskiego stała się faktem. Zapraszamy również przedstawicieli POLREGIO i Kolei Dolnośląskich na spotkanie operacyjne, przed wdrożeniem umowy 1 kwietnia.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia

Magistrat podpisaną przez prezydenta Jacka Sutryka umowę, opartą o ofertę miasta zaakceptowaną pod koniec lutego przez kolejarzy i Urząd Marszałkowski, wysłał do Legnicy, gdzie mieści się siedziba Kolei Dolnośląskich, i do Warszawy, gdzie jest centrala POLREGIO.

Co zakłada umowa?

W pociągach osobowych POLREGIO i Kolei Dolnośłąskich na obszarze określonym w umowie (czyli stacji i przystanków kolejowych mających w nazwie słowo Wrocław oraz na przystanku Iwiny) honorowane będą:

  1. bilety miejskiej komunikacji zbiorowej:
  • czasowe (24- , 48- , 72- i 168-godzinne),
  • okresowe imienne (bez biletów na 2 dowolne linie), w tym imienne „Nasz Wrocław”,
  • okresowe na okaziciela;

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia , i Aleksander Łoś, wicedyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia Tomasz Hołod / www.wroclaw.pl
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia , i Aleksander Łoś, wicedyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia

  1. w przejazdach pociągami w graniach Wrocławia mają być także honorowane bezpłatne przejazdy dla tych którzy nie muszą kasować biletów w miejskich tramwajach i autobusach – np. dzieci i młodzież ucząca się do 21 roku życia czy seniorzy powyżej 65 roku życia. Honorowane maja być także wszystkie ulgi i zwolnienia które obowiązują w tramwajach i autobusach – np. dla honorowych krwiodawców czy określonych grup ludzi z niepełno sprawnościami. Umowa podpisana przez prezydenta Jacka Sutryka zostaje zawarta na okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2025 r. z możliwością jej przedłużenia na mocy aneksu.
  2. Strony ustalają, że miesięczne wynagrodzenie za przejazdy wewnętrzne czyli rozpoczynające się i kończące we Wrocławiu  z tytułu realizacji przedmiotowej umowy stanowi iloczyn szacunkowej liczby podróży w graniach Wrocławia odbytych w danym miesiącu i stawki za jedną podróż, która na dzień podpisania umowy wynosi 8,70 zł netto czyli 9,40 zł brutto.

Wartość umowy określono na kwotę 46 mln 296 tys. zł brutto. Przewidywane kwoty wydatków w kolejnych latach wyniosą:

  1. w 2023 r. – 14 mln 339 tys. zł brutto, (bo umowa obowiązuje od 1 kwietnia)
  2. w 2024 r. – 23 mln 479 tys. zł brutto,
  3. w 2025 r. – 8 mln 478 tys. zł brutto. (bo umowa zawarta jest do 31 marca 2025)

Faktyczne kwoty, jakie Wrocław będzie płacił kolejom, zostaną ustalone w czasie liczenia pasażerów.

Pierwsze takie liczenie powinno odbyć się w lipcu. Kolejne w październiku (by objąć zarówno liczenie wakacyjne, gdy np. uczniów jest mniej, jak i w czasie roku szkolnego, gdy w mieście będą uczniowie i studenci).

Umowa zakłada, że przez pierwsze trzy miesiące (1 kwietnia - 30 czerwca 2023) przyjęte zostały miesięczne wartości na podstawie wyników badań przeprowadzonych w 2019 r., tj. Bw = 172 318 osób (Bw – miesięczna liczba podróży wewnętrznych w pociągach PR i KD określona na podstawie badań).

To oznacza, że za pierwsze trzy miesiące umowy miasto zapłaci około 5 mln złotych:  (172 tys. 318 pasażerów x 9,40 zł x 3 miesiące).

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl